دکتر حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان پیرامون عملکرد این دستگاه در حمایت از تولید و اشتغال، مبارزه با فساد، کارخانه قند یاسوج، حقوق عامه و… گفت‌وگویی انجام داده که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
کد خبر: ۱۰۰۱۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳ 14 October 2021

دکتر حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان پیرامون عملکرد این دستگاه در حمایت از تولید و اشتغال، مبارزه با فساد، کارخانه قند یاسوج، حقوق عامه و… گفت‌وگویی انجام داده که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای صحبت‌هایش به موضوع مهم «واگذاری کارخانه قند یاسوج» اشاره کرد و اظهار داشت: با دعوت از بانک تجارت و کارگران و با حضور و حمایت نماینده ولی فقیه استان و نهادهایی مثل سازمان اطلاعات سپاه و استاندار محترم، قراردادی داخلی نوشته شد. فعلاً زمینه‌ای فراهم شد که کارگران برگردند و حقوقشان را دریافت کنند، تا مراحل بعدی انجام گیرد. ان شاء الله با دولت انقلابی و مردمی آیت الله رئیسی کارخانه قند یاسوج رونق می‌گیرد.
وی در همین خصوص افزود: بعد از تلاش‌های شبانه روزی همکاران بنده و تدبیر و درایتی که به دور از حواشی و هیاهوها انجام گرفت، در سفر آیت الله رئیسی رئیس محترم وقت قوه قضائیه قفل کارخانه باز شد. اما تاکنون کارخانه راه نیفتاده است، به دلیل اینکه بانک تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد این استدلال را داشت که انجام فعالیت‌های تولیدی در این سطح برای بانک ممکن نیست.
دکتر نگین تاجی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های مهم مردم استان کهگیلویه و بویراحمد موضوع کارخانه قند یاسوج بود که حکم قطعی مبنی بر ابطال واگذاری کارخانه قند به ارزش 900 میلیارد تومان صادر شد که امید را در میان شهروندان فراهم کرد، افزود: با پیشنهاداتی که داده شد، 51 درصد از سهام کارخانه به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) واگذار شد، در هفته‌های آینده هیئت مدیره تشکیل می‌شود و بنا بر این است که اوایل سال آینده فعالیت این کارخانه شروع شود.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه بعضی از قطعات و تجهیزات کارخانه قند یاسوج معلوم نیست که به کجا رفته است و چه کسانی احتمالاً آنها را برده‌اند؟ اظهار داشت: در خصوص این مشکلات کارخانه قند ممکن است مباحث و دعاوی دیگری نیز وجود داشته باشد، وقتی هیئت مدیره تشکیل شود به همه این دعاوی رسیدگی می‌شود.
مقام ارشد قضایی استان در خصوص جریانات «واگذاری دیگر کارخانه‌ها و شرکت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد» نیز گفت: چنین مشکلاتی نیز ممکن بود در برخی کارخانه‌های دیگر ایجاد شود، در کارخانه آرد و نشاسته نیز بحث مزایده‌ای در میان بود که با دخالت دستگاه قضایی و مکاتبه با دادستان کل کشور این موضوع منتفی شد.


نگین تاجی در پاسخ به سئوالی پیرامون آتش سوزی‌های جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: در خصوص آتش سوزی جنگل‌ها حساسیت ویژه‌ای داریم، و اگر احراز شود که آتش سوزی عمدی باشد و از طرفی منابع طبیعی و دستگاه‌های نظارتی و انتظامی مدارک مستدل و مستندی ارائه کنند، دستگاه قضایی برخورد قاطع و جدی می‌کند. تاکید می‌کنم، در صورتی که آتش سوزی عمدی باشد و اداره کل منابع طبیعی و نیروی انتظامی در این رابطه پرونده‌ای ارسال کند، دستگاه قضایی شدیدترین برخورد را با عوامل خواهند داشت.
قاضی القضات دادگستری استان افزود: یک اشکال اساسی این است که امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با آتش سوزی وجود ندارد، باید با استخدام افراد محلی و بومی از جنگل ها و اراضی ملی حفاظت و همچنین بالگردهای در استان کهگیلویه و بویراحمد برای حفاظت از منابع طبیعی مستقر شود.
اختلافات املاک و اراضی و نزاع‌های دسته جمعی
رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اقدامات دستگاه قضا در حوزه «کاهش آسیب‌های اجتماعی»، گفت: در یک برنامه ریزی منسجم 7 مرحله طرح امنیت اجتماعی را اجرا کردیم، با تشکیل کارگروه مبارزه با جرایم خشن و با صدور احکام سنگین و قاطع، نتایجی خوبی به دست آمد.
وی افزود: در بحث شناسایی افراد اراذل و اوباش؛ برخی افراد خشن در مراکز شهر ناامنی ایجاد کردند، پلیس در کوتاه‌ترین زمان ممکن ورود کرده و ضمن تذکرات لازم، برخورد جدی و قاطع کرده است. دستگیری اراذل و اوباش نوظهور حامل سلاح سرد، جمع آوری سلاح غیرمجاز، کاهش شدید برخی تخلفات اجتماعی و... نتیجه این اقدامات بود. در خصوص نزاع‌های دسته جمعی ماه گذشته قصاص داشتیم، تبعید و وثقیه های سنگین داشتیم، قطعاً کسانی که ایجاد ناامنی کنند با برخورد قاطع پلیس و دستگاه قضا روبرو خواهند شد.
برخلاف تصور عموم رتبه‌های آخر نزاع‌های دسته جمعی را داریم
دکتر نگین تاجی گفت: در خصوص نزاع‌های دسته جمعی جزو استان‌های آخر در کشور هستیم، برخلاف تصوری که در میان مردم ایجاد شده است.
وی با هشدار به افرادی که ناامنی ایجاد می‌کنند، گفت: هرگونه داشتن سلاح در مراسمات ممنوع است و این موضوع نیز به دادستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شده است. این ایام به دلیل اینکه در ماه ربیع الاول قرار داریم، شاهد مراسمات جشن و عروسی خواهیم بود که تذکر داده‌ایم و اطلاع رسانی هم خواهیم کرد که استفاده هر گونه سلاح ممنوع است و برخورد جدی هم خواهیم داشت.
رفع تصرف اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد
مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به «تخریب و رفع تصرف اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد» گفت: ماهانه کارگروهی با حضور دادستان مرکز استان، معاونت پیشگیری از جرم، بازرسی، اطلاعات سپاه تشکیل می‌شود، آسیب‌های منطقه بررسی می‌شود، از این کارگروه هزاران هکتار رفع تصرف شده که در نوع خود بی نظیر بوده است. 1294 هکتار از اراضی ملی در پنج ماه نخست امسال رفع تصرف و همچنین 116 هکتار اراضی بستر رودخانه آزادسازی شد.
وی همچنین به یکی از دلایل اختلافات بر سر اراضی اشاره کرده و گفت: یکی از مباحثی که موجب نزاع می‌شود مشخص نبودن مرز املاک و اراضی است. اتفاقاً در استان کهگیلویه و بویراحمد گاهاً اختلافاتی در مورد املاک وجود دارد و منجر به نزاع‌های دسته جمعی هم می‌شود که در بحث تثبیت و صدور سند کاداستری عملکرد خوبی داشتیم و رشد 100 درصدی در تثبیت حدود اراضی ملی کهگیلویه و بویراحمد داشتیم.
آسیب‌های اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد
دکتر حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص آسیب‌های اجتماعی، گفت: آسیب‌های اجتماعی زیادی از جمله خودکشی وجود دارد که علل و عوامل مختلفی دارد.
وی به این نکته اشاره کرد که در «سند تحول بنیادین»، در خصوص پیشگیری از وقوع جرم، موضوعی مطرح شده با این عنوان که باید حلقه ارتباطی بین دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد، در حالی که هیچ ارتباطی بین دستگاه‌های اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد برای این موضوع وجود ندارد.
دکتر نگین تاجی گفت: دستگاه قضا در پژوهشی در خصوص خودکشی بیش از 15 علل را مشخص کرده ولی اینکه نهادهای متولی چقدر به این موضوع بپردازند و انسجام بین دستگاه‌ها در انجام کار داشته باشند مسئله‌ای است که باید مورد توجه دستگاه‌ها قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه «استان ما عشیره‌ای است» گفت: برای حل معضلات اجتماعی باورهای دینی باید مورد توجه قرار بگیرد دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش و پرورش باید به وظایفه خود عمل کنند.. نوجوانان ما با مهارت‌های زندگی آشنایی ندارند.
ترک فعل دستگاه‌های اجرایی
این مقام قضایی با بیان اینکه با برخوردهای پلیس و دستگاه قضا، به تنهایی نمی‌توان موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی شد، بلکه فرهنگ سازی و کار رسانه در این زمینه خیلی مهم است، گفت: باید در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد زیرساخت‌های تفریحی و ورزشی وجود داشته باشد، تا جوانان اوقات خودشان را در محیط مناسبی بگذرانند. باید برای اشتغال و ازدواج جوانان تدبیری اندیشیده شود، محرومیتی که در برخی از مناطق وجود دارد، زمینه ایجاد ناهنجاری‌ها را بیشتر می‌کند.
وی در خصوص «ترک فعل دستگاه‌های اجرایی» اظهار کرد: برای ترک فعل دستگاه‌ها در قانون مجازات تعیین شده است، البته در مواردی در قانون ضمانت اجرایی پیش بینی شده و در مواردی هم ضمانت اجرایی وجود ندارند که نیاز به اصلاح قانون است. با این حال، دستگاه قضا با بسیاری از این ترک فعل‌ها برخورد کرده است. از طرفی دادستان‌های ما اخیراً در موضوعاتی دارند ورود می‌کنند که ترک فعل صورت گرفته است.


ورود به فساد برخی مدیران و معضلات شورای شهر و شهرداری
قرارگاه مبارزه با مفساد اقتصادی و برخی تخلفات اداری در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد و اقدامات خیلی خوبی هم انجام گرفت. بسیاری از مدیران متخلف و فاسد دستگیر شدند. ویلاهای مجلل در شهرستان گچساران تخریب و رأی به ابطال واگذاری اراضی ملی به مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد نیز صادر شد. موضوع واگذاری تپه دمالی سروک که بدون رعایت شرایط صورت گرفته بود با جدیت ورود کردیم و الحمدالله مشکل برطرف شد.
به اقدامات این دستگاه در بحث مبارزه با مفساد اقتصادی و تخلف برخی از مدیران اشاره کرد و گفت: قرارگاه مبارزه با مفساد اقتصادی و برخی تخلفات اداری در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد و اقدامات خیلی خوبی هم انجام گرفت. بسیاری از مدیران متخلف و فاسد دستگیر شدند. ویلاهای مجلل در شهرستان گچساران تخریب و رأی به ابطال واگذاری اراضی ملی به مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد نیز صادر شد. موضوع واگذاری تپه دمالی سروک که بدون رعایت شرایط صورت گرفته بود با جدیت ورود کردیم و الحمدالله مشکل برطرف شد.
وی در ادامه، گفت: در مباحث شورای شهر و شهرداری‌ها دستگاه قضا عزم خود را جزم کرده و در روزهای اخیر چند دستگیری نیز داشتیم. سازمان بازرسی نیز برنامه جدیدی برای برخورد جدی‌تر با این گونه سهل انگاری‌ها تهیه و تدارک دیده است.
دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در قضیه آرد، تعدادی مدیران و کارمندان دستگیر شدند و میزان ریالی جرائم حدود 30 میلیارد تومان می باشد، اظهار داشت: پرونده شهرداری‌ها در حال رسیدگی است، همچنین در روزهای اخیر تعدادی از پارلمان شهری و افراد مربوط گچساران با تفهیم اتهام روانه زندان شدند و پرونده آنها در مراحل مقدماتی و رسیدگی می باشد.
حمایت از سرمایه گذاری
نگین تاجی گفت: یکی از اولویت‌های ما در استان حمایت از تولید و سرمایه گذاری و مانع زدایی ها است، در ستاد اقتصاد مقاومتی که ماهانه تشکیل می‌شود، مواردی تصویب و اجرایی می‌شود. دیدگاهی وجود دارد که می‌گوید «اصلاً نباید از منابع طبیعی استفاده شود، به بهانه اینکه منابع ما حفظ شوند».
وی با بیان اینکه «استان ما نیاز به توسعه دارد» افزود: می‌توان سرمایه گذاران را جذب کرد و سرمایه گذاران به موضوعاتی از جمله گردشگری ورود کنند. برای حل معضل میان استفاده از محیط زیست و کاهش آسیب به آن، می‌توان با سلیقه خوب و روش‌های مناسب از منابع طبیعی استفاده شود، سیاست اصلی ما حمایت از سرمایه گذاری است. بسیاری از واحدهای تولیدی که درگیر معضلات اداری بودند در همین ستاد مشکلاتشان حل شد، دیگر واحدها نیز با مراجعه به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی می‌توانند مشکل خود را در ستاد مطرح کنند. 50 واحد تولیدی در استان کهگیلویه و بویراحمد با حمایت‌های دستگاه قضایی از خطر تعطیلی و رکود رهایی یافتند. دستگاه قضایی با توجه به شرایط موجود اقتصادی و تحریم‌ها برنامه‌های ویژه‌ای برای حمایت از واحدهای تولیدی و مانع زدایی در تولید دارد.
نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه صحبت‌هایش به اقدامات منحصر به فرد دستگاه قضا در این دوره اشاره کرد و اظهار داشت: از فروردین 1400 کاهش آمار زندانی داشتیم، برای اینکه مردم شرایط راحت‌تری داشته باشند، قاضی ناظر زندان را در بیرون از زندان مستقر کردیم، برای اینکه نیازی نباشد زندانی‌ها به دادسرا بیایند.
صندوق حمایت از زندانیان
وی گفت: با تشکیل صندوقی که از طرف کارکنان قضایی و دستگاه قضا حمایت می‌شود، حمایت از خانواده‌های زندانی صورت گرفته، برپایی این صندوق اقدامی بود که در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع شد و پس از آن استان‌های دیگر نیز این رویه را بکار گرفتند.
رتبه چهارم اشتغال زایی زندانیان
وی با بیان اینکه 74 درصد افزایش اشتغال زندانیان را در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم، گفت: رتبه چهارم اشتغال زایی کشور را در این زمینه داریم. در بحث ورود زندانیان سابقه دار کاهش چشمگیری داشتیم که رتبه دوم کشوری را در این خصوص کسب کردیم.
ملاقات مردمی
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سئوالی پیرامون ملاقات عمومی، با بیان اینکه اگر بگویم که «هر روز ملاقات‌های عمومی را در دستگاه قضایی داریم»، حرف اشتباهی نزده‌ایم، گفت: در روزهای دوشنبه و چهارشنبه ملاقات‌های مردمی را داریم، همچنین سامانه‌ای وجود دارد که مراجعان می‌توانند از این طریق نوبت گیری الکترونیکی را انجام دهند، و رتبه برتر کشوری را در این زمینه داریم.
در سفر رئیس محترم قوه قضاییه 15 هزار نامه را داشتیم که بیشترین تعداد نامه در کشور بود و استان ما، از باب مراجعات مردمی و پاسخگویی به مراجعات، شاخص و نمونه بود.
جوان گرایی در دستگاه قضا
رئیس کل دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد به یکی دیگر از اقدامات دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه جوانگرایی تبعاتی برای بنده داشت، ولی این رویه را در دستگاه قضا اجرایی و اکنون جوان‌ترین و شایسته‌ترین قضات و مدیران را انتخاب کردیم. در حال حاضر فضای آرام و صمیمی را در دستگاه قضا شاهد هستیم.
شاخص آموزش در دستگاه قضا و حل پرونده‌ها / 344 درصد رشد آموزشی در دستگاه قضا
نگین تاجی با بیان اینکه «دستگاه قضای استان کهگیلویه و بویراحمد پایلوت آموزش مباحث علمی و آموزشی در کشور است» گفت: تحول در نظام قضایی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه مباحث بصورت علمی و آموزشی پیش رود، ممکن است قاضی و وکیل ما نسبت به مباحث علمی و آموزشی تسلط کامل نداشته باشد، به همین دلیل این روند آموزشی اجرا شد و 6 استان دیگر نیز بصورت همزمان و آنلاین از مباحث استفاده می‌کنند. معضلاتی که همکاران قضایی در مباحث حقوقی دارند مطرح می‌شود و بوسیله اساتید مجرب کشوری مورد بررسی و تشریح قرار می‌گیرد.


وی با اظهار اینکه از روز اول این رویکرد را داشتم که مباحث بصورت کاملاً تخصصی و علمی بررسی و حل شوند» گفت: مبحث «رأی نقد» هیچگاه در استان کهگیلویه و بویرحمد وجود نداشت، که این موضوع را مطرح می‌کند که وقتی قاضی نسبت به موضوعی، رأیی صادر می‌کند، مورد نقد قرار بگیرد و ما حتی خواستیم این موضوع به اطلاع عموم برسد.
دکتر نگین تاجی با بیان اینکه «344 درصد رشد آموزشی دستگاه قضایی در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سالیان گذشته داریم»، گفت: اولین کتاب نشست‌های قضایی را منتشر کردیم، دومین کتاب نیز منتشر خواهد شد، کتابی نیز در بحث نقدهای رأی منتشر خواهد شد، در بحث ماده 477 نیز اشتباهات قضات بصورت کتاب درخواهد آمد و مورد استفاده قضات قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به وجود پرونده‌های مسن در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرونده‌های مسن ما خیلی کم هستند و بسیاری از این پرونده‌ها مختومه شده‌اند. بطوریکه 8295 پرونده مسن مختومه گردید و تنها 486 پرونده معوق باقی مانده است.
این مقام قضایی در خصوص احتمال قضاوت اشتباه در دادگستری استان کهگیلویه وبویراحمد، گفت: در خصوص ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، که به موضوع رأی اشتباه و خلاف شرع اشاره دارد، در استان سامانه‌ای تشکیل شد، 10 نفر از قوی‌ترین قضات انتخاب شدند، که موضوع را بررسی می‌کنند، فایل آموزشی در این زمینه طراحی شده، که اگر مشخص شود که رأی اشتباه بوده، فایل آموزشی در اختیار قاضی مورد نظر قرار می‌گیرد، تا چنین اشتباهاتی پیش نیاید.
رتبه چهارم کشور در پرونده‌های الکترونیک
وی به الکترونیکی شدن پرونده‌ها اشاره کرده و گفت: ابلاغ‌های دستی و سنتی تبدیل به الکترونیک شده، 96 درصد پرونده‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد بصورت الکترونیک ابلاغ می‌شوند و در کشور رتبه چهارم در زمینه پرونده‌های الکترونیک را داریم.
مقام سوم در دادرسی الکترونیک
وی با اشاره به اینکه «در دادرسی الکترونیک نیازی به حضور فیزیکی اصحاب دعوا در دادگاه نیست»، گفت: افراد می‌توانند در منزل بصورت الکترونیک پرونده‌شان مورد بررسی قرار بگیرد. حتی هیچ زندانی مگر در صورت ضرورت به دادسرا مراجعه نمی‌کند. مقام سوم را از نظر دادرسی الکترونیک در کشور کسب کرده‌ایم. 92 درصد جلسات رسیدگی با زندانیان به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و رتبه 2 کشوری در این زمینه کسب شد.
او همچنین گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در اولین جشنواره فناوری اطلاعات در هفته قوه قضائیه سال جاری در بحث نوبت دهی الکترونیکی و دادرسی الکترونیک حائز رتبه اول شد.
آگاهی بخشی به مردم
دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه رضایت مردم برای مجموعه دادگستری به معنای واقعی مهم بوده و هست، افزود: درصد رضایت مندی مردم از قضات در مجموع در مرداد ماه 71 درصد بوده و رتبه سوم کشور را کسب کردیم و همچنین میزان رضایت از کارکنان 74 درصد ازریابی شد که رتبه 4 کشوری به دست آمد. در بحث «آگاهی بخشی حقوقی به مردم» نیز اقدامات منحصراً به فردی داریم. یکی از کارهای خوبی که در دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌گیرد، این است که روزهای یکشنبه نخبگان قضایی با حضور در صداوسیما، با بیانی ساده، در مسائل حقوقی آگاهی رسانی به مردم را انجام می‌دهند.
وی در ادامه به دیگر اقدامات دستگاه قضا در استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت و اظهار داشت: در پنج ماهه اول سال 1400، تعداد خروجی پرونده‌ها 104708 فقره بوده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته تعداد 5465 فقره افزایش داسته است.
به نقل از روابط عمومی قاضی القضات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: افتتاح اولین کتابخانه با ظرفیت 10 هزار جلد کتاب در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال ایجاد است. تشکیل طرح ابتکاری سفیران صلح که با استفاده از ظرفیت ریش سفیدان 18 قتل عمدی و حجم قابل توجهی از پرونده‌های کیفری و حقوقی منتهی به سازش شدند. استان کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ اصلاح ذات البین رتبه 4 کشوری را به دست آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار