دکتر نریمان : بزرگان هموراه گفته اند برای تخریب یک فرهنگ نیازی نیست که کتاب‌ها را بسوزانیم بلکه همین که کتاب نخوانیم خودش هدم و تخریب یک فرهنگ است.
کد خبر: ۱۰۱۲۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶ 30 November 2021

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ، شاعر و نویسنده استان در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمیه "س" یاسوج گفت : هفته کتاب و کتابخوانی را ارج می نهیم و گرامی می داریم. همچنان که می دانید بن مایه فرهنگ،کتاب است.

دکترسیاوش نریمان افزود : فرهنگ متعالی منجر به یک اقتصاد مطلوب و اقتصاد مطلوب و متعالی هم طبیعتاً و قهراً مولِّد فرهنگ ناب و اصیل است. 

وی در ادامه گفت : بزرگان هموراه گفته اند برای تخریب یک فرهنگ نیازی نیست که کتاب‌ها را بسوزانیم بلکه همین که کتاب نخوانیم خودش هدم و تخریب یک فرهنگ است. مطلع هستید که در دوران مغول، کتاب‌ها و کتابخانه های نفیس ایران را سوزاندند؛حتی نُسَخ خطی که بسیار هم گران سنگ بودند به دست این مردم وحشی تر از داعش از بین رفت بود.

نریمان گفت : البته ما قبل از آن هم حمله غزها را داریم که به آنها در کتب تاریخی به طور مفصل اشاره ای نشده است، تعجب برانگیز است که با وجود شدت و حدتی که غزها، ترک تازی کردند و مبانی فرهنگ و آثار ابنیه فرهنگی ما را به کلی تخریب کردند و حتی دانشمندان ما را از بین برده اند، اما در تاریخ، ذکر این رویداد،مغفول مانده است.

وی ادامه داد : آنها نوعی شکنجه داشتند به نام قاوت غزی بدین گونه که مشاهیر، معاریف و دانشمندان برجسته ما را که خیلی هم شهره بودند، می‌گرفتند و در حلقوم آنها خاک روبه می ریختند و با ابزارهای چوبی خاک را به درون شکم هایشان فرو می‌برده اند تا شکم هایشان از گل و خاک انباشته شود. وبدین گونه آنها را به قتل می‌رساندند و حتی جسد آنها را به عنوان مصالح ساختمانی در ساخت دیوار به کار می بردند. این گونه، بدترین خیانت ها را به فرهنگ و تمدن کشور کردند .

دکتر نریمان افزود : اما قهر مردم ایران با کتاب و کتابخوانی، خود یک مصیبت و هدم فرهنگی دیگری است. واژه کتاب و مشتقات آن 322 بار در قرآن به کار رفته، از جمله:"اکتب، یکتبون و کتبنا فی الزبور من بعد ذکر..." و واژه هایی از این جنس و این لَون در قرآن بسیار استعمال شده ، این حاکی از این است که کتاب در فرهنگ اسلامی از قداست والایی برخوردار است.
وی گفت : احادیث و معصومین و مرویات شیعه را وقتی نگاه می کنیم، بسیار سفارش به کتاب و کتابخوانی نموده اند. سعی کنیم به این نشست ها اکتفاء نکنیم بلکه ماحصل و خروجی این جلسات را به لایه های اجتماع تسرِّی دهیم و گرنه:
/پی مصلحت،مجلس آراستند/نشستند و گفتند و برخاستند/
برخی فخرشان این است که خانه های فاخر و ماشین های آنچنانی دارند، اما از فرهنگ و علم بی بهره اند. :
در حالی که:
آنچه را نپاید دلبستگی را نشاید.خداوند در قرآن می فرماید:« مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»
/این داشتنی ها هم بگذاشتنی ست/ جز روشنی دل که نگه داشتنی است.
تا دنیا دنیاست و تا روزی که در نفخ صور دمیده شود، کسانی مثل؛ شیخ طوسی، شیخ انصاری، علامه طباطبائی، مرحوم امام"ره"حافظ،سنایی،سعدی و مولوی در خاطر تاریخ می مانند، نه دینارها،کاخ هد و اشیاء گران بها.
دکتر نریمان تأکید کرد : معصومین(ع) خواندن کتاب را فریضه می دانند و می فرمایند: « َقِّیدُوا العِلْمَ بِالکِتابَةِ».« علم را به بند بکشید. گفتند چگونه؟ فرمود با نوشتن».همچنین امام صادق علیه السلام فرمودند:« دست نوشته هایتان را حفظ و نگهداری کنید چون در آینده به آنها محتاج خواهید بود».
نریمان توصیه کرد : کودکانتان را از کودکی مقید به مطالعه کتاب کنید .اول این که مطالعه شان مقید به زمان باشد. مثل پزشک که می گوید: هر 8 ساعت این فرص ها را بخورید.. دوم این به تدریج و گام به گام پیش بروید تا به صورت استدراجی ملکه ذهن شان شود./از مقامات تبتل تا خدا/پله پله تا ملاقات خدا/. ایشان می گوید:روح ها هم مانند ابدان محتاج طعام اند.و مشاهیر بالاتفاق گفته اند: کتاب خواندن، غذای روح است.البته این که چه کتابی بخوانیم هم بسیار مهم است.قرآن می فرماید: «فلینظر الانسان الی طعامه».که مفسران آن را به تأویل برده و می گویند در اینجا منظور از طعام همان کتاب است.
وی در ادامه به معرفی مفاخر بزرگ جهان اسلام و همچنین کتاب هایی که توسط علمای بزرگ در رد افکار و کتب ضاله نوشته شده، پرداخت و عوامل مهم قهر ایرانی ها را هم با کتاب برشمرد.

این نویسنده و شاعر جنوبی در پایان نیز اشعاری از سروده های خود قرائت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار