استاندار کهگیلویه و بویر احمد از سفر قریب الوقوع معاون وزیر و سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به کانون های بحران آفت پروانه جوانه خوار به جنگل های این استان بویژه جنگل های باشت و زاگرس خبرداد.
کد خبر: ۱۰۵۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹ 30 June 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایلنا سید علی احمدزاده گفت: روز هفتم تیرماه جاری نشستی با عباسعلی نوبخت معاون وزیر و سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور داشتیم که با صحبت های رد و بدل شده به این نتیجه رسیدیم که نوبخت در کوتاه ترین زمان ممکن برای بازدید میدانی از کانون های خطر آفت پروانه جوانه خوار به کهگیلویه و بویراحمد  و  جنگل های زاگرس سفر کند.

وی با بیان اینکه محور گفت و گوی دو طرف که در محل این سازمان انجام شد درباره خشکیدگی درختان بلوط زاگرس و شیوع آفت پروانه جوانه خوار در استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه در شهرستان باشت بوده است، اظهار داشت: در پی شیوع آفت پروانه جوانه‌خوار در جنگل‌های استان، سطح وسیعی از درختان بویژه جنگل‌های بلوط استان مورد هجوم این حشرات قرار گرفته و در شهرستان باشت به حد بحران رسیده است.

او گفت: مردم استان و جوامع محلی از بابت شیوع این آفت که موجب خسارت به درختان بلوط شده است بسیار نگران هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: از نوبخت معاون وزیر و سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خواستیم منابع مالی و اعتبارات ویژه ای را برای نجات درختان بلوط به این استان اختصاص دهند.

سمیعی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هم در گفت و گو با ایلنا از گچساران، سفر آقای نوبخت به استان کهگیلویه و بویراحمد را کمتر از ۲ هفته آینده عنوان کرد.

وی گفت: جنگل‌های زاگرس اهمیت ویژه ای برای کشور بویژه سازمان منابع طبیعی داشته و احیا و توسعه این جنگل ها که بیش از 40 درصد آب مورد نیاز کشور را تامین می کند در اولویت کار سازمان قرار دارد.

او افزود: جنگل‌های زاگرس علاوه بر تولید و ذخیره سازی آب سپر محکمی در برابر هجوم ریزگردها است و سازمان اقدامات مدیریتی و عملیاتی را با کمک سازمان مدیریت بحران در دست اجرا دارد که البته در این مسیر همه دستگاه‌ها، مسئولان و مردم باید بسیج شود و برای احیای این اکوسیستم ارزشمند تلاش کنیم.

سرپرست سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور هم در نشست خود با استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تغییرات اقلیمی  و بروز خشکسالی‌های پی در پی  و کاهش پوشش گیاهی از چالش‌ها و مشکلات عمده جنگل‌های زاگرس است که استفاده از تجربیات بین المللی در کنار ظرفیت‌های داخلی در برنامه کاری سازمان قرار دارد.

عباسعلی نوبخت گفت: اجرای محلول پاشی مناطق جنگلی آلوده به آفت مذکور در استان های زاگرسی و درگیر، ابلاغ شده و سازمان برنامه دارد با استفاده از ظرفیت های مردمی و جوامع محلی با یک سری اقدامات ضربتی دغدغه مردمی را در این مناطق کاهش دهد.

وی از برگزاری نشست با مدیران و دست اندرکاران 11 استان زاگرسی و مجمع نمایندگان منطقه زاگرس خبرداد و افزود: سرعت در انجام کار برای مبارزه با آفت درختان جنگلی بلوط از برنامه های اولویت‌دار منابع طبیعی است و تسریع در انجام کار می‌تواند سازمان را در رسیدن به اهداف پیش رو و همگام نمودن با طبیعت یاری کند.

طبق آخرین پایش بیش از ۱۵ هزار هکتار از جنگلهای بلوط شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت پروانه سفید برگ خوار شده و شیوع این آفت به جنگل های سایر شهرستان های این استان هم رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار