مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت در آستانه ثبت جهانی یونسکو قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۰۲۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰ 18 October 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، طالبیان به همراه نماینده سازمان جهانی میراث یونسکو در ارزیابی و تائید عرصه و عیان در کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت گفت: در راستای ثبت جهانی کاروانسرا‌های کشور، ۵۶ کاروانسرا از ۲۴ استان از اقلیم‌های و راه‌های مختلف به یونسکو معرفی شده اند.
وی افزود: تاکنون ۲ ارزیاب از سازمان جهانی یونسکو برای ارزیابی آثار معرفی شده وارد کشور شدند که ۳۹ کاروانسرا توسط نخستین ارزیاب مورد بررسی قرار گرفت و ارزیابی مابقی آثار نیز در حال اجراست.
طالبیان گفت: کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت، پنجاه و یکمین کاروانسرای کشور است که مورد ازریابی کمیته میراث جهانی مورد قرار گرفت و ۵ کاروانسرای دیگر از استان‌های خوزستان، کرمانشاه وهمدان نیز در روز‌های آینده مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی افزود: پرونده کاروانسرا‌های ایرانی جزو پرونده‌های بزرگ و زنجیره‌ای در فهرست سازمان یونسکو قرار گرفته است.
مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: پرونده آثار معرفی شده، دو سال پیش به سازمان یونسکو ارسال شده که پس از ارزیابی‌هایی که صورت خواهد گرفت، قرار است این آثار برای ثبت تیرماه سال آینده در اجلاس میراث جهانی یونسکو مطرح شود.
طالبیان تصریح کرد: با ثبت این آثار در سازمان جهانی یونسکو، زنجیره‌ای از کاروانسرا‌ها در کشور تشکیل میشود که مزایای زیادی برای رونق و توسعه صنعت گردشگری کشور برای جذب گردشگران و معرفی این آثار به بیش از ۲۰۰ کشور در دنیا خواهد داشت.
وی گفت: بیش از ۸۰۰ کاروانسرا در فهرست آثار ملی داریم و مستندات بیش از یک هزار کاروانسرا نیز موجود است.
گفتنی است کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت هزار و ۲۰۰ متر مربع مساحت دارد و از ۳۶ حجره نیز تشکیل شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار