مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: رعایت توصیه های بهداشتی در دامداری ها برای جلوگیری از بیماری تب برفکی الزامی است.
کد خبر: ۱۰۱۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹ 22 November 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، عبدالله بهمنش مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی در راستای پیشگیری از بروز تب برفکی با رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ای نقش عمده‌ای در پیشگیری از شیوع این  بیماری  دارد.
وی افزود : ویروس تب برفکی  بدلیل ماهیت و ساختار خاص آن، مسیر‌های مختلفی برای انتشار دارد که عمده‌ترین مسیر‌های انتقال آن، از طریق دفع ترشحات دام آلوده، افراد و وسایل آلوده، ذرات هوا و گرد و غبار است که می‌توان ادعا کرد که این بیماری یک بیماری مدیریتی است و چنانچه اصول اولیه امنیت زیستی در واحد‌های پرورش دام رعایت شود، قابل پیشگیری بوده و در صورت رعایت ضوابط بهداشتی در زمان بروز، کمترین میزان خسارات را خواهد داشت.
بهمنش  گفت: باوجود توصیه‌های اکید به رعایت نکات بهداشتی، دامداران اقدام به خرید دام از مناطق آلوده می‌کنند که این امر علاوه بر به خطر انداختن بهداشت منطقه موجب بروز خسارات جبران ناپذیری می‌شود پس توصیه می‌شود در زمان خرید دام، از سلامت کامل آن اطمینان یافته و در هنگام انتقال دام به استان، نسبت به أخذ مجوز دامپزشکی مبنی بر سلامت دام و انجام مایه کوبی دام‌ها اقدام گردد.
به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ، بهمنش یادآور شد: هرچند واکسیناسیون یکی از اقدامات پیشگیرانه است، ولی به تنهایی نمی‌تواند جلوی بروز بیماری را بگیرد؛ لذا انجام ضدعفونی به موقع و بهداشت بستر و خروج بهداشتی کود از دامداری‌ها و رعایت نکات بهداشتی در مورد لباس کار و چکمه و همچنین عدم اجازه ورود چوبداران به منطقه دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد و می‌تواند تا حد زیادی مانع بروزبیماری شود.
بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی است که ابتلای دام‌ها به این بیماری علاوه بر ایجاد ضایعات عفونی از قبیل زخم دهان، سم و لنگش در دام‌های بزرگ و مرگ و میر در دام‌های کوچک خسارات فراوانی را به اقتصاد دامداران وارد کرده و با واکسیناسیون بموقع در کنار رعایت ضوابط بهداشتی در دامداری، دفن بهداشتی لاشه دام‌های تلف شده و همچنین کنترل نقل و انتقال دام‌ها از مناطق آلوده، تا حدود زیادی می‌توان از بروز بیماری پیشگیری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار