این روزها شاهد حشراتی بر روی درختان بلوط هستیم و نگرانی‌هایی را برای مردم و دوستداران طبیعت و منابع طبیعی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۲۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹ 18 October 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نسیم راوند در گزارشی نوشت : مردم این روزها روی برگ‌های درختان بلوط اطراف شهر یاسوج نوعی ناهنجاری را مشاهده کرد‌ه‌اند و بدون شک نگران این سرمایه عظیم هستند.

در همین خصوص دکتر جواد رحیمیان دکترای جنگلداری توضیحاتی آورده؛ نام این حشره گال است. گال نوعی رشد غیر طبیعی و تغییر شکل بافت‌های گیاهی است که توسط برخی از موجودات زنده از جمله حشرات ایجاد می‌شوند.

 

حشرات اغلب برای تغذیه و یا به عنوان پناهگاه از گال‌ها استفاده می‌کنند.یکی از مهم‌ترین میزبان‌های عوامل گال‌زا درخت بلوط ایرانی است.در بین حشرات گالزا، زنبورهای گالزای بلوط روی قسمت‌های مشخصی از درختان میزبان گال تولید می‌کنند.

ترکیبات بیوشیمیایی و مقدار فعالیت آنتی‌اکسیدان و .. در سرشاخه‌های گال‌دار نسبت به سرشاخه‌های بدون گال بیشتر است.به عبارت ساده‌تر ایجاد گال توسط زنبورهای گال‌زای بلوط تاثیر مثبتی در بقا و زادآوری این درختان دارد.

زنبورهای ایجاد کننده گال معمولا در داخل گال قرار می‌گیرند و پس از آنکه دوره لاوری آنها طی شد جداره پیله خود را سوراخ کرده و از آن خارج می‌شوند.زنبور گالزا جز پارازیت‌ها است(دشمن طبیعت طبیعی آفات)، از گال‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

رحیمیان به این نکته هم اشاره کرده که گال‌ها هیچ‌گونه خطری برای درختان بلوط ندارند بلکه مفید هستند البته در صورتی برای درختان مضر خواهند بود که گال‌ها  تمامی برگ‌های درختان را تسخیر کند و جلوی فتوسنتز را بگیرد.

 

 رحیمیان همچنین آورده؛ وقتی بیماری زغالی بلوط، سوسک چوب‌خوار و بقیه آفات زیاد می‌شود باعث طغیان گال زنبور گال‌زا می‌شود. راه مبارزه با این گونه‌های مهاجم سم‌ پاشی نیست، هر گونه دخالت در جنگل اثرات جبران ناپذیری روی گونه های دیگر دارد و خواهد داشت.

 می‌بینیم حرف از سم‌پاشی به میان میاد، اما دلیل طغیان گونه‌های مهاجم عوامل مختلفی هستند که به ضعف درختان ختم می شود، در حال حاضر  " محلول بی تی" در ایران توسط سازمان جنگل برای مبارزه با گونه‌های مختلف استفاده می شود که در اتحادیه اروپا ممنوع شده و سم پاشی روش مبارزه نیست، تاثیرات زیادی بر اکوسیستم جنگل  دارد.راه مبارزه درختان مقابل آفات ایجاد بانکت و تشتک در زیر درختان بلوط است.

در همین خصوص امید سجادیان فعال محیط‌زیست و منابع طبیعی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه گال‌های زنبور فقط روی برگ درختان تخم‌گذاری می‌کنند،گفت: گال‌ها برگ‌خوار نیستند و خطری برای درختان بلوط ندارند و گونه مفیدی برای درختان به حساب می‌آیند.

 

وی بیان کرد: گال‌ها افت نیستند. در صورتی آفت‌ محسوب می‌شوند که مانع فتوسنتز درختان شوند اگر به همین صورت تخم‌گذاری زنبور ادامه داشته باشد در سال‌های آینده می‌تواند خطرآفرین باشد.

سجادیان در ادامه سخنان خود با اشاره به بیماری‌هایی که گریبانگیر درختان بلوط شده گفت: علت اینکه طی این سال‌ها شاهد بیماری درختان بلوط هستیم ضعف درختان در نتیجه کاهش بارندگی‌ها هستیم وقتی درخت ضعیف شود آفت هم زیاد می‌شود.

این فعال محیط زیست و منابع طبیعی افزود: تغییرات اقلیمی باعث شده درختان ضعیف شوند و آفت به آنها غلبه کند روش‌های سم‌پاشی و محلول‌پاشی و همچنین استفاده از بی‌تی روش مناسب برای این آفت‌ها نیست بلکه باید روش‌های بیولوژیک مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب ها: گال ، بلوط ، یاسوج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار