تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد :
این ورزش برای مردم کهگیلویه و بویراحمد ، قبل از آنکه یک ورزش و یا یک صنعت با توجیه اقتصادی باشد ، برگرفته از فرهنگ عشایری آن ها است اما در کنار این علاقه ذاتی ، رونق ورزش سوارکاری از جمله برنامه های ورزشی استان است که البته مشکلات زیر ساختی در این زمینه لزوم همکاری بیشتر مسئولین را مطالبه می کند .
کد خبر: ۱۰۲۲۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳ 16 January 2022

مدتی است که ورزش سوارکاری در حال رونق گیری در استان است و ضمن استقبال خوب مردمی ، مسئولین هم کم کم به بررسی و کمک به رفع مشکلات این ورزش حساس شده اند .
این ورزش برای مردم کهگیلویه و بویراحمد ، قبل از آنکه یک ورزش و یا یک صنعت با توجیه اقتصادی باشد ، برگرفته از فرهنگ عشایری آن ها است اما در کنار این علاقه ذاتی ، رونق ورزش سوارکاری از جمله برنامه های ورزشی استان است که البته مشکلات زیر ساختی در این زمینه لزوم همکاری بیشتر مسئولین را مطالبه می کند .
رئیس هیئت سوارکاری استان در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اظهار داشت : سوارکاری ورزشی است که علاوه بر بخش قهرمانی آن ، در تار و پود فرهنگ عشایری ما ریشه دارد به گونه ای که می بینم با توجه به این سابقه طولانی ، جوانان و حتی سنین مختلف و زنان علاقه بسیار زیادی به آن دارند .
فرشاد نگین تاجی افزود : طی گذشت چند سال از تشکیل هیئت سوارکاری در استان و با توجه به رویکرد وزارت ورزش نسبت به مناطقی مثل کهگیلویه و بویراحمد ، تلاش می شود زیر ساخت ها تقویت شود تا انگیزه ای برای ورود جوانان به این ورزش باشد .
نگین تاجی به مشکلات ورزش سوارکاری در استان اشاره کرد و گفت : ما فقط یک باشگاه رسمی در استان داریم که آن هم توسط اداره کل تاسیس شده است . در خصوص رشته کورس ما نیازمند یک پیست استاندارد هستیم . طی مدت زیادی پیگیری های متعددی شد اما زمین هایی که در اختیار ما قرار می دادند معارضات زیادی داشتند و نمی توانستیم به صورت مداوم از آن ها استفاده کنیم .
جایگاه اسب در فرهنگ عشایری استان / سوارکاری با دستان خالی و هزینه های سنگین / دستگاه هایی که می توانند و کمک نمی کنند!
وی با اشاره به توسعه ورزش سوارکاری در دو شهرستان بویراحمد و گچساران ادامه داد :در رشته استقامت در گچساران فعالیت های خوبی داریم و این شهرستان توانایی برگزاری مسابقات منطقه ای را دارد . در یاسوج ضمن داشتن ورزشکاران قوی در رشته کورس ، فعالیت استقامت را هم داریم که پیشرفت های خوبی دارد.
نگین تاجی با اشاره به این نکته که توانسته ایم مسابقات منطقه ای در رشته های کورس و استقامت را به نحو بسیار مطلوبی برگزار کنیم ، ادامه داد : دو دوره استقامت در گچساران و یک دوره کورس یاسوج در سطح منطقه ای برگزار کرده ایم اما برای اینکه استان را پایگاه برگزاری مسابقات کنیم ، نیازمند کمک دیگر دستگاه ها هستیم .
وی با اشاره به این نکته که در استان پیست استاندارد نداریم ، افزود : مجموعه 15 هکتاری یاسوج در کنار رودخانه بشار در منطقه بلکو قرار دارد که در تصرف شهرداری بوده که 14 هکتار از زمین ها را در زمانی که عضو شورا بودم منفک و برای ایجاد یک مجموعه ورزشی در اختیار اداره کل ورزش و جوانان قرار دادیم . این زمین فعلا در اختیار اداره ورزش و جوانان است و با توجه به هماهنگی دستگاه ها قرار است واگذاری بخش از آن به هیئت سوارکاری استان به نتیجه برسد .
جایگاه اسب در فرهنگ عشایری استان / سوارکاری با دستان خالی و هزینه های سنگین / دستگاه هایی که می توانند و کمک نمی کنند!
نگین تاجی گفت : دو هیئت سوارکاری بویراحمد و گچساران فعال هستند و در شهرستان های بهمئی ، دنا و کهگیلویه  در حال فعال سازی هیئت ها هستیم که امیدواریم مسئولان این شهرستان ها و دیگر شهرستان ها در جهت توسعه این ورزش در شهرستان ها همکاری لازم را داشته باشند .
وی در خصوص برنامه های توسعه ای ورزش سوارکاری اظهار داشت : در حال معرفی و ارائه ورزش سوارکاری به عموم هستیم و حتی این موضوع را به مدارس هم برده ایم که بیشتر با ورزش سوارکاری آشنا کنیم و هدف هم آماده سازی دانش آموزان است که بتوانند در آینده به عنوان چابک سوار وارد ورزش سوارکاری شوند .
نگین تاجی ادامه داد : یکی دیگر از برنامه های توسعه ای ، ایجاد زمینه برگزاری مسابقات در استان بوده است که همین مسابقات می تواند ایجاد انگیزه کند .
رئیس هیئت سوارکاری استان گفت : اکنون حدود 1200 ورزشکار داریم اما در خصص باشگاه ها تا مربی رسمی از فدراسیون نداشته باشیم نمی توانیم باشگاه رسمی داشته باشیم که با پیگیری های صورت گرفته رئیس فدراسیون سوارکاری کشور قول همکاری های خوبی را داده است .
وی ادامه داد : در خصوص پرورش اسب هم عده ای از دلسوزان با هزینه شخصی در حال پرورش اسب هستند اما نیازمند حمایت هستیم . برای پرورش اسب ماهانه حدود 5 میلیون هزینه علوفه است که نیازمند یارانه و کمک دستگاه هایی مانند جهاد کشاورزی هستیم .
نگین تاجی افزود : ما قابلیت این را داریم که در سطح ملی خوش بدرخشیم اما زیرساخت ها را نداریم لذا از همه مسئولین استانی و شهرستانی انتظار حمایت های ویژه خصوصا در زمینه حل معارضات و تامین زمین و دیگر ملزومات را داریم که بتوانیم این پتانسیل ها را به مرحله موفقیت برسانیم .
جایگاه اسب در فرهنگ عشایری استان / سوارکاری با دستان خالی و هزینه های سنگین / دستگاه هایی که می توانند و کمک نمی کنند!
دستگاه هایی که می توانند و کمک نمی کنند!
رئیس هیئت سوارکاری گچساران نیز در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گفت : هیئت سوارکاری گچساران از سال 1392 به صورت رسمی شروع به کار کرد که در این مدت با وجود مشکلات متعدد کار ادامه پیدا کرده و پیشرفت های خوبی هم داشته است .
وحید پورهاشمی افزود : مشکل اصلی ما نبود مربی رسمی فدراسیون است هر چند از ابتدا تلاش کردیم با هماهنگی اداره ورزش و جوانان گواهی هایی برای علاقمدان و فعالان صادر کنیم که بتوانند به پرورش چابک سوار اقدام کنند .
پور هاشمی ادامه داد : در دو رشته کورس و خصوصا استقامت چون اسب های ما در این زمینه استعداد بیشتری دارند با هماهنگی چند استان جنوب کشور تیم استقامت جنوب کشور را تشکیل داده ایم .
وی با اشاره به موفقیت های خوب چابکسواران شهرستان گچساران ، گفت : به احتمال زیاد امسال یکی از ورزشکاران ما که تاکنون امتیازات لازمه را کسب کرده جزء ده نفر اول خواهد بود و در تیم ملی حضور خواهد داشت .
پورهاشمی افزود : سالیانه دو تا سه مسابقه منطقه ای با حضور استان های همجوار برگزار می کنیم که همیشه در رده های اول تا سوم رتبه داشته ایم و در رده بانوان خانم گشتاسبی همواره موفقیت های ملی داشته است که نشان دهنده اهتمام بانوان به توجه حرفه ای به این ورزش است .
وی ادامه داد : در مسابقات استقامت رتبه ای به عنوان قهرمانی ندارند اما الان حدود 300 سوارکار داریم که می توانند امتیازات لازم در این مسابقات را کسب کنند .
جایگاه اسب در فرهنگ عشایری استان / سوارکاری با دستان خالی و هزینه های سنگین / دستگاه هایی که می توانند و کمک نمی کنند!
رئیس هیئت سوارکاری گچساران با اشاره به برخی مشکلات این ورزش در گچساران ، گفت : ما به دلیل نداشتن میدان استاندارد از پیست های خطی در کنار خطوط لوله گاز استفاده می کنیم البته فرماندران قدیم و جدید وعده همکاری داده اند که امیدوار به تحقق این وعده ها داریم .
پورهاشمی در ادامه با اشاره به هزینه های سنگین پرورش اسب اظهار داشت : به ما می گویند چون اسب های شما مولد نیست از حمایت های جهاد کشاورزی در خصوص یارانه علوفه برخوردار نیستید و همکاری نمی کنند و داریم از خود ورزشکاران هزینه می کنیم .
وی ادامه داد : به عنوان مثال متاسفانه با تواجه به اینکه سال های سال از تجهیزات غیر استاندارد استفاده می کنیم برای رفع برخی نواقص با وعده مدیر کل سابق اقدام به تهیه برخی امکانات کردیم که به دلیل عدم تحقق وعده مسئولین ، باز هم از جیب ورزشکاران هزینه کردیم .
پورهاشمی ادامه داد : با توجه به الزام اختصاص سهم 1 درصدی بودجه ادارات به ورزش اما می بینیم که در این زمینه هیچ دستگاهی در این زمینه به ما کمک نمی کند .
وی در پایان گفت : برخی دستگاه ها مانند شرکت نفت ، کامیون های زیادی دارند که در پارکینگ ها خاک می خورند و بلا استفاده هستند اما حاضر نیستند که به ما کمک کنند در حالی که برای شرکت در مسابقات باید 10 میلیون هزینه کنیم تا اسب ها را انتقال دهیم اما با کمک این دستگاه ها این مشکل را نخواهیم داشت و کمک بسیار زیادی به ورزشکاران ما می شود .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار