برخی مشکلات عدم بهره وری از این نعمت خدادادی در کهگیلویه و بویراحمد را ناشی از سیاسی کاری ، حضور برخی مدیران و سیاسیون نا آگاه با الفبای توسعه در راس مدیریت سیاسی و اجرایی استان از یک طرف و جنگ و جدل های سیاسی و قومیتی و تصمیمات خلق الساعه و رنگ به رنگ شدن برخی افراد از طرف دیگر می دانند .
کد خبر: ۱۰۱۰۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵ 19 November 2021

کلنگ زنی تاریخی اصولگرایان / نعمتی که برای کهگیلویه و بویراحمد حرام نیست! + فیلم

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این استان ، با داشتن سهم زیادی از منابع آبی کشور می تواند در زمینه بهره وری مناسب از این آب ها در جهت عمران ، آبادانی ، توسعه و ایجاد اشتغال گام بردارد چیزی که با گذشت بیش از 4 دهه از انقلاب اما هنوز محقق نشده است .
برخی مشکلات عدم بهره وری از این نعمت خدادادی در کهگیلویه و بویراحمد را ناشی از سیاسی کاری ، حضور برخی مدیران و سیاسیون نا آگاه با الفبای توسعه در راس مدیریت سیاسی و اجرایی استان از یک طرف و جنگ و جدل های سیاسی و قومیتی و تصمیمات خلق الساعه و رنگ به رنگ شدن برخی افراد از طرف دیگر می دانند و معتقد هستند مادامی که برخی افراد و گروه ها منافع شخصی خود را بر منافع عامه ارجحیت می دهند ، استان همچنان در محرومیت خواهد ماند .
آنچه که برخی با عنوان دلسوز و تلاشگر توسعه استان مطرح می کنند حکایت از لزوم مهار و استفاده بخشی از روان آب های استان با احداث سد است که البته در این مسیر با چالش های متعددی مواجه هستند !
پرده اول : سد تنگ سرخ پروژه تاریخی اصولگرایان
در تاریخ 24 آذر ماه سال 1390 و همزمان با دور چهارم سفرهای استانی هیئت دولت ، آئین کلنگ زنی سد تنگ سرخ بر زمین زده شد . کلنگ زنی پروژه ای که با تلاش های نماینده اصولگرای بویراحمد بر زمین زده شد تا سرآغاز اقدامی برای تحولی اساسی در حوزه انتخابیه باشد .
ستار هدایتخواه در زمان کلنگ زنی که با حضور مهندس نامجو وزیر وفت نیرو برگزار شد ، گفت : امیدواریم این پروژه منشا خیر و برکت و تحول در استان بویژه شهرستان بویراحمد باشد .
هدایتخواه در این آئین نکات مهمی در حوزه آب استان مطرح کرده بود از جمله این که استان دارای 10 درصد منابع آبی کشور است ، استان در مهار آب های روان نسبت به استان های دیگر عقب مانده است و نهایتا هم آرزوی کلنگ زنی پروژه های بیشتری از سد سازی در استان را داشت .
چهره شاخص اصولگریان کهگیلویه و بویراحمد همچنین در این آئین ضمن اعلام لزوم رعایت حق و حقوق مردم و بیان این نکته که قرار است این سد به توسعه بیشتر شغل اصلی مردم منطقه که باغداری است ، درخواست از مردم محلی برای همکاری بیشتر و تامین اعتبار از طرف مسئولین در راستای احداث سد تنگ سرخ را داشت .
همانگونه که در فیلم بالا دیده می شود سند پیگیری و کلنگ زنی سد تنگ سرخ در حوزه پیگیری سیاسیون ، یکجا به نام اصولگرایان و ستار هدایتخواه زده می شود ، چیزی که این روزها در حالی که برخی افراد در جنگ و جدل های سیاسی درون اصولگرایی با نیت احتمالی به دست آوردن مناصب و صندلی های مدیریتی ، در اقدامی ناشیانه سند آن را به نام صلاح طلبان و دولت روحانی می زنند! و البته علم مخالفت با آن را برداشته اند!
ماجرا وقتی جالب تر می شود که برخی از این افراد که تخصص ان ها در حوزه های سیاسی است ، همانند یک کارشناس محیط زیستی از مخاطرات زیست محیطی سد تنگ سرخ صحبت می کنند!
پرده دوم : نعمتی که برای کهگیلویه و بویراحمد حرام نیست!
همانگونه که گفته شد ، متاسفانه از منابع آبی استان به دلایل مختلف استفاده ای نشده است و این آب ها با توجه به وضعیت توپوگرافی استان و شیب تند ، عمدتا از استان خارج و بلااستفاده به خلیج فارس می ریزد و یا مورد استفاده استان های پایین دست قرار می گیرد .
شاید نمونه هدر روی این نعمت خدادادی سد آبریز و سد تنگ سرخ است که بر روی رودخانه های پیش بینی شده اجرا نشده و اکنون هم با اما و اگرهایی مواجه شده اند !
نکته جالب ماجرا وقتی است که کارگر مزارع گوجه فرنگی دشت های لیشتر و خیرآباد که پس از احداث سد کوثر ، رونق گرفته اند از شهرستان کهگیلویه تامین می شود در حالی که دشت های وسیع این منطقه به دلیل زد و بندهای سیاسی و قومیتی و نگاه های ضد توسعه ای برخی سیاسیون و عدم احداث سد آبریز و نبود آب پایدار ، بدون استفاده باقی مانده اند !
10 درصد منابع آب کشور در کهگیلویه و بویراحمد نعمتی است که نمی تواند بر مردم استان حرام باشد ! که متاسفانه این شرایط بسیار فوق العاده گریبانگیر تفکرات و مخالفت های برخی افراد متنفذ با نگاه های سنتی و ضد توسعه ای و منفعت طلب شده است !
پرده سوم : سد کوثر نمونه ی یک سد استراتژیک و موفق !
تنها سد به بهره برداری رسیده استان تاکنون سد کوثر است که در منتها علیه استان و در خروجی استان احداث شده است ! سدی که توانسته است به عنوان یک سازه با اهداف استراتژیک در حوزه جنوب عمل کند .
این سد که از ابتدا نسبت به جانمایی آن در خصوص رسیدن منافع آن به استان ، انتقاداتی وارد بود و البته هنوز هم هست اما توانسته است ضمن حل مشکل آب شرب شهرهای حاشیه خلیج فارس ، تامین آب پایدار مورد نیاز صنعت در گچساران و بخش وسیعی از زمین های کشاورزی در منطقه دشت لیشتر و خیرآباد این شهرستان را به همراه داشته باشد به گونه ای که در بخش کشاورزی شاهد اشتغالزایی و درآمد بسیار بالا برای ساکنین و کشاورزان این دو منطقه هستیم .
نکته بسیار مهم این است که پروژه سد کوثر هم مانند دیگر پروژه های از این دست ، اعتراضات زیست محیطی را داشته است از جمله حق آبه پایین دست که پس از احداث سد مشاهده شد که خبری از این مشکلات که نیست بر عکس بسیاری از مشکلات پایین دست رودخانه در فصل تابستان و خشک سال مانند سال های قبل از احداث رودخانه وجود ندارد چیزی که مدیر اداره بهره برداری سد کوثر اینگونه توضیح می دهد که دبی رهاسازی آب از سد کوثر برای محیط زیست در کمترین حد خود در زمانی که ورودی سد از رودخانه 2 مترمکعب بر ثانیه است ، برای پایین دست به 5 متر مکعب بر ثانیه می رسد این یعنی اگر سد احداث نمی شد آبی که در این زمان در رودخانه جریان داشت برای پایین دست در همان اندازه 2 مترمکعب بر ثانیه بود اما اکنون به لطف سد پایین دست هیچ گاه مانند قبلا دبی پایین را شاهد نیست !
اکبر خدری همچنین توضیح می دهد که سالانه  حدود 80 میلیون متر مکعب از حجم آب ذخیره شده سد فقط به منظور تامین سهم زیست محیطی برای پایین دست رهاسازی می شود .
و اما توضیحات خدری در خصوص لزوم بهره برداری مناسب از منابع آبی استان را در کلیپ زیر ببینید !
همانگونه که گفته شد سد کوثر توانسته است رونق بسیار خوبی به بخش کشاورزی شهرستان گچساران در دو منطقه خیرآباد و دشت لیشتر بدهد به گونه ای که اکنون خبری از بیکاری و آسیب های اجتماعی ناشی از ان در این مناطق نیست .
فیلم / ایجاد شغل در لیشتر گچساران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار