در نشست خبری مسئولین قضایی استان مطرح شد
نشست خبری مسئولان دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۵۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۴ 22 June 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در آغاز این نشست رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد هفته قوه قضاییه را به همه همکاران تبریک و یاد و نام و خاطره شهدای هفتم تیر و سید الشهدای انقلاب اسلامی و معمار بزرگ دستگاه قضایی، شهید مظلوم آیت الله دکتر محمد حسین بهشتی را گرامی داشت و گفت: در هفته قوه قضاییه تأکید شده است در هر جلسه در خصوص موضوع تحول مطالبی را بیان نمایید.
دکتر حسن نگین تاجی با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در حوزه تحول اظهار داشت : رهبری برکات عمل یک عمل را در قابلیت ملموس بودن برای مردم عنوان کرد و گفت: تحول در هر حوزه اجتماعی، اقتصادی و حوزه قضایی زمانی محقق می‌شود که برای مردم قابل لمس باشد. این موضوع شعاری و تبلیغاتی نیست زمانی می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که مردم از دستگاه قضایی رضایت داشته باشند.
وی گفت: حاصل جلسات متعدد کارشناسی که این ماموریت در سند تحول به آن پرداخته است که ریاست قوه قضائیه موضوعات این مسئله را در ۱۵ محور اساسی و برنامه عملیاتی تشریح و به همه استان‌ها ابلاغ نمود.
نگین تاجی به مهم‌ترین موضوعات تعالی و تحول در حوزه قضائی اشاره کرد و گفت: حل و فصل دعاوی، صلح و سازش پیشگیری از وقوع جرم و برخورد قاطع با بستر‌های فساد و حمایت قضایی از تولید و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال عنوان نمود.
اطاله دادرسی چالش دستگاه قضا
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد ورودی پرونده‌ها به هر شعبه دادسرا یا دادگاه‌ها در استان را ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرونده در ماه عنوان کرد و گفت: اطاله دادرسی و کیفیت دادرسی از چالش‌های دستگاه قضا بوده و از عوامل اطاله دادرسی تعداد ورودی پرونده‌ها است و هرچه مشکلات اجتماعی و اقتصادی بیشتر شود سرریز آن در دادگاه‌ها حضور می‌یابد.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به حاکمیت اخلاق در دادگاه‌های استان گفت: این موضوع نقطه موفقیت در استان شده است.
وی در خصوص مهمترین نکته بارز و با اهمیت سند تحول قضایی در استان‌ها اشاره کرد و افزود: بر اساس این سند اختیار به استان‌ها بر اساس توسعه یافتگی امکانات محرومیت برخورداری از امکانات واگذار شد که سند تحول را بومی سازی کنند.
مقام ارشد قضایی استان در ادامه اظهار داشت: قوه قضاییه مظلوم است و مظلوم‌تر از آن، نداشتن نیروی انسانی در استان‌ها می‌باشند که بودجه و امکانات لازم، در اختیارش نیست.
وی افزود: یکی از علت‌های اطاله دادرسی کثرت ورودی پرونده هاست، کیفیت رسیدگی در قوه قضاییه دغدغه ما در حوزه دادرسی نظام قضایی ایران است.
نگین تاجی :موضوع هیچ یک از نزاع‌ها امنیتی نبود / ملک حسینی : از پدران خود بپرسید کجا برای عزا اینهمه تفنگ شلیک می شد؟ / دستگیری قاضی قلابی کارچاق کن!
آموزش حلقه گم شده در همه حوزه‌ها
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آموزش در دستگاه قضایی پرداخت و گفت: اعتقاد دارم حلقه مفقودی تحول در همه‌ی نظام‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی آموزش است.
دکتر نگین تاجی از ایجاد شورای راهبردی بین صاحب نظران، وکلا و حوزه قضا و اساتید دانشگاه‌ها خبر داد.
وی افزود: هر ماه برای وکلایی که پرونده آن‌ها مشمول اطاله دادرسی شده است جلساتی برگزار می‌شود و از این نظرات استفاده می‌شود.
موضوع هیچ یک از نزاع‌ها امنیتی نبود
دکتر نگین تاجی نسبت به موضوعات پیشگیری از جرائم گفت: از دادستان و معاون پیشگیری و اجتماعی از وقوع جرم تشکر می‌کنم که در هم در مقام قوه‌ی مجریه بوده اند و هم در مقام قوه قضاییه و در خصوص پیشگیری از وقوع جرم گام‌های بلندی را برداشتند.
وی به موضوع امنیت و نزاع‌هایی که مقطعی در استان در سال گذشته رخ داد گفت: در خصوص این نزاع‌ها بررسی کردیم هیچ کدام از آن‌ها موضوع امنیتی نبود و اکثراً ناشی از اختلافات مالکیت در اراضی و اختلافات خانوادگی بود که خوشبختانه استان از لحاظ امنیتی در اوج قرار دارد و جزء امن‌ترین استان‌های کشور است.
نگین تاجی افزود: به لحاظ فراوانی آمار نزاع‌ها در رتبه ۲۷ کشور قرار داریم یعنی اینکه استان ما از لحاظ امنیت جزء استان‌های برتر کشور است و آسیب‌های اجتماعی خطرناک بوده، اما از منظر رسانه‌ای و نمایش در فضای مجازی، بزرگ نمایی زیادی از آن می‌شود.
رئیس کل دادگستری استان در خصوص وجود نزاع‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: شما نباید تصور کنید نزاعی در جامعه به وجود نیاید، اکثر نزاع‌ها ناشی از بیکاری، بالا رفتن سن ازدواج، اختلافات خانوادگی و اختلافات ملکی می‌باشد.
لزوم هم افزایی بین دستگاه‌ها
وی در خصوص برخورد با جرائم خشن گفت: از لحاظ بازداشت موقت در رتبه‌های یک تا سه کشوری هستیم و این نشان می‌دهد که برخورد قضایی با کسانی که بخواهند امنیت مردم را خدشه دار نمایند، به شدت و حدت انجام می‌شود.
قاضی القضات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار اینکه ۲۳ نهاد متولی امر پیشگیری از وقوع جرم هستند، بیان داشت: حذف پارکینگ خودرو در ساختمان سازی باعث افزایش سرقت از خودرو‌ها شده است.
وی هم افزایی را بین دستگاه‌ها برای ایجاد امنیت ضروری ارزیابی کرد و گفت: پلیس به تنهایی نمی‌تواند مراقب همه چیز باشد و ضروری است همه امنیت را رعایت کند مثلاً پلیس مگر می‌تواند مراقب همه‌ی کابل‌های برق باشد، مگر چند نفر نیرو دارد، ضروری است این کابل‌ها به صورتی باشد که قابلیت سرقت نباشد.
رئیس کل دستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد ایجاد امنیت را مستلزم همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌ها و همچنین مشارکت مردم دانست و افزود: پلیس به تنهایی نمی‌تواند مراقب همه چیز باشد و محدودیت نیروی انسانی و امکانات دارد.
مقابله با انحراف تسهیلات و دست درازی به منابع طبیعی
دکتر نگین تاجی در ادامه به برخورد با انحراف در تسهیلات بانکی در استان اشاره نمود و عنوان کرد: مبلغ ۷۳۰ میلیارد ریال در تسهیلات بانکی انحراف شده بود که تعداد زیادی از متخلفین به مراجع قضایی و هیئت‌های تخلفات ادارات و سازمان‌ها و بانک‌ها معرفی شده اند.
نگین تاجی گفت: در حوزه منابع طبیعی و اراضی ملی همکاران قضایی رأی به رفع تصرف از ۵۰۰ هکتار از اراضی صادر کرده‌اند.
وی افزود: در حال طراحی سامانه‌ای هستیم که احکامی که اراضی را ملی اعلام می‌نمایند در آن سامانه ثبت شود.
دکتر نگین تاجی گفت: ۱۶۰ هکتار رفع تصرف اراضی منابع طبیعی با حضور و نظارت دادگستری در استان انجام شده است.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمداز انحراف در واگذاری برخی از اراضی ملی به اشخاص خبر داد و اظهار کرد: انحراف در قرارداد‌های واگذاری اراضی منابع طبیعی به اشخاص انجام گرفته بود که یک هزار هکتار فسخ قرارداد شد.
نماینده عالی دستگاه قضایی در استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان این نشست در خصوص اقدامات دستگاه قضایی در خصوص کارخانه قند یاسوج، گفت: هر آنچه که باید در دستگاه قضایی انجام می‌داد، بیش از آن بوده که باید انجام می‌داد و اقدام به صدور رأی و تحویل کارخانه مزبور به بانک نموده است.
نگین تاجی :موضوع هیچ یک از نزاع‌ها امنیتی نبود / ملک حسینی : از پدران خود بپرسید کجا برای عزا اینهمه تفنگ شلیک می شد؟ / دستگیری قاضی قلابی کارچاق کن!
چرا باید اسلحه را در مراسم‌ها نشانه بزرگی و عظمت بدانیم؟
در این نشست سیدعلی ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اینکه در جرم‌های خشن و سنگین همچون آدم ربایی و سرقت مسلحانه یکی از استان‌های امن کشور به شمار می‌رویم گفت: متاسفانه بیشتر این جرایم ما ریشه فرهنگی و اجتماعی دارد مردم استان کهگیلویه و بویراحمد با اینکه محسنات بسیار خوبی داشته مردم مهربان و همچنین شجاع با غیرت و با تعصبی بوده و در بسیاری از صفات مردم استان ما بی‌نظیر هستند، اما گاهی اوقات به دلیل کم طاقتی و سایر مسائل بسیار کوچک جرایمی رخ می‌دهد که اگر دو دقیقه صبر داشته باشیم بسیاری از قتل‌ها و دعوا‌ها شکل نمی‌گیرد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با طرح این سوال که چرا استانی با کمترین جرایم امنیتی هستیم، اما تعداد زندانی زیادی گا‌ها داشته‌ایم و در تعداد زندانیان جایگاه دوم کشوری در اختیار ما بوده گفت: جای سوال است چرا باید در یک استان امن جمعیت کیفری ما به این تعداد باشد.
وی با بیان این که گاه با تفسیر برخی مسائل در استان تعجب خواهیم کرد گفت: جای تعجب است استانی که در کشاورزی و صنعت و تولید و اشتغال وضعیت آن چنانی ندارد، اما جرایمی مانند سرقت در استان ما بسیار کمتر از سایر استان‌ها بوده و در میانه آمار‌های کشوری قرار داریم که موضوعی امیدوار کننده برای استان است.
ملک‌حسینی گفت: جمعیت کیفری ما خیلی زیاد است که دلیل دارد برای مثال خیلی‌ها می‌گویند چرا کسی که درب خانه ما آمده و فحش داده را زندان نمی‌کنید و از این لحاظ توقعات و انتظارات بسیار بالاست در حالی که زندانی کردن هم حد و حسابی دارد.
وی با بیان اینکه معتقدند، چون افراد را زندانی نمی‌کنید پس برخوردی در استان صورت نمی‌گیرد گفت: اگر چنین است پس این تعداد زندانی در استان و این جمعیت کیفری چه دلیلی دارد در حالی که رئیس قوه قضاییه تاکید می‌کند تا آن جا که می‌شود افراد قاتل و خشن و با جرم سنگین به زندان بروند، اما در استان ما گاهی مجبور می‌شویم فرد را برای امنیت جانی خودش هم که شده به زندان بفرستیم.
این مسئول با بیان اینکه بسیاری از دعوا‌ها در استان ما ریشه فامیلی و خانوادگی دارد و دو طرف با همدیگر خویشاوند هستند گفت: از سوی دیگر توقعاتی از دستگاه قضایی می‌رود و همه در یک مشکل کوچک به دنبال برخورد و همچنین زندانی کردن طرف مقابل هستند.
کجا برای عروسی و عزا با تفنگ شلیک می‌کنند؟
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در ادامه اظهارات خود به شدت از برخی اقدامات غیر فرهنگی در استان انتقاد کرد و گفت: از پدران و پدربزرگ‌های خودمان هم که بپرسیم اقداماتی مثل امروز انجام نمی‌دادند؛ کجا در مراسمات عزا و عروسی این تعداد تفنگ بیرون می‌آمد و شلیک می‌کردند.
وی در ادامه گفت: استوری‌های بسیاری افراد را نگاه کنیم که اسب یا برو یا تیراندازی را گذاشته اند در حالی که این رسم و رسوم دیگر در هیچ جا وجود ندارد.
ملک‌حسینی در ادامه به صورت تلویحی گلایه‌ای هم از بزرگان و ریش سفیدان کرد و گفت: در جلساتی با آن‌ها شرکت می‌کنیم و دست آخر از آن‌ها می‌پرسیم که آیا شما هم تفنگ و فشنگ نگهداری می‌کنید که بیشتر آن‌ها نه نمی‌گویند.
وی افزود: چرا باید اسلحه را در مراسم‌ها نشانه بزرگی و عظمت بدانیم چرا باید پدر عروس در روز عروسی دختر خودش جان بدهد و چرا باید کاری کنیم که مجبور شویم عروس و داماد جوان را دستگیر کنیم مطمئناً این گونه اقدامات از روی عقل نبوده و نوعی حماقت است.
ملک‌حسینی در ادامه با بیان اینکه اگر می‌خواهیم تفنگ و فشنگ و ماشه کشیدن را روی استوری‌های خود به نمایش بگذاریم مدافعان وطن را استوری کنیم گفت: چنین اقداماتی در حالی است که نخبگان بزرگی از این استان به کشور و دنیا معرفی کرده ایم چند روز پیش با یکی از پزشکان استان صحبت می‌کردیم که معلوم شد بزرگان پزشکی دنیا و سیاسیون برای نشستن با ا وقت می‌گیرند و یا به استقبال او می‌آیند، اما جوانان ما این چنین افرادی را نمی‌شناسند.
نگین تاجی :موضوع هیچ یک از نزاع‌ها امنیتی نبود / ملک حسینی : از پدران خود بپرسید کجا برای عزا اینهمه تفنگ شلیک می شد؟ / دستگیری قاضی قلابی کارچاق کن!
برخورد قضایی با ۲۴ کارچاق کن و یک قاضی دروغین
رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: موقعیت جغرافیایی و بافت قومی و قبیله‌ای حاکم براستان موجب شده کارکنان دادگستری که اکثر آن‌ها از مردم نجیب و شریف استان هستند، خود این موضوع بخاطر شناختی که مردم استان از یکدیگر دارند، موجب بازدارندگی شده است.
وی با اشاره به دستگیری فردی که خود را به دیگران قاضی معرفی می‌کرد، افزود: فردی که خود را به دروغ، قاضی معرفی و با استفاده از این عنوان، اقدام به کار چاق کنی می‌کرد، بعد از انجام کار‌های فنی شناسایی و دستگیر شده است.
فرشید روشندل اظهار داشت: ۲۴ فقره پرونده کیفری برای کارچاق کن‌ها و شهود دروغین در استان تشکیل شده و در این رابطه نیز ۴ نفر بازداشت شده است.
رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری کهگیلویه و بویراحمد افزود: ضروری است مردم اخبار مرتبط با دستگاه قضایی را از طریق سامانه ۱۵۸۰ اطلاع رسانی کنند و البته دستگاه قضا با آموزش پرسنل و اگاهی رسانی به‌دنبال احقاق حق است
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
بدبخت ترین فقیر ترین بیکارترن استان کشور
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار