در نشست امروز فراکسیون سلامت سالمندی مطرح شد که معیشت و درمان دو مشکل عمده سالمندان است و در سال ۱۴۲۰ دچار بحران سالمندی خواهیم شد و تنها با سیستم دولتی نمی توان مشکلات این حوزه را رفع کرد همچنین۴۵۰ هزار سالمند در کشور نیاز به مراقبت دائمی دارند؛ ۵ درصد از سالمندان دچار معلولیت یا بیماری های کاملا زمین گیر هستند در حالی که در کشورهای توسعه یافته به ازای هر ۱۸ سالمند یک تخت وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۴۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱ 24 May 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون سلامت سالمندی با حضور مسئولانی از سازمان بهزیستی، صندوق بازنشستگی کشوری، کمیته امداد امام خمینی ( ره )،  انجمن دمانس و آلزایمر ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، صدا و سیما، دبیرخانه شورای ملی سالمندان و کارشناسانی از مرکز پژوهش ها و مرکز تحقیقات مجلس امروز (دوشنبه، 2 خردادماه) به منظور بررسی لایحه حقوقی جامع سالمندان پیشنهادی دبیرخانه شورای ملی سالمندان برگزار شد.

محمدعلی محسنی بندپی رئیس فراکسیون سلامت سالمندی در این نشست با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم و باید در آن نگاه ویژه ای به سالمندان داشته باشیم، گفت: اگر بتوانیم با حفظ سبک زندگی و آموزش تا 40 درصد آلزایمر را عقب بیندازیم گام بزرگی برداشته ایم. متاسفانه در کشور مادران و پدرانی با سنین بالا داریم که تنها زندگی می کنند و باید از آن ها حمایت شود.

فراکسیون سلامت سالمندی برای نخستین بار در مجلس یازدهم تشکیل شد

وی با بیان اینکه فراکسیون سلامت سالمندی برای نخستین بار در مجلس یازدهم تشکیل شد، افزود: رشد جمعیت سالمند غیرقابل انکار است و باید تصمیم بگیریم که دستگاه‌های اجرایی چگونه باید پای کار بیایند وهمکاری کنند تا از بی‌توجهی نسبت به سالمندان پیشگیری شود؛ سه دهه آینده 30 درصد جمعیت کشور سالمند خواهد بود و جمعیت کمی نیست البته معیشت و درمان دو مشکل عمده سالمندان است هرچند بحث مشارکت اجتماعی، اشتغال و تنهایی هم نیز از جمله مشکلات است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس یازدهم یادآور شد: اگر بتوانیم سندی را در برنامه هفتم توسعه بگنجانیم اقدامی موثر است؛ متاسفانه از 58 خدمت توانبخشی تنها 9 خدمت تحت پوشش سازمان های بیمه گر است، روزانه 300 بیمار سکته مغزی داریم و هرچه افراد در سنین پایین درگیر بیماری شوند خدمات بیشتری را بر روی دوش سازمان های بیمه گر می گذارند و چنانچه بتوانیم در برنامه هفتم توسعه حمایت مناسبی را از سالمندان داشته باشیم گامی بزرگ و فراکسیون سلامت سالمندی هم ظرفیت خوبی برای تحقق این مهم است؛ اگر بتوانیم قانون جامع و کاملی در حوزه سالمندی داشته باشیم راهگشا است.

سلمان نژاد دبیر فراکسیون سلامت سالمندی در این نشست با بیان اینکه فاصله بسیار اندکی تا برنامه هفتم توسعه داریم، گفت: تمام هدف ما باید این باشد که سند ملی سالمندان را در این برنامه احصاء کنیم البته در شورایعالی سالمندان می خواهند تغییراتی ایجاد کنند که مانند شورای ملی شود و در حال حاضر این موضوع بحثی موازی است و شاید فرصت نباشد شورای عالی دیگری را مصوب کنیم؛ باید در برنامه هفتم توسعه وظایف دستگاه ها در مورد سالمندی مشخص شود.

وی ادامه داد: طرح حمایت از حقوق سالمندان در کمیسیون اجتماعی مجلس در نوبت بررسی است و مرکز پژوهش ها و دستگاه های مربوطه می توانند به اعضای کمیسیون برای تکمیل طرح کمک کنند؛ حدود 3 میلیون  بالای 70 سال سالمند در کشور نیاز به مراقبت دارند؛ می طلبد شورای ملی سالمندان متن یک صفحه‌ای در حوزه سالمندی را برای گنجاندن در برنامه هفتم توسعه ارائه کند همچنین پیش نویس لایحه جامع قانون حمایت از سالمندان به ما ارائه شود، البته تکالیف دستگاه نباید ناقص باشد بلکه باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد؛ در نشست هفته آینده فراکسیون تکالیف دستگاه‌ها احصاء خواهد شد.

معصومه  صالحی مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران در این نشست، گفت: این انجمن در سال 80 با هدف ارتقای کیفیت زندگی افراد مبتلا و مراقبین تاسیس شد و در سال 85 عضو انجمن جهانی آلزایمر شدیم و در حال حاضر به عنوان عضو برتر 3 کرسی در کمیته علمی داریم و با سازمان بهداشت جهانی هم در ارتباط هستیم، این انجمن بیش از 6 هزار بیمار را تحت پوشش قرار داده و با توجه به وجود کووید 19 برنامه های ما مجازی شده است؛ بر اساس آخرین تحقیقات انجمن جهانی آلزایمر اگر پیشگیری را از کودکی تا دوران میانسالی و سالمندی داشته باشیم ۴۰ درصد ابتلا به بیماری آلزایمر کاهش می یابد.

وی ادامه داد: جمعیت سالمندی در کشور در حال افزایش است و آلزایمر بیماری دوره سالمندی است که باعث زمین‌گیر شدن افراد در مراحل پیشرفته می‌شود و می‌تواند فشار بسیاری را از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و روانی بر خانواده وارد کند؛ مجوز کلینیک تخصصی داخلی حافظه را از دانشگاه علوم پزشکی ایران اخذ کرده ایم و در ساختمان 5 طبقه با 2 هزار متر زیربنا با کمک مردم در حال فعالیت هستیم و در نامه ای به رئیس کمیسیون بهداشت درخواست کردیم که تامین و تهیه یک MRI  را برای ما پیگیری کنند تا بتوانیم خدمات مناسبی را ارائه کنیم؛ در حال حاضر منابعی نداریم که طرح هایمان را اجرا کنیم و تنها از طریق کمک‌های مردمی فعالیتمان را ادامه می دهیم.

بیش از یک میلیون نفر در کشور آلزایمر دارند

صالحی یادآور شد: در سال 96 سند ملی دمانس را به وزارت بهداشت ارائه کردیم و در پایان فعالیت نمکی وزیر بهداشت مصوب شد، البته هنوز رونمایی نشده است؛ 10 جلسه رایگان آموزش برای مراقبان و همچنین بیش از 10 هزار بیمار را تحت پوشش داریم و صدها نفر را هم آموزش دادیم؛ بیش از یک میلیون نفر در کشور آلزایمر دارند و با افزایش تعداد سالمندان افزایش ابتلا به آلزایمر هم افزایش می یابد ؛ تمامی مدیران انجمن اساتید دانشگاه هستند و حتی یک ریال از انجمن دریافت نمی کنند؛ می طلبد پدران و مادرانی که فراموش شده اند را ما فراموش نکنیم و مورد بی توجهی قرار نگیرند.

نماینده سازمان بهزیستی در این نشست، با بیان اینکه سالمندان بالای 65 و 70 نیازمند حمایت هستند، گفت: در حال حاضر مراقبان اصلی شاغل هستند و باید در سند ملی سالمندی بیمه طولانی مدت مورد توجه قرار گیرد تا در دوره سالمندی بار حمایتی از دوش دستگاه ها برداشته شود.

سیاست‌های جمعیتی موفق نشود با تله جمعیتی مواجه خواهیم شد

حسام الدین علامه رئیس دبیرخانه سالمندان کشور در این نشست، گفت: بسته ای را در مورد مسائل جمعیت سالمندی و چالش های این حوزه تدوین و آماده کردیم و هفته آینده به فراکسیون ارائه خواهیم کرد؛ در سال های 58 تا 70 و در مدت 12 سال بیرون زدگی هرم جمعیتی را داشتیم و تورفتگی هرم جمعیتی از 74 تا 85 شروع شده و اوج کاهش جمعیت در سال 1408 خواهد بود و اگر از سال 1404 تا  1414سیاست‌های جمعیتی موفق نشود با تله جمعیتی مواجه خواهیم شد.

بحران صندوق های بازنشستگی کشور در سال 1410/  450 هزار سالمند در کشور نیاز به مراقبت دائمی دارند

وی ادامه داد: اگر متولد سال 58 با 52 سال بازنشسته شود از سال 1410 بحران صندوق های بازنشستگی شروع می شود؛ 5 درصد از سالمندان دچار معلولیت یا بیماری های کاملا زمین گیر هستند و 450 هزار سالمند نیاز به مراقبت دائمی و رسمی دارند؛ به ازای هر 620 سالمند یک تخت بیمارستانی داریم در حالی که در کشورهای توسعه یافته به ازای هر 18 سالمند یک تخت وجود دارد.

علامه یادآور شد: برخی کشورها وزارت تنهایی دارند و حتی در برخی کشورهایی که صنعت بیمه ای بسیار قوی دارند با مشکلاتی مواجه هستند. صندوق های بازنشستگی فرصت بسیار اندکی برای رفع مشکلات دارند و باید تدابیر مناسبی را برای آن ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سال 1420 دچار بحران سالمندی خواهیم شد و تنها با سیستم دولتی نمی توان مشکلات این حوزه را رفع کرد، بنابراین باید سمن ها را تقویت کرد.

علامه یادآور شد: اگر بخواهیم موضوع سالمندی را در برنامه هفتم توسعه بگنجانیم چند خط یا یک پاراگراف می شود بنابراین باید در برنامه راهبردها و سیاست هایی را پیش بینی کنیم که طی 5 سال آینده بتوان براساس آن اقداماتی را انجام داد؛ ما به جد برنامه سند ملی سالمندان را در اولویت قرار دادیم و اگر بخشی از سند را در برنامه بگنجانیم خوب است، 88 ماده به عنوان نتیجه کار به ما ارائه شد اما برخی تاکید کردند که باید خلاصه شود و طی 2 هفته گذشته در شورای ملی سالمندان که به 16 دستگاه برای معرفی 3 نماینده ثابت برای حضور در نشست ها نامه ارسال کردیم اما متاسفانه به این موضوع توجه نشد و به مرور 11 دستگاه نماینده معرفی کردند اما 5 دستگاه معرفی نکردند.

وی ادامه داد: براساس بیانات رهبر معظم انقلاب بهتر است مسائل قانونی از طرف دولت به مجلس بیاید تا قابلیت اجرا داشته باشد، پیش نویس لایحه 22 ماده ای که چکش کاری شده است را برای تمامی دستگاه های مربوطه، فراکسیون سلامت سالمندی و مرکز پژوهش ها تا هفته آینده ارسال خواهیم کرد؛ البته پیش نویس لایحه 88 ماده ای به همراه 22 ماده ای ارسال خواهد شد و نظرات کتبی را دریافت می کنیم.

علامه افزود: مسئله سالمندی موضوعی بسیار مهم است و در قالب طرح یا لایحه باید مشکلات سالمندان را حل کرد، البته اگر لایحه باشد پذیرش آن توسط دولت بیشتر است، ما پیش‌نویس لایحه را تقدیم فراکسیون خواهیم کرد و می‌توان آن را با طرح کمیسیون اجتماعی تطابق داد و با همکاری و تعامل مسیر را طی کرد.

عباسی رئیس اندیشکده بین المللی کرامت انسانی در این نشست، گفت: هرآن چیزی که در ارتباط با سالمندی و ساختارهای موجود بود را بررسی کردیم و مطالعه تطبیقی را انجام و موازین اسلامی را مدنظر قرار دادیم.

چالش های حوزه سالمندی را نمی توان با سند ملی رفع کرد

وی با بیان اینکه چالش های حوزه سالمندی را نمی توان با سند ملی رفع کرد، افزود: در این رابطه نیازمند لایحه یا طرح قانونی هستیم تا مشکلات اجرا مدنظر قرار گیرد البته لایحه هیچ منافاتی با نکات مطرح شده ندارد و باید در برنامه هفتم آن ها را مورد توجه قرار داد، در واقع راهبردها و اهداف را می توانیم تعیین کنیم اما نمی توان به طور کامل مشکلات را مطرح کرد؛ لوایح باید مختصر، جامع و مانع باشد و تکالیف قانونی در آن گنجانده شود.

عباسی یادآور شد: آخرین مرحله پیش نویس لایحه در شورایعالی سالمندان مطرح و به 22 ماده رسید و در عین حال به جامعیت لایحه خدشه‌ای وارد نمی شود و نظام حکمرانی و زیرساخت ها و حقوق سالمندان مهم است و راهبردها اصول و قواعد و وظایف و تکالیف دستگاه ها و همچنین ضمانت های قانونی را در پیش نویس لایحه مدنظر قرار دادیم و سند پشتیبان را هم ارائه خواهیم کرد؛ در خوشبینانه ترین حالت تصویب لایحه دو سال طول می کشد و با تصویب قانون تمامی قوانین سابق نسخ می شود.

زمینه ارائه لایحه حمایت از سالمندان باید مهیا و آماده شود

نماینده صدا و سیما در این نشست با بیان اینکه زمینه ارائه لایحه حمایت از سالمندان باید مهیا و آماده شود، گفت: این مستلزم آن است که اطلاعات مناسبی را داشته باشیم و می طلبد دبیرخانه شورای سالمندی، کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش داشته باشد و فضای جامعه را آماده کند؛ به موضوع فرزندآوری ورود کردیم اما در حوزه سالمندی اقدام جدی انجام ندادیم، باید با فضاسازی و کار رسانه‌ای مسیر و راه را باز کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار