تحلیل امام جمعه کهگیلویه از وضعیت فعلی کشور
وحدانی فر : مثل بعضی ها که صبح روز جمعه از خواب بیدار می شدند و می گفتند از خواب بیدار شدیم و متوجه شدیم این اتفاق افتاده ، نیست و آن دوران دیگر وجود ندارد و گذشت.
کد خبر: ۱۰۴۳۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴ 07 May 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، امام جمعه کهگیلویه در خطبه های نماز جمعه این هفه شهر دهدشت با اشاره به گرانی های اخیر گفت : چند مسئله ضروری است که مردم باید در جریان قرار بگیرند که چرا به اینجا رسیدیم و چرا این اتفاق افتاده است.
حجت الاسلام وحدانی فر افزود : متأسفانه دولت محترم در این مسئله کم کاری کرده و قبل از اینکه به مردم توضیح بدهد اقناع اندیشه صورت گیرد این اقدام انجام گرفته که خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری است.
وحدانی فر ادامه داد : حضرت امام بارها فرمودند با مردم صحبت کنید و واقعیت را بیان کنید به مردم حقایق را بگویید و مردم وقتی که واقعیت ها را بدانند . برایشان قابل تحمل است وقتی از حقایق باخبر باشند.
 
وی با انتقاد از عملکرد برخی مسئولین ، گفت : وزیر محترم جهاد کشاورزی مصاحبه می کند که یارانه این ارز و گرانی واریز می شود نه خیر آقای وزیر بفرمایید اول یارانه واریز شد بعد گران می کردید، روش درست این است . روش غلط بی تدبیری را ادامه ندهید، هزینه برای نظام درست نکنید این اولین تذکر برای دولت.
 
حجت الاسلام وحدانی فر افزود :  این مسائل صرفأ در نماز جمعه نباشد شما به فرمان حضرت امام مسئول جهاد تبین هستید همه ماها مسئول جهاد تبین هستیم و باید واقعیت ها به مردم گفته شوند . ما به عنوان جریان نمازگزار و جریان متعهد باید به مردم بگویم که چه اتفاقی افتاده که این دولت این تصمیم را گرفته است . باید مردم بدانند ، تداوم سیاست گذشته برای تقسیم ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب هدر رفتن منابع ارزی کشور می شود و علت اصلی گرانی نیز همین مسائل است که به گذشته باز برمی گردد .
وحدانی فر گفت :تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی چند ده میلیارد دلار از یارانه مردم را به جیب دلال های سود جو و عده ای وارد کننده دلال و نور چشمی واریز کرد و مردم کمترین سود را بردند .
 
امام جمعه دهدشت ادامه داد : دولت در ۴ سال گذشته چندین میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ خرج کرده اگر این منابع ارزی را به قیمت آزاد در بازار می فروخت ، میلیاردها تومان نصیب دولت می شد بنابر این اگر دولت به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات چند قلم کالا در آمد فروش ارزی را به صورت نقدی به ۶۰ میلیون نفر دهک های پایین جامعه پرداخت می کرد ، به هر نفر ۴۲۰ هزار تومان به علاوه یارانه قبلی پرداخت می کرد ولی این کار را نکردند و این پول به جیب دلال ها رفت به تعبیری دیگر یعنی باید به خانواده ۴ نفره ماهیانه ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اختصاص داده می شد.
وی گفت : چرا این کار را نکردند؟ چون جرات جراحی اقتصادی را نداشتند و می خواستند جیب نوچه‌هایشان خالی نشود. برای اینکه کارزار  انتخاباتی آن ها با مشکل مواجه نشود.اما امروز دولت تصمیم گرفت این رویه غلط را حذف کند.
وحدانی فر ادامه داد : طی چند روز گذشته یک کارخانه تولید ماکارونی را ۳۸۰ میلیارد تومان جریمه می کند. این فرد از کجا آورده این پول را ؟  تو کدام حزب سیاسی بودند و لیدر کدام آقا بودن یا مشاور کدام وزیر بودند که امرو جریان انقلابی را تقصیر کار می دانند، متاسفم برای بعضی از جریان های انقلابی که همسو با این افراد از دولت انتقاد می کنند.
وی با توجه به افزایش ۲۵۰درصدی آرد قاچاق در دوهفته اول امسال گفت: اینها به جیب کی رفته؟ چه کسانی مجوز دادند؟ توقع از دولت آقای رئیسی این است این مسئله را سر و سامان دهد؟
حجت الاسلام وحدانی فر با اشاره به نکته ای که یکی از منقدین در خصوص دو راه رئیس جمهور ، گفت : دولت یا باید ارز ۴۲۰۰ را ادامه دهد که ادامه همین فساد است یا باید ایستادگی کنند که موجب سختی های فراوان می شود.
وی اظهار داشت : آیا اشتباهات ۱۰ سال گذشته را می شود در ۸ ماه جبران کرد؟
امام جمعه دهدشت در ادامه به دیگر دلایل گرانی های اخیر اشاره کرد و گفت : ۳۰ درصد گندم دنیا در کشور اوکراین و روسیه تولید می شود و به دلیل این جنگ مشکلاتی به وجود آمده است .
وحدانی فر افزود : فکر می کنید که ماکارونی فقط پیش ما گران شده است ؟ نه خیر در اروپا این گرانی ها چند برابر شده اند و در بعضی نقاط دنیا اعلام کرده اند نان را جیره بندی می کنند، چون به خاطر جنگ وضعیت غذای دنیا به مخاطره افتاده است .
وی گفت : باید پیش بینی می شد که وقتی آرد در کشور ما به همان قیمت قبلی ۳۸ هزار تومان به فروش می رسد ولی در کشور همسایه به واسطه قاچاق ۶۰۰ هزار تومان خریداری می شود این یعنی فساد که برای جلوگیری از این فساد باید دو تا کار انجام داد، یا جلوی قاچاق را گرفت یا باید قیمت را بالا برد و یارانه آن را به مردم داد که ارزش قاچاق را نداشته باشد پس به این سمت و سوی باید پیش رفت.
وحدانی فر ادامه داد : همه معتقد هستند که این ارز 4200 تومانی باید حذف شود ولی آقایان در دولت قبل زیر بار نرفتند اما دولت سیزدهم نشان داد که در مدیریت کرونا ، در مدیریت سیاست خارجی و توجه به شرق و همسایگان و رویکرد اقتصاد مقاومتی و مسائل درونی کشور در مجموع کاملا موفق عمل کرده است  می تواند این کار را هم مدیریت کند .
امام جمعه کهگیلویه ادامه داد : ما سرباز ولایت هستیم و خواهیم گفت چه اتفاقی افتاده است ، اینکه می بینید بعضی ها دادشان بلند شده و الان نگران کشور شده اند به این دلیل است که با این حذف ارز دستشان از ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد زا قطع می شود .
وحدانی فر گفت : مراقب باشید گاهی دشمن حرفی میزند و ما همان حرف دشمن را تکرار می کنیم و در راه دشمن وضعیت میزنیم که این اشتباه است. دچار جریان های رسانه ای نشوید این ارز فساد زا یک سوم بودجه کشور است که باید تبدیل به یارانه شود و به مردم داده شود و مردم هر کدام با توجه به نیازشان خرید کنند و مدیریت لازم را انجام دهند، بدانید خیلی از اقلامی که بعضی از مردم روزانه خرید می کنند آرزوی سالیانه قشر مستضعف ما است.
وی ادامه داد : راهی به غیر از این وجود ندارد البته مدیریت شده و با شیب ملایم و البته مثل بعضی ها که صبح روز جمعه از خواب بیدار می شدند و می گفتند از خواب بیدار شدیم و متوجه شدیم این اتفاق افتاده ، نیست و دورانی که بعضی ها از خواب بیدار بعد متوجه می شدند اتفاقی افتاده دیگر وجود ندارد و گذشت.
امام جمعه کهگیلویه در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه شهر دهدشت گفت : در رابطه با مذاکرات ایران و عربستان و اینکه چرا عربستان ناچار به عقب نشینی شد باید گفت ، ۶ سال این جوان نادان کشورهای اسلامی را به خطر انداخت و می خواست تصویری از خودش درست کند که به عنوان رهبر قدرتمندی در جهان اسلام باشد . اما اکنون به بن بست استراژیک رسید و دید موفق نیست و اربابش نیز از وی حمایت نمی کند و به اندازه کافی از این گاو شیر ده شیر دوشید و رفت.
حدانی فر ادامه داد : امروز حکام عربستان به این نتیجه رسیده اند که  باید سرود جمهوری اسلامی پذیرفته شود ، پذیرفته اند راهی برای امنیت جز امنیت منطقه ای وجود ندارد و می دانند جمهوری اسلامی به شرطی این را خواهد پذیرفت که این ها مراقب باشند که دوباره در میدان دشمن بازی نکنند و این مسئله ای است که باید به آن توجه جدی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار