پروژه تامین آب اراضی دهدست غربی بعد از گذشت بیش از یک دهه هنوز به جایی نرسیده است.
کد خبر: ۱۰۵۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱ 16 June 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از تسنیم، بیش از 10 سال از آغاز به کار پروژه آبرسانی حومه غربی شهرستان کهگیلویه می‌گذرد اما این طرح بسیار مهم و تأثیرگذار به دلیل کمبود اعتبارات لازم و نیز تزریق قطره چکانی اعتبارات همچنان تکمیل نشده و تنها 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یکی از مهمترین دغدغه دولت‌ها در سال‌های گذشته تکمیل طرح‌های ناتمام و تکمیل نشده بود که با اجرای به موقع آنها فرصتی تازه جهت توسعه استان رقم می‌خورد و تأخیر در اجرای این پروژه‌ها فرصت‌ها را به تهدیدی برای توسعه تبدیل می‌کند.

تأخیر در تکمیل به موقع طرح‌های عمرانی علاوه بر هدررفت منابع و پیرشدن پروژه‌ها حتی سبب از بین رفتن توجیه پذیری طرح، افزایش قیمت تمام شده طرح، افزایش قیمت مصالح و تحمیل نرخ تورم بر طرح و نیز زیان حاصل از عدم بهره‌برداری طرح می‌شود.

عدم انجام تعهدات از سوی پیمانکاران و نیز تزریق قطره چکانی اعتبارات از مؤثرترین عوامل در تأخیر پروژه‌های عمرانی است که این قبیل عوامل در طی سال‌های گذشته سبب شکست پروژه‌های زیادی در شهرستان کهگیلویه شده است.

حومه غربی شهرستان کهگیلویه دارای مساحتی 7 هزار هکتاری بوده و ظرفیت‌‌ها و پتانسیل‌های بالقوه‌ای در زمینه کشاورزی دارد اما بخاطر ارتفاع زیادی که نسبت به رودخانه مارون دارد سالیان زیادی دچار کمبود آب است و خاصیت تپه ماهوری این دشت سبب بروز مشکلاتی در زمینه آبیاری آن شده است.

براساس بررسی‌های انجام شده از مساحت 7 هزار هکتاری اراضی موجود حومه غربی تنها 5 هزار و 647 هکتار آن قابلیت کشاورزی دارد و در صورت اجرای طرح آبرسانی، به روش ثقلی و تخت فشار آب مورد نیاز این اراضی تامین می‌شود.

مدت 11 سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه می‌گذرد

پروژه طرح تامین آب اراضی حومه غربی دهدشت با اعتباری بالغ بر 800 میلیارد ریال در بهمن ماه سال 89 کلنگ‌زنی شده و عملیات اجرایی آن در سال 90 آغاز شد.

این پروژه با هدف اشتغالزایی یک هزار نفری، آبیاری و رفع کمبود آب مورد نیاز منطقه دهدشت غربی در سال 90 طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شد اما پس از گذشت یک دهه از آغاز به کار آن همچنان با کمبود اعتبارات لازم روبرو بوده و هرساله با غفلت بیش از پیش مسئولان، این ظرفیت عظیم کشاورزی نابودتر می‌شود.

سال 93 پیمانکار این پروژه گفته بود با این روش تزریق قطره چکانی اعتبارات برای بهره‌برداری از این طرح عظیم باید 40 سال دیگر منتظر بمانیم.

ایمان کیانی معارضات ملکی، عدم تأمین لوله توسط کارفرما، پرداخت مطالبات در قالب اوراق مشارکت و عدم نقدشدن اوراق را از مهمترین مشکلات این پروژه اعلام کرد.

وی در سال 93 گفت: برای بهره‌برداری از این پروژه بالغ بر 450 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

توسعه کشاورزی از برنامه های دولت سیزدهم است

مهرماه سال گذشته وزیر جهادکشاورزی در سفر هیأت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از پروژه آبرسانی حومه غربی گفته بود توسعه کشاورزی یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است و اجرای این پروژه باید با شتاب بیشتری انجام شود.

سید جواد ساداتی نژاد بر تأمین منابع مالی این پروژه با همکاری وزارت نیرو خبر داد و گفت: وزارت نیرو نسبت به تکمیل ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی این طرح باید اقدامات لازم را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: منابع مالی مورد نیاز برای بهره‌برداری از طرح آبرسانی حومه غربی 650 میلیارد تومان است که از این میزان تاکنون 400 میلیارد آن برای اجرای طرح هزینه شده است.

40 میلیارد اعتبار در 10 سال

مسئول اجرای طرح آبرسانی حومه غربی دهدشت گفته بود که روند اجرای پروژه در مدت 10 سال گذشته روند خوبی نبوده است.

علی دوستی افزود: مهمترین مشکل این پروژه عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز و تعهد اندک پیمانکاران در اجرای پروژه بوده است.

وی تصریح کرد: طی 10 سال گذشته برای اجرای این پروژه در مجموع بالغ بر 30 تا 40 میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته است.

دوستی اضافه کرد: سال 98 بالغ بر 20 میلیارد ریال و سال 99 نیز 65 میلیارد ریال بودجه به این پروژه تخصیص یافته بود که این میزان اعتبار فقط برای پرداخت حقوق پرسنل هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه تاکنون 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تخصیص 60 میلیارد تومان اعتبارات سفر هیأت دولت، پیشرفت فیزیکی این پروژه افزایش می‌یابد.

رئیس منابع آب شهرستان کهگیلویه گفته بود که پروژه آبرسانی به دهدشت غربی با هدف تامین آب اراضی دهدشت غربی شامل روستاهای لیر بزرگ، لیر کوچک و حوزه چنگلوا شروع شده و با اجرای این پروژه بیش از 5 هزار هکتار از این اراضی به کشت محصولات کشاورزی اختصاص می‌یابد.

هادی خاضع افزود: فاز اولیه این طرح شامل ایستگاه پمپاژ ثانویه، مخزن 5 هزار متر مکعبی، محوطه سازی و بخشی از خط انتقال تاکنون 59 درصد پیشرفت فیزیکی دلرد.

وی خاطرنشان کرد: عملیات فاز دوم این پروژه شامل سد انحرافی، آبگیر و اصلاح پمپاژ اولیه است و پیش‌بینی می‌شود باتوجه به سفر هیأت دولت و در اولویت قرار گرفتن این پروژه روند اجرایی آن تسریع داده شود.

52 میلیارد تومان به پروژه آبرسانی دهدشت غربی اختصاص یافت

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اردیبهشت ماه امسال گفته بود برای تسریع در روند اجرایی پروژه آبرسانی به حومه غربی شهرستان کهگیلویه مبلغ 52 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است.

کیامرث حاجی زاده پیشرفت فیزیکی این طرح را 25 درصد اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری و تکمیل این طرح کشاورزی شهرستان کهگیلویه توسعه می‌یابد.

وی دلایل اصلی راکد ماندن پروژه ها را معارضات اجتماعی اعلام کرد و گفت: مسئولان با سعه صدر بیشتر نسبت به رفع این معضل اقدام کنند.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: با اجرای پروژه آبرسانی به دهدشت غربی 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیرکشت محصولات زراعی می رود و موجب تقویت معیشت ساکنان روستاهای این منطقه می‌شود.

150 میلیارد تومان به پروژه آبرسانی دهدشت غربی اختصاص یافت

مدت 10 روز پس از صحبت‌های معاون عمرانی استاندار در خصوص تخصیص اعتبار 52 میلیارد تومانی به پروژه آبرسانی حومه غربی، فرماندار کهگیلویه گفت: 150 میلیارد تومان به طرح در دست اجرای آبرسانی دهدشت غربی اختصاص یافت که این اعتبار روند اجرایی طرح را شتاب می‌بخشد.

سید عبد العزیز موسوی پیش بینی کرد با تزریق این میزان اعتبار تا پایان سال آینده این طرح به بهره برداری برسد و مردم منطقه از نعمت آب سالم  و اشتغال پایدار برخوردار شوند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از یک دهه از عمر پروژه آبرسانی حومه غربی شهرستان کهگیلویه می گذرد و این طرح بزرگ و تاثیرگذار با تزریق قطره چکانی اعتبارات تنها 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پروژه‌ای که پس از 10 سال تنها 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

برپایه این گزارش، اجرای پروژه آبرسانی دهدشت غربی در واقع از سال 94 تا پایان 98 به میزان 25 درصد پیشرفت کاری داشته و از آن به بعد تاکنون به دلیل وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان و نیز عدم پیگیری‌های بودجه‌ای هیچگونه پیشرفتی نداشته است.

مسئولان شهرستانی و استانی در طی دو سال گذشته بارها از تخصیص اعتبارات مختلف به این پروژه خبر داده اما هیچ گاه شاهد روند رو به رشد این پروژه مهم آبی نبودیم.

 

امیدواریم باوجود گفته مسئولان شهرستانی و استانی در جذب اعتبارات فراوان بزودی شاهد تسریع در روند اجرای این پروژه باشیم و براساس پیش‌بینی فرماندار کهگیلویه بالاخره تا پایان سال 1402 شاهد بهره‌برداری از این پروژه و توسعه کشاورزی و رونق کسب و کار در حومه غربی کهگیلویه باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار