متاسفانه به جز چند اظهار نظر کلی نمایندگان فعلی استان در مجلس که همگی بر افزایش بی سابقه بودجه استان تاکید و اصرار دارند ، تا به حال هیچ یک از آن‌ها و یا افراد دیگری، اظهار نظر خاصی نکرده اند و تقریبا مردم استان در این زمینه کاملا نا آگاه هستند.
کد خبر: ۱۰۲۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱ 14 January 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بودجه ۱۴۰۱ اکنون به قول معروف در حال چکش کاری مجلسیان و منتظر تغییرات احتمالی در بخش‌هایی از آن است. نکته مهم در این بخش از مسیر طی شده بودجه تاثیر نمایندگان به میزان تخصص و قدرت آن‌ها بر سند دخل و خرج یک ساله کشور و استان‌ها است.
یکی از اقدامات معمول این روز‌ها اظهار نظر‌های تخصصی و یا حتی سیاسی افراد موثر، صاحب نظر و کسانی که خود را دارای وزن می‌دانند، است که با بیان دیدگاه‌های تخصصی ، ضمن اثرگذاری بر روند نهایی شدن ، مخاطبان یعنی مردم را بیشتر در جریان جزئیات برنامه تدوین شده قرار می‌دهند.
متاسفانه به جز چند اظهار نظر کلی نمایندگان فعلی استان در مجلس که همگی بر افزایش بی سابقه بودجه استان تاکید و اصرار دارند ، تا به حال هیچ یک از آن‌ها و یا افراد دیگری ، اظهار نظر خاصی نکرده اند و تقریبا مردم استان در این زمینه کاملا نا آگاه هستند.
اما در کنار این ضعف اطلاع رسانی نمایندگان استان در مجلس ، نماینده سابق گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، چند اظهار نظر تخصصی داشته است که برخی از این نظرات هشدارگونه مطرح شده است که انتظار می‌رود نمایندگان فعلی استان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه هوشیار بوده و نسبت به بررسی این تدکرات اهتمام داشته باشند.
چند اظهار نظر تخصصی تاجگردون نسبت به بودجه ۱۴۰۱
نکته اول - در لایحه بودجه ١٤٠١ مالیات‌ها بیش از ٦٠ درصد رشد کرده است و این رشد در شرایط کنونی رکود در اقتصاد دور از انتظار و دسترس است. قاعدتا هر اندازه عدم تحقق درامد‌های مالیاتی منجر به افزایش کسری بودجه و در نهایت بدلیل رویه نادرست تامین کسری بودجه در سنوات گذشته نتیجه افزایش نرخ تورمی و یا ثبات در نرخ تورم موجود خواهد شد. اگر چه در چنین حالتی بدلیل خرج کردن منابع واهی در مصارف واقعی و ضروری کار مجلس برای کاهش درامد‌های مالیاتی سخت است ولی بدون راهکار نیست که امیدوارم مجلس توجه کند .

نکته دوم - باید منابع حاصل از تغییر در مبنای محاسبه نرخ ارز و نیز افزایش قیمت خوراک و سوخت واحد‌های تولیدی صرف جبران هزینه‌های مترتب بر معیشت مردم شود. جداول بودجه نشان میدهد این اتفاق صورت نگرفته است و امیدواریم مجلس به این موضوع توجه کند و اصلاح کند و گرنه تورم این تغییرات برای خانواده‌ها بخصوص خانواده‌های بادرامد پایین کمرشکن است.

نکته سوم - لایحه دولت مثل همیشه دارای یک کسری نهفته است که در بودجه ١٤٠١ هم وجود دارد و رشد هم داشته است. معمولا مجلس این عدد را افزایش میدهد. بدلیل نرخ بسیار بالای تورم کار سخت مجلس در شرایطی که نمیتواند هزینه‌ها را کم کند این است که مانع از افزایش کسری بودجه شود.
آنچه که بسیار مایه تاسف است ، عدم اشتراک گذاری ظرفیت های سیاسیون و نخبگان استانی در زمینه اطلاعات و توانایی ها برای کمک به توسعه استان است به گونه ای که گاها شاهد کشانده شدن رقابت و تضادهای سیاسی و منطقه ای به مسائل بنیادین توسعه ای استان است ! موضوعی که از گذشته تاکنون عامل مهم و حتی اساسی در عدم توسعه استان نسبت به سایر نقاط کشور بوده است !
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار