تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
از جمله طرح های پسا کرونا در آموزش و پرورش ، طرح جبران و تثبیت یادگیری است که مدتی است در حال اجراست که بر اساس این طرح ، دانش آموزانی که بیشترین مشکلات یادگیری را دارند شناسایی و در کلاس هایی فراتر از برنامه کلاسی خود در مدرسه ، شرکت می کنند .
کد خبر: ۱۰۴۴۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸ 14 May 2022

خسارات کرونا در همه ابعاد اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، اقتصادی و ... بر هیچ کس پوشیده نیست ، دوران همه گیری ویروسی چموش و ناشناخته که زندگی بشر را به شدت تحت تاثیر قرار داد تا جایی که در بسیاری از امور زندگی تغییراتی اساسی ایجاد کرد . فرایند یاددهی و یادگیری و آموزش هم از جمله مواردی بود که تاثیر بسیار شدیدی از این ویروس دید .
علاوه بر تاثیر زیاد حضوری بودن مدارس بر شخصیت اجتماعی دانش آموزان ، فرایند یاددهی و یادگیری در کلاس درس تفاوت بسیاری در آموزش دارد چیزی که در این حدود دوسال با نشان داده شدن افت شدید تحصیلی دانش آموزان مشخص شد .
اکنون خوشبختانه وضعیت شیوع بیماری تا حدود زیادی فروکش کرده است و مدارس به صورت حضوری برگزار می شود اما این حضوری شدن مطمئنا نمی تواند مشکلات دو سال گذشته را برطرف کند و در مقطع ابتدایی که حضور در کلاس عامل اصلی انتقال دانش است این مشکلات به مراتب بیشتر بوده است تا جایی که مسئولان تلاش های زیادی برای برطرف کردن این خلا های دوران کرونا را دارند .
طرح جبران و تثبیت یادگیری
از جمله طرح های پسا کرونا در آموزش و پرورش ، طرح جبران و تثبیت یادگیری است که مدتی است در حال اجراست که بر اساس این طرح ، دانش آموزانی که بیشترین مشکلات یادگیری را دارند شناسایی و در کلاس هایی فراتر از برنامه کلاسی خود در مدرسه ، شرکت می کنند .
کرمی مدیر دوره دوم آموزش ایتدایی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این طرح به تابناک گفت : از تابستان گذشته با ارسال بخشنامه ای از وزارت مبنی بر اجرای طرح بران تثبیت یادگیری ، این بخشنامه به همه مناطق ارسال و با تشکیل کمیته هایی اقدام به شناسایی دانش آموزان شامل این طرح شد که با نظارت های صورت گرفته در حال برگزاری است .
کرمی در خصوص اهداف این طرح گفت : به طور کلی آموزش مهارت های سواد پایه از اهداف اصلی این طرح است که اگر دانش آموزی علی رغم داشتن توانایی های فردی ، در خصوص سواد پایه مشکل داشته باشد در یادگیری دروسی مانند ریاضی هم مشکل خواهد داشت .
وی ادامه داد : اگر دانش آموزی در بحث تشخیص ، ترکیب و توالی مشکل داشته باشد قطعا در خواندن و فهمیدن بقیه دروس و حتی صحبت کردن که مهارت زبانی است ، مشکل خواهد داشت .
کرمی گفت : با توجه به تاکیدات معاونت ابتدایی وزارت و دیگر مسئولین این مقطع ، این طرح هم در تابستان پیش رو و هم در سال آینده با جدیت پیگیری می شود که بتوانیم به اهداف آن برسیم .
وی افزود : در دو دوره اول و دوم ابتدایی این طرح اجرا می شود که در دوره اول ، پایه های (اول ، دوم ، سوم) شامل دروس (ریاضی و فارسی ) و در ئوره دوم ابتدایی هم پایه های (چهارم ، پنجم و ششم ) شامل دروس (ریاضی ، فارسی  ، علوم ) می شود که در این زمینه دانش آموزان با توصیف (قابل قبول و نیاز به تلاش بیشتر ) تحت طرح جبران تثبیت یادگیری قرار می گیرند .
مهمترین مشکل افت شدید تحصیلی بود
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد هم به تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گفت : وضعیت کرونایی طی این دو سال مشکلات زیادی را در بحث آموزش ایجاد کرد خصوص در پایه های اول چرا که آموزش خواند و نوشتن به دانش آموزی که تا به حال  در مدرسه حضور نداشته است به صورت غیر حضوری بسیار سخت و بدون بازده واقعی است .
سید عباس عظامی افزود : در دورا کرونا مشکلات زیادی را همکاران فرهنگی ما متحمل شدند و آنگونه که باید مورد حمایت هم قرار نگرفتند اما در خصوص آموزش ، مهمترین مشکل ما افت شدید تحصیلی است که نهایتا به شناسایی دانش آموزانی با توصیف "نیاز به تلاش بیشتر و قابل قبول " در کارنامه است که این دانش آموزان در طرح جبران تثبیت حاضر شوند .
عظامی گفت : در اجرای این طرح هم مشکلاتی و جود دارد و هم پیشنهاداتی که به همین موارد لازم است توجه کافی شود به عنوان مثال از طرف برخی معلمین پیشنهاد شده که طرح تثبیت فقط در روزهای پایان هفته نباشد که پیشنهاد مهمی است و به آن توجه می شود .
وی ادامه داد : در شهرستان بویراحمد خصوصا حومه شهر یاسوج ، ما دانش آموزان زیادی داریم که از آسیب های اجتماعی رنج می برند و در بحث آموزش نیازمند کمک هستند لذا تلاش زیادی می کنیم که به این دانش آموزان کمک کنیم .
عظامی گفت : در اجرای این طرح یکی از محاسن استفاده از معلمینی غیر از معلمان دانش آموز است که می تواند به تنوع روش های تدریس منجر شود و دانش آموز را در راستای یادگیری با انگیزه تر کند .
وی در خصوص پیوست مالی طرح هم توضیح داد : متاسفانه در خصوص این طرح ، چندان اعتباری در نظر گرفته نشده و بیشتر نیازمند معلمین جهادی هستیم که خوشبختانه استقبال بسیار خوبی هم داشته ایم .
۳ هزار و ۷۰۰ دانش آموز شامل طرح
کارشناس مسئول آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد ، به تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گفت : در شهرستان بویراحمد هم اکنون این طرح در حال برگزاری است که در دوره اول ابتدایی دو درس ریاضی و فارسی دانش آموزانی که نیاز به تلاش بیشتر و قابل قبول هستند ، در این دوره شرکت می کنند و در دوره دوم هم سه درس ریاضی، فارسی و علوم برای همین گروه از دانش آموزان برگزار می شود .
حامد خجسته پور افزود : برای ارتقای وضعیت آموزشی این گروه از دانش آموزان به ازای هر درس مشمول طرح ، ۲ ساعت در هفته آموزش تا برگزاری امتحانات نوبت دوم در نظر گرفته شده است .
وی ادامه داد : پس از پایان کلاس ها در سال تحصیلی و بر اساس نتایج امتحانات نوبت دوم ، دانش آموزان جدید مشمول شناسایی و این طرح در دو ماه تیر و مرداد هم برگزار می شود.
خجسته پور گفت : در این طرح هم معلمان خود مدرسه می توانند همکاری کنند یا معلمین دیگر که به صورت جهادی با ما همکاری می کنند .
وی ادامه داد : در حوزه روستایی کلاس های تثبیت با تجمیع چند روستا اقدام می شود و در شهر  هم هر مدرسه به صورت مجزا برای دانش آموزان خود این کلاس ها را برگزار می کند.
خجسته پور گفت : در خصوص آمار فعلا ۳ هزار و ۷۰۰ دانش آموز در شهرستان بویراحمد شامل این طرح می شوند که در ادامه هم شناسایی ها انجام و در صورت لزوم برای دیگر دانش آموزان نیازمند آموزش ، اقدام می شود .
فیلم / طرح جبران تثبیت و جهادی ها
همانگونه که در بخشی از این گزارش از زبان مسئولین آموزش و پرورش مجری این طرح بیان شد ، پیوست مالی این طرح چندان جالب نیست اما خوشبختانه ، معلمینی که بدون هیچ چشم داشت مالی ، حاضر به همکاری برای اجرای هر چه بهتر طرح شده اند کم نیستند و به نظر می رسد ازاین لحاظ مشکلی وجود ندارد .
یکی از پتانسیل های انسانی اجرای این طرح ، معلمین جهادی هستند که با انگیزه و داوطلبانه حاضر به برگزاری کلاس ها و کمک به این دانش آموزان نیازمند آموزش بیشتر ، شده اند .
برخی ازاین معلمین البته کارمند رسمی آموزش و پرورش نیستند و ضمن کار آموزشی در مدارس غیر انتفاعی اما به صورت خیرخواهانه در این طرح هم مشارکت کرده اند و هیچکدام هم تقاضای مالی در قبال کار خود ندارند که قابل تحسین است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار