نشست مطبوعاتی روسای ۶ کمیته تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد با حضور اعضا شورا برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۵۲۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶ 23 June 2022

نشست مطبوعاتی روسای ۶ کمیته تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد (کمیته‌های " مقابله ،کاهش تقاضا و مقابله با عرضه، پیشگیری و فرهنگی ، درمان و حمایت‌های اجتماعی ، حقوقی و قضایی ، شناسایی ، تشکل‌های مردم نهاد") برگزار شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری در این نشست گفت: مبارزه جدی با مواد مخدر و اعتیاد باید به یک خواسته عمومی و مسئولیتی اجتماعی تبدیل شود.
سید جواد هاشمی‌مهر از پیش‌بینی ۵ ایستگاه ایست و بازرسی در سطح استان خبر داد و گفت: زیرساخت‌های سه ایستگاه ایست و بازرسی فراهم شده است.
هاشمی مهر افزود: با اراده راسخ مسئولین، سمن‌ها و عزم مردمی در امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر می‌توانیم به نتایج بسیار رضایت بخش تری در استان برسیم.
وی مواد مخدر و اعتیاد را ریشه عمده آسیب‌های اجتماعی در جامعه دانست که با هم افزایی و مشارکت جمعی می‌توان برای پیشگیری، مبارزه و درمان به نتیجه مناسبی رسید، گفت: اجتماعی و مردمی شدن و فعالتر شدن سمن‌ها در مبارزه با مواد مخدر قطعا کارسازترین راهبرد است.
هاشمی مهر با اشاره به اینکه، نرخ شیوع اعتیاد در کهگیلویه وبویراحمد از متوسط کشور پایین‌تر اعلام و از پاکترین استان هستیم، گفت: تلاش جدی و اثر بخش متولیان و رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اثر بخش بوده و باید تعمیم داده شود و استمرار یابد.
معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲۱ سمن با کمیته تشکل‌های مردم نهاد در زمینه مبارزه با مواد مخدر همکاری دارند.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی و رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد در استان به اقدامات و عملکرد این کمیته اشاره کرد و گفت: سال گذشته این کمیته هشت جلسه با ۴۲ مصوبه داشت که ۴۰ موردعملیاتی شدند و ۲ مصوبه در دست اقدام است.
وی ادامه داد: دو همایش منطقه‌ای سال گذشته در استان برگزار شد، ضمن تاکنون کار‌های خوبی در زمینه پیشگیری، درمان و مبارزه انجام شده است.
هاشمی بیان کرد: مبارزه با مواد مخدر یک مسئولیت اجتماعی و متوجه همه مردم و دستگاه‌های اجرایی است اعتیاد ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق و سرقت است لذا سمت‌ها باید همراهی بیشتری داشته باشند.
گزارشی از عملکرد ۶ کمیته تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری توجه داشتن به مناطقی که ضریب آلودگی و آسیب زایی بیشتری دارد را مورد تاکید قرار داد و گفت: نظارت ها، کنترل و اقدامات عملکردی باید به گونه‌ای باشد که همه مناطق روستایی، بخش‌ها و شهر‌های استان برای قاچاقچیان و توزیع کنندگان انواع مواد مخدر و معتادین بسیار ناامن گردد.
وی استفاده بیشتر از ظرفیت گروه‌های ورزشی، هنرمندان، رسانه، یاریگران سلامت، مجامع خیرین در کنار تشکل‌های مردمی و مسئولین استان در امر پیشگیری، مبارزه با مواد مخدر و درمان اعتیاد تاکید کرد و گفت: با هم افزایی توان و امکانات در راستای این هدف می‌توان شرایط را بهتر و بیشتر بهبود بخشید.
هاشمی مهر از راه‌اندازی نخستین مجمع خیرین یاریگران زندگی در استان خبر داد و گفت: در حال پیگیری برای راه‌اندازی این مجمع هستیم و به زودی همچنین مجموعه در سطح استان خواهیم بود.
وی به انجام تفاهمنامه با کمیته امداد حضرت امام (ره) برای رها شدگان از اعتیاد و بهبود یافتگان از آسیب‌های مواد مخدر در استان اشاره کرد و اظهار داشت: این تفاهمنامه با توجه به عملکرد موثر آن به عنوان پایلویت در کشور مطرح شد.
معاون سیاسی امنیتی و احتماعی استانداری به اجرای ۱۳ طرح از سوی سازمان‌های مردم نهاد به کمیته مشارکت‌های مردمی اشاره کرد و افزود: برای ۷۵ نفر از بهبود یافتگان از اعتیاد شغل ایجاد شد.
هاشمی مهر، ایجاد کارگاه‌های آموزشی، برگزاری ۲ همایش منطقه ای، تفاهمنامه با فنی و حرفه برای آموزش و پرداخت ۳۲۹ میلیون تومان بیمه را از دیگر اقدامات و برنامه‌های هدفمند در این خصوص بیان کرد.
وی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر این استان چندین بار رتبه برتر میان سایر استان‌های کشور را به جهت اقدامات مختلف پیشگیر، میارزه و درمان با اعتیاد و بهبود بخشیدن به وضعیت معتادین کسب کرده که نتیجه تلاش گروهی بوده است.
گزارشی از عملکرد ۶ کمیته تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست گفت: میانگین شیوع مواد مخدر بین دانش آموزان استان ۱.۱ درصد بوده که از میانگین کشوری پایین‌تر است.
سید ناصر رضایی، افزود: شیوع مصرف به معنای واقعی در بین دانش آموزان استان مطرح نبوده و بیشتر گرایش‌ها تجربه مصرفی است که این موضوع نیز با جدیت پیگیری می‌شود.
رضایی با اشاره به اجرای طرح یاری گران در سطح مدارس، تصریح کرد: ۷٠٠ مدرسه استان زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.
وی ابراز داشت: ضریب شیوع اعتیاد در استان ۲.۳ درصد است.
رضایی با تاکید بر اینکه در استان منطقه پر خطر نداریم، اظهار داشت: ۱۷ تا ۲٠ منطقه در معرض خطر در استان شناسایی شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: در محور آسیب‌های اجتماعی، اطلس پیشگیری در استان تهیه شده است.
رضایی با اشاره به اینکه ده‌ها کارگاه آموزشی نیز در استان اجرایی شده است، عنوان داشت: توانمند سازی جامعه هدف نیز از دیگر برنامه‌های کمیته‌های مختلف است.
رضایی از فعالیت ۷۷ کمپ در استان خبر داد و گفت: این کمپ‌ها شامل ۲۱ کمپ درمانی و کمپ‌های متادون درمانی، dic و… است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه ۶۴ درصد معتادین شاغل هستند، گفت: ضریب شیوع اعتیاد به مواد مخدر ۲.۳ درصد است.
رضایی با بیان اینکه ۳۰ تا ۳۵ معتاد متجاهر در سطح استان وجود دارد، افزود: ۵ درصد معتادین بانوان هستند.
گزارشی از عملکرد ۶ کمیته تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان
سرپرست بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد هم به عنوان یکی از روسای کمیته‌های ۶ گانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: ورودی ماهانه کمپ‌های ترک اعتیاد استان ۶٠٠ نفر است.
محمد کریم آریا، افزود: همچنین تعداد ورودی کمپ‌های ترک اعتیاد استان در حوزه معتادین متجاهر ۲۵ تا ۳٠ نفر است.
وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های آموزشی در محور‌های مختلف پیشگیری اجرایی شده است، اظهار داشت: کارگاه‌های منطقه‌ای با محوریت‌های تشکل‌ها اجرایی شد.
آریا با تاکید بر توانمند سازی بهبود یافتگان مواد مخدر، گفت: تسهیلات اشتغال زایی ما در سال ۱۴٠٠_۱۴٠۱ به چهار برابر رسید.
سرپرست بهزیستی استان گفت: این تسهیلات از ۱۹ میلیارد تومان به ۸٠ میلیارد تومان رسید.
وی افزود: بهبود یافتگان اعتیاد نیز در اولویت حمایت‌های تسهیلاتی قرار دارند.
گزارشی از عملکرد ۶ کمیته تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان
جانشین فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مقام مسئول در یکی از کمیته‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: طی سه ماهه ابتدایی سال جاری، چهار باند مواد مخدر در استان متلاشی شد.
حمید رضا اکبری، افزود: ما با کشوری همسایه هستیم که ۸۵ درصد مواد مخدر دنیا را تامین می‌کند که این همسایگی هزینه‌های زیادی را در خصوص مبارزه با مواد مخدر بر ما تحمیل می‌کند.
اکبری گفت: در کشور ما ۷۵ درصد تریاک دنیا، ۶۱ درصد مرفین و ۱۰ درصد هروئین جهان کشف می‌شود که آمار بسیار بالایی است.
وی با اشاره به این نکته که در سال ۱۴۰۰ حدود ۸ تن مواد مخدر در استان کشف شده است، افزود: بر اساس آمار با افزایش یک درصدی کشفیات طی سال ۱۴٠٠ به نسبت سال قبل‌تر مواجه بودیم. همچنین سه ماهه سال جاری، یک هزار و ۲۴۷ کیلوگرم کشفیات مواد مخدر استان بوده و در این راستا ۴۴۷ نفر دستگیر و چهار باند مواد مخدر در استان منهدم شد.
اکبری با بیان اینکه نیروی انتظامی پرچمدار مقابله با مواد مخدر است، اظهار داشت: آمار سه هزار شهید مبارزه با مواد مخدر گویای این مهم است و ۱۳ هزار جانباز نیز در این راه داریم.
وی از اجرای هفتگی طرح‌های برخورد با خرده فروشان خبر داد و اظهار داشت: پاکسازی مناسبی در این راستا عملیاتی شده است.
جانشین فرمانده انتظامی استان از دستگیری ۱۲۴۶ قاچاقچی با توقیف ۲۶۳ خودرو و انهدام ۱۹ باند در سال گذشته خبر داد و گفت: بیست هزار و ۷۷۶ عدد قرص روان گردان نیز کشف شد.
اکبری با تاکید بر اقدامات فرهنگی_ اجتماعی، برگزاری ۱۱۲ هزار ساعت آموزش با بیش از ۱٠۷ کارگاه آموزشی در استان را از دیگر اقدامات دانست.
گزارشی از عملکرد ۶ کمیته تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان
همچنین نادریان معاون دادستانی مرکز کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نماینده از کمیته حقوقی و قضایی از کاهش ۲۵ درصدی ابتلا بانوان به مواد مخدر خبر داد.
نادریان البته انتقاد شدیدی از اصحاب رسانه داشت و افزود: متاسفانه خبرنگاران در خصوص بررسی وضعیت معتادین و مسائل مربوط به آن کمتزین تولیدات خبری را داشته اند که انتظار می‌رود در این خصوص همکاری بیشتری داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار