گزارش میدانی تابناک کهگیلویه و بویراحمد
نکته جالب در سخنان تمام این کارگران مربوط به لزوم تهیه آب کشاورزی با توجه به وجود روخانه های متعدد در استان است و همه خواستار توجه مسئولان به احداث سد همانند سد کوثر در شهرستان کهگیلویه هستند .
کد خبر: ۱۰۱۰۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱ 20 November 2021

بارها در فضای مجازی و رسانه ای صحبت از مردان و زنانی از شهرستان کهگیلویه شده است که صبح زود در مسیر رفت و شب در مسیر برگشت باید راهی طولانی را طی کنند تا به عنوان کارگر ساده به شغل گوجه چینی در منطقه لیشتر شهرستان گچساران مشغول شوند ، که البته حساسیت ها بر حضور زنان و دختران باعث جنجال های زیادی شده است .
هر چند تولید محتوای این انتقادات را برخی بر محور مجادلات سیاسی بنا نهاده اند اما واقعیت ماجرا و عدم پاسخگویی و پیگیری وضعیت این کارگران از طرف نماینده مردم در مجلس و فرماندار کهگیلویه چیزی است که باید به عنوان یک مطالبه از طرف همه طیف های سیاسی پیگیری شود.
یکی از موضوعات مهم در این خصوص وجود پتانسیل هایی در کهگیلویه فراتر از آنچه که این روزها در منطقه لیشتر وجود دارد ، است . دشت های وسیع دیم در حالی که رودخانه های متعددی پیرامون آن ها در جریان است اما به دلیل حاکمیت نوعی تفکر ضد توسعه ای در طول سالیان دراز بر کهگیلویه و عدم استفاده از این منابع آبی برای توسعه کشاورزی، عملا این منطقه را به مبدا مهاجرت و ارسال کارگر ارزان به دیگر مناطق و استان های همسایه تبدیل کرده است ! چیزی که کارگران گوجه چین هم آن را به صراحت اعلام می کنند.
فیلم / درد دل های کارگران گوجه چین! 
یکی از کارگران گوجه چین به تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، می گوید : اکنون حضور در شهر دهدشت برای ما به سیزده بدر شباهت دارد چرا که الان تعداد زیادی از مردم از زن و مرد در مزارع گوجه دشت لیشتر مشغول کار هستند !
وی اینگونه ادامه می دهد که از روستاهای زیادی در اطراف شهر دهدشت زنان و مردان و دختران برای گوجه چینی به منطقه لیشتر می آیند البته با شرایط بسیار نا مساعد!
وی البته این انتقاد را هم وارد می کند که ما باید اکنون در منطقه خود این محصوولات را برداشت کنیم اما متاسفانه اینگونه نیست .
خانمی که از یکی از روستاهای بخش دیشموک با دختر نوجوان خود برای گوجه چینی آمده است می گوید : بخش زیادی از دستمزد خود را صرف هزینه های رفت و آمد می کند .
خانم دیگری که حضور خود در این منطقه را از سر ناچاری عنوان می کند می گوید : 14 سال است که ازدواج کرده و هنوز صاحب فرزندی نشده است و به دلیل فقر و نداری توان مالی مراجعه به دکتر و معالجه را ندارد .
این بانوی کارگر ادامه می دهد : زمینی برای کشاورزی ندارد اما اگر آب برای کشاورزی زمین های دهدشت باشد چه دلیلی دارد که به این منطقه بیاید ؟
یکی دیگر از کارگران می گوید که از روستاهای دورتر به این منطقه آمده است و به دلیل بی آبی زمین های کشاورزی مجبور به گوجه چینی در این منطقه شده است .
وی توضیحی هم در خصوص شرایط کاری و هزینه هایی که متحمل می شود می دهد و درآمد حاصل را برای هزینه های زندگی ناکافی می داند !
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نکته جالب در سخنان تمام این کارگران مربوط به لزوم تهیه آب کشاورزی با توجه به وجود روخانه های متعدد در استان است و همه خواستار توجه مسئولان به احداث سد همانند سد کوثر در شهرستان کهگیلویه هستند .
شاید کسانی که به عنوان مخالف احداث سد در استان به بهانه های مختلف مانند حق آبه یا مشکلات زیست محیطی همواره پیدا و پنهان تلاش می کنند در استان و شهرستان سد ایجاد نشود بد نباشد سری به وضعیت این روزهای کارگران گوجه چین بزنند و یا سری به سد کوثر و بهشتی که در جنوب کشور ایجاد کرده است بزنند و نظر آن ها را هم ببینند و بشنوند !
و اما توصیه می شود فرماندار کهگیلویه که این روزها دست بر قضا فرماندار دولت میدانی رئیسی است برای چند ساعت فضای رسانه و شهرستان را رها کند و سری به منطقه لیشتر گچساران و مزارع گوجه بزند و از نزدیک سخن انبوهی از جمعیت حوزه مدیریت خود را که روزانه از شهرستان خارج می شوند ، بشنود .
پیشنهاد می شود نماینده کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی هم یکبار بدون از هماهنگی با مشاوران ، رسانه های پیرامون به تنهایی سری به منطقه لیشتر بزند و با کارگران گوجه چین که موکلین وی هستند دیداری بی پرده داشته باشد که بی شک با دیدن وضعیت آن ها در تصمیم گیری ها و تلاش هایش تغییری اساسی ایجاد خواهد شد .
احداث سد آبریز بر روی رود مارون از جمله پروژه های کلیدی است که به نظر می رسد اگر مسئولان فعلی به صورت واقعی و نه شعاری پیگیر آن باشند به احتمال زیاد تا چند سال آینده می توان امیدوار بود که حوزه کهگیلویه همانند حوزه گچساران که با درایت و خوش فکری سیاسیون آن شهرستان اکنون در بخش های لیشتر و خیرآباد معظل بیکاری و فقر را ریشه کن کرده است ، روزهای خوشی را در پیش داشته باشد .
بی شک نماینده کهگیلویه و مسئولان فعلی اجرایی را 4 تا 5 سال دیگر می توان قضاوت کرد که آیا در ذهن خود به توسعه منطقه فکر می کرده اند یا نه ؟
برچسب ها: گوجه چین ، دشت لیشتر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
انتخاب ۳۰ ساله سناتور همینه عاقبتش .ناموس زن و دختر کهگیلویه فدای معاملات شخصی نمایندگان .سد کلات پوشش ناموس دختر دهدشتی میشد اگر مجوز احداث از سناتور میگرفت
لر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
لعنت الله بر .... شیطان پیر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار