به همت واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد کارگاه رمان در شهر یاسوج برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۵۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴ 26 June 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد؛ حمید حسینیان مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان گفت: رمان به عنوان یکی از سبک های نوشتاری توانسته است مخاطبان زیادی را خصوصا در ایران به خود جذب کند.

وی افزود: حوزه هنری با هدف تربیت و پرورش افراد علاقمند به نگارش رمان، اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی برای رمان نویسان شهر یاسوج کرده است.

حسینیان با اشاره به برگزاری کارگاه "رمان" در شهر یاسوج تصریح کرد: این کارگاه به همت واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان و با حضور استاد محمداسماعیل حاج‌علیان و جمعی از علاقمندان به این سبک برگزار شد.

وی بیان کرد: ابتدا به تعریف طرح و اهمیت آن در شکل‌گیری داستان پرداختند و به کلیدواژه‌هایی نظیر نقشه‌ی راه، ایده، درونمایه، چارچوب کلی، قصه‌ی اصلی و موضوع اصلی داستان اشاره کردند.

مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان گفت: حاج‌علیان طرح و پلات را مهمترین وجه داستان دانستند و تاکید کردند که زیربنای یک داستان خوب، طرح آن است که اگر به درستی و کامل بنیان نهاده شود و جای ابهامی نداشته باشد، نویسنده راحت‌تر می‌تواند متن خود را بر اساس آن بنویسد. 

وی با اشاره به بخش دیگری از این کارگاه افزود: انواع راوی و زاویه‌ی دید دیگر مولفه‌ای بود که حاج‌علیان به تشریح آن پرداخت. دانای کل نامحدود و محدود، سوم شخص، دوم شخص و اول شخص از انواع شیوه‌های روایت هستند. 

حسینیان خاطرنشان کرد: حاج‌‌علیان در خلال مباحث کارگاه، به تعلیق و نقش آن در داستان پرداختند و آن را سبب جذابیت و کشش داستان دانستند. 

وی در پایان تصریح کرد: حاج‌علیان اشاره کردند که در شروع تا پایان داستان، مواردی نظیر شخصیت‌پردازی، فضاسازی، ایجاد لایه‌های متفاوت برای عمق بیشتر داستان و مجذوب کردن مخاطب، بسیار اثرگذار و مهم‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار