بخشی نگری و نگاه جزیره ای به آب بر خلاف منافع ملی به مفهوم مرزبندیهای کاذب در مسیر وحدت ملی است که نقض غرض است.
کد خبر: ۱۰۱۱۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸ 25 November 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، زریر حجتی/روزنامه نگار طی یادداشتی نوشت : قریب ده سال است که انجام عملیات ولی بهره برداری از سد تنگ سرخ بدلیل بی توجهی دولتمردان و نمایندگان در تامین اعتبار راکد مانده است!

رئیس جمهور برای جبران این عقب ماندگی و در واقع تعیین اولویت برای استاندار در سفر به کهگیلویه و بویراحمد ابتدا به محل سد رفت تا اهمیت موضوع را جهت تسریع در عملیات به مسئولان و مردم بنمایاند.

رفع مشکلات شرب و صنعت و کشاورزی و زیست محیطی با استفاده از این ظرفیت در گستره محلی امری ستودنی و لازم است اما باید توجه داشت که آب بر اساس قانون سرمایه ای ملی است و باید تامین کننده منافع ملی باشد.

ادعای دغدغه ملی و زیست محیطی با نگاه جزیره ای و بخشی نگری همخوانی ندارد و بلکه سم مهلک است!
بخشی نگری و نگاه جزیره ای به آب بر خلاف منافع ملی به مفهوم مرزبندیهای کاذب در مسیر وحدت ملی است که نقض غرض است.

نگاه جزیره ای و بخشی بمثابه این است که هر موجودی حصاری به دور خویش بکشد و خود را بی نیاز از دیگر همنوعان تصور کند ولی نظام خلقت به گونه طراحی شده است که حیات موجودات بصورت زنجیره ای بهم متصل و رفع نیاز می کنند، به طوری که حتی حیوانات نیز برای بقاء حیات در چنین زنجیره ای تعریف شده اند. البته این مثال به مفهوم اغماض از منافع مردم استان نیست اما ایرادات بدون مبنا و فاقد کارشناسی نتیجه ای جز تشویش اذهان و سنگ اندازی در مسیر توسعه نخواهد داشت.

هر استانی در برگیرنده ظرفیتی از مجموعه مواهب طبیعی خدادادی دارد که زنجیره وار، نیازهای دیگر همنوعان را تامین می کند. نفت و گاز و برق و صنعت و غیر ذالک این کشور به فراخور موقعیت جغرافیایی پراکنده شده و تامین کننده نیاز ایرانیان در اقصی نقاط کشور می باشد.

مگر می شود که با نگاه بخشی، برق و نفت و گاز و ... را محدود و محصور به یک استان نمود و اعلام ایالت خود مختار نمایند؟
ایران رنگین کمان قومیت هاست و همه در چرخه ای مشخص با نگاه ملی امرار معاش می نمایند.

امروزه صنعت سد سازی به عنوان یک صنعت زیر ساختی برای مهار و ذخیره روان آبها امری ضروری است و در مناطق دارای سطح ارتفاع بالا با دریا اگر سد سازی با هدف مهار روان آبها نشود، باید در آینده ای نزدیک با خشکسالی های پیاپی و جنگ آب شاهد بحران جدی در تامین آب شرب مناطق باشیم.
شاید با این افق است که اولویت سفر رئیس جمهور به سد تنگ سرخ منتهی می شود...

بر این مبنا، استاندار و نمایندگان باید که پروژه های اولویت دار با لحاظ منافع مردم استان در حوزه آب تعریف کنند و مهار آبهای سطحی، فصلی و دائمی با مطالعات کارشناسانه در دستور کار و کد دار شوند.

حوزه های آبریز در کشور مختلف است از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و از اینرو با نگاه ملی و مشکلات در هم تنیده ملت باید چاره اندیشی شود.

با عنایت به تاخیر و عقب ماندگی در کهگیلویه و بویراحمد طی ده سال گذشته و عدم پیشرفت و توسعه در این صنعت که منتهی به بیکاری و آسیب های مختلف و عدم رونق تولید و اشتغال گردیده، تسریع در تامین اعتبار و عملیات این سد و سدهای مشابه و همچنین شناسایی و انجام مطالعات کارشناسی بر روی دیگر ظرفیت های آبی استان در سطح خرد و کلان لازم و ضروری است در غیر این صورت باید در انتظار بحران های پیاپی برای نسل حاضر و نسل های آینده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار