تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
انارستان "کِوشک" در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر یاسوج با برخورداری از شرایط مناسب آب‌وهوایی و خاک مساعد ، معروف‌ترین و مرغوب‌ترین انار کشور را در دل خود جای داده اند.
کد خبر: ۱۰۰۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰ 14 October 2021

خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد در سلسه گزارشات میدانی خود برای بررسی مشکلات و معرفی ظرفیت های مناطق مختلف استان ، بازدیدی از روستای "کِوشک" علیا از توابع شهرستان بویراحمد واقع در ۴۰ کیلومتری شهر یاسوج ، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ، در مسیر یاسوج_ بابامیدان ، داشت . روستاهای کوشک علیا منطقه کوشک شامل کوشک علیا و حومه شامل ۶ روستا و آبادی است که ۵ روستا دارای شناسه و کد روستایی به مرکزیت کوشک علیا هستند. روستای کوشک علیا دارای ۱۹۰ خانوار و با ۷۰۰ نفر جمعیت است و در مجموع منطقه کوشک قریب به ۹۰۰ نفر جمعیت دارد. برخی روستاها فصلی هستند و به دلیل شرایط این بخش مهاجر پذیر است.
روستایی زیبا با ظرفیت های بالا
"کِوشک" علیا روستایی با طبیعتی بسیار زیبا ، بکر و انارستان‌ها است که در طول مسیر رسیدن به آن ، قهوه خانه ها و کبابی های سنتی بسیاری وجود دارد و گوشت تازه از گوسفندان تازه ذبح شده به انتخاب مشتریان را آماده و در اختیار آنها قرار می دهند .
در مسیر رسیدن به این روستا برخی از اعلام پایلوت گردشگری شدن آن در سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت سخن می گفتند که البته اهالی از این موضوع بی خبر بودند و "سید روح الله وحدتی"، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویراحمد هم در گفتگویی اظهار کرد که روستای "کِوشک" جز روستاهای هدف گردشگری نیست اما در حال بررسی هستیم .
انارستان بی آب !
یکی از پتانسیل های اصلی روستای کوشک ، انارستان های وسیع آن است که عمده شغل و درآمد روستائیان را به خود اختصاص داده است . در این روستا از ابتدای ورود تا انتها و به هر سمتی که در دل روستا حرکت کنید با باغ های اناری مواجه می شوید که روستائیان تمام وقت در حال رسیدگی به مراحل مختلف بهره برداری از ان ها هستند به نوعی کل زندگی آن ها در همه فصول پیرامون این باغات انار صرف می شود .
انارستان "کِوشک" در فاصله ۴۰ کیلومتری  شهر یاسوج با برخورداری از شرایط مناسب آب‌وهوایی و خاک مساعد ، معروف‌ترین و مرغوب‌ترین انار کشور را در دل خود جای داده اند.
ظرفیت خوب این منطقه در تولید این ‌محصول به‌گونه‌ای است که می‌تواند در زمینهٔ اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد تأثیر خوبی داشته باشد اما متأسفانه امروز مشاهده می‌شود که محصول این منطقه با قیمت پایین به فروش می‌رود و برخلاف زحمات زیادی که باغداران برای تولید آن می‌کشند ، سود اندکی به دست آن‌ها می‌رسد. ضمن اینکه برخی مشکلات زیرساختی هم وضعیت را برای باغداران سخت کرده است .
فیلم / مشکلات باغداران از زبان یک باغدار
حمایت از کشاورزان در حد شعار مانده
هنرمند زاده باغدار ۵۴ساله کوشکی می‌گوید: متاسفانه شاهد آن هستیم که محصول ارزشمند انار در کشور به سبب نبود کارخانجات بسته بندی این محصول در کشور ، در قالب بسته بندی با کارتن‌های بسته بندی موز در کشور توزیع می شود که این توهینی هم به باغداران و هم تولیدکنندگان انار است. برای تقویت و حمایت از باغداران انار کار در کشور و افزایش صادرات این محصول، برنامه ریزان و مدیران اجرایی باید شرایط را به‌شکلی فراهم کنند که بتوان انار را در قالب بسته های زیبا، شکیل و مناسب، استاندارد و در شان نام انار و ایران به بازار عرضه کرد.
انار کوشک آفت زده و بیمار شده
وی با اشاره به به مشکلات حوزه تولید انار و آفات موجود عنوان کرد: کرم گلوگاه از مهمترین و شاخص‌ترین آفات انار به شمار می‌رود که سبب پوسیدگی و ترشیدگی این محصول می‌شود و کشاورزان باید برای رشد محصولات خود از اقلام مقاوم انار استفاده کنند، بااین حال متاسفانه هر سال و با همه تلاش و اجرای عملیات زراعی مناسب محصول تعدادی از درختان انار دچار پوسیدگی می شود. همچنین بعلت نداشتن سمی مخصوص با آفتاب سوختگی مواجه می شوند.
این باغدار تاکید کرد: در صورتی که پس از برداشت محصول انار سورتینگ، گریدینگ و ذخیره سازی مناسب در سردخانه ها صورت بگیرد درآمد باغداران بهبود می یابد و ارزش افزوده بیشتر خواهد داشت.
دهکده گردشگری بدون مسجد و زیرساخت !
اما علاوه بر ظرفیت باغداری ، روستای کوشک هم از لحاظ طبیعت و هم از لحاظ در دسترس بودن آسان ، مکانی بسیار ایدئال برای گردشگری است که متاسفانه این موضوع هم مغفول مانده است . البته برخی از پایلوت شدن این روستا در زمان سفر احمدی نژاد سخن می گفتند که هم اهالی روستا اظهار بی اطلاعی کردند و هم مسئولین مربوطه آن را رد کردند .
این روستا از ظرفیت های بسیاری برای تبدیل شدن به منطقه گردشگری دارد اما نیازمند دیده شدن و برنامه ریزی از طرف مسئولین است .
کرامت کریمی، یکی از فرهنگیان روستای" کوشک" گفت : زندگی و کشاورزی مردم روستا به آب وابسته است البته پروژه آبرسانی قطره ای اجرا شد اما با وجود هزینه های صورت گرفته اصولی و کامل اجرا نشده است.
وی با بیان اینکه روستای کوشک فاقد مسجد است که از مسئولان و متولیان امر بخصوص سازممان تبلیغات و اوقاف انتظار کمک و توجه داریم، افزود: آب شرب این روستا مشکل دارد و نیاز به ایجاد شعبه پست بانک، نانوایی و دستگاه عابر بانک در روستا وجود دارد. جاده دسترسی روستا مناسب نیست و خاکی است و همچنین نیاز جدی به جدول گذاری داریم  چراکه رها شدن فاضلاب مشکلات بهداشتی را در پی خواهد داشت.
نیمه تمام ماندن طرح هادی
"یوسف مسعودی کوشک"، دهیار روستای کوشک شهرستان بویراحمد هم در خصوص مشکلات روستا گفت: طرح هادی روستای کوشک علیا از سال ۱۳۸۶ اجرا شده اما با وجود اینکه در زمان شروع اجرای این طرح اقدامات خوبی از جمله احداث ورزشگاه، اجرای سنگ فرش در معابر اصلی، احداث بوستان صورت گرفت، نمیه تمام رها شده و کامل اجرایی نشده است که از مسئولان مربوطه انتظطار داریم در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند. در ۱۰ سال اخیر تنها اقدام انجام شده مخلوط ریزی معابر روستا بوده که چون بیس ریزی صورت نگرفته همان هم از بین رفته است. معابر آبادی های روستا نیاز مبرم به زیرسازی و بهسازی دارند.
وی افزود: عمده محصول کشاورزی و باغی روستای "کِوشک" انار است که با توجه خشکسالی سال‌های اخیر مردم به سمت کشت انار رفته اند اما با توجه به مشکلاتی که هست این محصول ضایع می شود و زحمت باغداران از بین می رود. از جمله مشکلات کم آبی است که نیاز به برنامه ریزی و همکاری مسئولان جهاد کشاورزی دارد.
مردم از آب کشاورزی برای شرب استفاده می کنند
مسعودی کوشک با بیان اینکه آبیاری تحت فشار برای باغات روستا انجام شده اما این طرح به صورت اصولی اجرا نشده است و برخی از درختان روستا خشک شده اند، تصریح کرد: اجرای غیراصولی این طرح باعث مشکل برای آبیاری باغات شده است، دوره آبیاری انار باید ثابت باشد اما چون شبکه ایراد دارد، جوابگو نیست که این مساله اثر منفی روی باغات دارد، برخی باغات روستا بعلت آفتاب سوختگی با مشکل مواجه شدند. جهاد کشاورزی باوجود همه تلاش‌ها و پیگیری ها، سموم و موارد مورد نیاز را آنگونه که شایسته است به کشاورز و دامدار عرضه نمی کند. در سالهای قبل نهاده های دامی از طریق دلال‌ها توزیع می شد که خوشبختانه دست دلال کوتاه شده است.
دهیار این روستا عنوان کرد: بیش از ۸۰ هکتار باغ، سه کانال آبیاری و شبکه تحت فشار داریم اما با توجه به وضعیت خشکسالی و مشترک بودن آب کشاورزی و آب آشامیدنی روستا، با مشکل جدی مواه شده ایم. مسئولان و متولیان امر فکری به حال تامین منبع آب شرب مردم نکردند و از ۱۰ سال پیش انشعاب به مردم فروختند اما از آب کشاورزی برای شرب استفاده می کنند و مجبوریم آب کشاورزی را تقسیم کنیم.
مسعودی کوشک ادامه داد: آفت عمده محصول انار که کرم گلوگاه انار است باعث ضرر زیاد به محصولات شده که نیاز به بررسی کارشناسان جهاد کشاورزی و ارایه راهکار مناسب و بهتر دارد.
برای استفاده بهتر از محصول نیاز به احداث واحدهای فرآوری محصول انار است زیرا انار نیاز به صنایع تبدیلی جهت فرآوری دارد. در صورتی که صنایع تبدیلی داشته باشیم حتی پوست انار برای استفاده در صنایع دارویی و کنسانتره قابل استفاده است.
دهیار روستای کوشک خاطرنشان کرد: روستای کوشک در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر یاسوج مرکز استان واقع شده است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی از پتانسیل بالایی برای گردشگری برخوردار است و با اینکه این پتانسیل برای مسئولان محرز شده اما گمنام مانده است و اقدام خاصی صورت نگرفته است. در برنامه ششم توسعه کارشناسان به ظرفیت های روستا اذعان داشتند اما اقدام خاصی در آن صورت نگرفت و در حد روی کاغذ ماند. آب و هوا و طبیعت بکر و دست نخورده داریم اما حمایت نشدیم.
مسعودی کوشک با بیان اینکه عمده درآمد مردم روستا از کشاورزی و دامداری است، بیان کرد: بخش عمده جوانان روستا در کافه های بین راهی جاده تراتزیتی یاسوج- بابامیدان مشغول هستند. که متاسفانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون با مشکل روبرو شدند اما کمک به آنها نشده است. تردد جاده کمتر شد و از ۲۵ کافه برخی ورشکست و تعدادی به کلی جمع کردند.
وی تصریح کرد: در بحث باغداری که محصول عمده منطقه انار است با اینکه قدمت چندانی ندارد اما معروف است چون آب روستا از چشمه تامین می شود و انا روستا را همه جا می شناسند و معروف است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار