مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت : تمهیدات لازم را انجام داده ایم خوشبختانه تا کنون موردی از تلفات حیات وحش ناشی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان در استان نداشته ایم .
کد خبر: ۱۰۰۲۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴ 17 October 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد – هر ساله همزمان با مهرماه گزارش هایی از تلفات حیات وحش براثر بیماری طاعون نشخوارگنندگان در برخی از جاهای کشور شنیده و دیده می شود .
برهمین اساس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان صبح امروز 25 مهر 1400 از سلامتی کامل حیات وحش استان در مواجهه با بیماری طاعون خبر داد و گفت : خوشبختانه تا کنون موردی از تلفات حیات وحش ناشی از این بیماری در سراسر استان گزارش نشده است .
 سید اسد الله هاشمی افزود : طاعون نشخوار کنندگان یک بیماری عفونی  حاد ویروسی کشنده در بین نشخوار کنندگان کوچک اهلی و حیات وحش است که با ایجاد واگیری  تلفات سنگینی را در پی دارد .
هاشمی گفت : عمده راه انتقال این بیماری از نشخوار کنندگان اهلی به حیات وحش و از عمده کانو ن های پر خطر استفاده از آبشخورهای مشترک است بر همین اساس تمهیدات لازم از طریق ضدعفونی و گند زدایی کردن آبشخورها اندیشیده شده و خوشبختانه تاکنون موردی از تلفات در استان مشاهده نشده است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصرسیح کرد : عمده راه جلوگیری از این بیماری واکسینه کردن دام های اهلی است .
هاشمی تصریح کرد : در کانون های پر خطر گشت های کنترلی محیط بانان افزایش پیدا کرده و به مردم عزیز ، کوهنوردان و طبیعت دوستان توصیه می شود در صورت مشاهده هرکونه تلفات حیات وحش موضوع را به نزدیکترین واحد  محیط زیستی اعلام نمائید .
گفتنی است طاعون با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود. ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است، اما این ویروس به مدت طولانی نمی‌تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بماند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار