گزارش میدانی تابناک کهگیلویه و بویراحمد
صحبت از نابودگری و خسارت عجیب این حشره با آنچه که شما از نزدیک می بینید بسیار متفاوت است ! چند ماهی است که این حشره منطقه ای بین شهر باشت و چرام در محدوده شهرستان باشت را به شدت مورد حمله قرار داده است و خسارات وحشتناکی به بار آورده است .
کد خبر: ۱۰۵۰۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷ 13 June 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، چند ماهی است که جنگل های زاگرس دچار آفت بسیار قدرتمندی به نام آفت جوانه خوار بلوط (مناطق سردسیر ) آفت برگخوار بلوط (مناطق گرمسیر) شده است .
صحبت از نابودگری و خسارت عجیب این حشره با آنچه که شما از نزدیک می بینید بسیار متفاوت است ! چند ماهی است که این حشره منطقه ای بین شهر باشت و چرام در محدوده شهرستان باشت را به شدت مورد حمله قرار داده است و خسارات وحشتناکی به بار آورده است .
به نظر می رسد گسترش شیوع این آفت ناشی از عدم هماهنگی و همکاری به موقع ، خصوصا در بحث اختصاص اعتبار برای کنترل آن است .
پیگیری ها نشان می دهد که عدم اقدام به موقع باعث شده است که در برخی استان ها که اقدام به موقع برای مقابله انجام داده بودند هم متاثر از عدم اقدام به موقع برخی مناطق دیگر از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد ، دچار خسارت شوند .
نکته بسیار مهم این است که اکنون هیچگونه راه مقابله ای وجود ندارد به دلیل اینکه مقابله تابع زمان خاصی از رشد حشره است و این زمان طلایی به دلیل سهل انگاری که ناشی از عدم تخصیص اعتبار بوده از دست رفته است و تقریبا هیچ راهی برای جلوگیری از تاخت و تاز این کرم نابودگر وجود ندارد !
یکی از نکات بسیار مهم در خصوص مقابله با این آفت ، تخصیص به موقع اعتبارات لازم است که متاسفانه در این زمینهتاکنون مسئولین نتوانسته اند اقدامات به موقعی انجام دهند.
از جمله نکاتی که مقابله با این حشره را بسیار سخت می کند گستردگی و پهنه شیوع است به گونه ای که شما کوه و دشت و هر نقطه ای را نگاه کنید از فاصله بسیار دور هم متوجه آفت زدگی و از بین رفتن برگ های این درختان می شوید ! که سم پاشی و مقابله را بسیار سخت و هزینه بر می کند .
نکته ای که کمی امید را برای احیای مجدد بلوط های زاگرس ایجاد می کند این است که خوشبختانه با وجود نابودی کامل برگ درختان آفت زده اما این درختان خشک نمی شوند و سال آینده می توانند دوبار سرسبز باشند اما شرط دچار نشدن مجدد آن ها مبارزه به موقع با این حشره در زمان دقیق شروع به شیوع و زاد و ولد آن است .
هفته گذشته استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، سفری به شهرستان باشت خصوصا منطقه سیوع این آفت داشت که البته در این سفر وعده هایی برای مقابله با این بیماری داد .
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در حاشیه این سفر با سرپرست اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ، گفتگویی داشت که سعید جاوید بخت توضیحاتی از وضعیت شیوع این آفت و اقدامات در حال انجام بیان کرد . ضمنا در فیلمی که منتشر می شود ، می توانید قدرت تخریب گری این حشره کوچک را ببینید!
فیلم / مقابله با یک حشره نابودگر!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار