گزارش پایانی تابناک از مهمترین جشنواره سال‌های اخیر استان
جشنوار ششم کوچ عشایر چند روزی است به پایان رسیده است و تابناک کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل اهمیت این جشنواره برای استان ، تلاش کرد پوشش جامعی از آن ارائه دهد، چند روز پس از پایان، گزارش نهایی و جمع بندی آن را منتشر می‌کند.
کد خبر: ۱۰۵۷۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸ 20 July 2022

جشنوار ششم کوچ عشایر چند روزی است به پایان رسیده است و تابناک کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل اهمیت این جشنواره برای استان ، تلاش کرد پوشش جامعی از آن ارائه دهد، چند روز پس از پایان، گزارش نهایی و جمع بندی آن را منتشر می‌کند.
بخش اول / آیا اهداف جشنواره محقق شد؟
مدیر کل گردشگری می‌گوید که به اهداف تعریف شده آن رسیده اند. اما این اهداف چه بود؟ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید، ایجاد شور و نشاط اجتماعی، رونق و فروش تولیدات عشایر و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان سه هدف مهم برگزاری جشنواره ششم کوچ عشایر بود که خوشبختانه تا حدود زیادی محقق شد.
در خصوص ایجاد شور و نشاط اجتماعی که واقعا شب‌های خاطره انگیزی با اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی از جمله موسیقی‌های محلی رقم خورد.
در خصوص معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان هم قاعدتا در این مدت برگزاری جشنواره از طریق اجرای برنامه‌ها و همچنین معرفی مناطق گردشگری و ظرفیت‌های موجود اقداماتی صورت گرفته است که البته یکی از خاصیت‌های مهم اکثر چنین برنامه‌هایی همین معرفی استان‌ها است که در این مورد هم اقدامات لازم صورت گرفت.
در خصوص رونق و فروش تولیدات عشایر هم اکثر غرفه‌ها در این چند شب شاهد حضور گسترده مشتریان بودند و به گفته برخی از این تولید و عرضه کنندگان بازار خوبی داشته اند.
بی شک یکی از اهداف انجام چنین برنامه‌هایی و در واقع هر برنامه‌ای، توسعه اقتصادی است که در این جشنواره هم مهمترین بخش اقتصادی مربط به غرفه‌های فروش تولیدات صنایع دستی بود که تابناک کهگیلویه و بویراحمد این موضوع را به صورت میدانی بررسی کرد و انچه در ادامه می‌بینید گفتگوی تابناک کهگیلویه و بویراحمد با غرفه داران حاضر در جشنواره ششم کوچ عشایر است.
فیلم / غرفه داران چه می‌گویند؟
بخش دوم / عیار توسعه‌ای بودن مسئولین را"کوچ" مشخص کرد!
بی شک این جشنواره در چنین شرایطی که بیش از دو سال کرونا، کل کشور و دنیا را در ماتم و اندوه فرو برده بود، بسیار لازم بود. نشاط اجتماعی واژه‌ای بود که برای بیان یکی از اهداف این جشنواره مطرح شد. اما یک نکته بسیار تاسف برانگیز به شدت برجسته بود و آن هم عدم مشارکت مسئولین خصوصا مسئولین استانداری در این جشنواره بود!
تنها حضور معاون عمرانی در برنامه افتتاحیه آن هم برای ساعاتی، کل استقبال حوزه استانداری از این جشنواره بود! در ۵ روز برگزاری جشنواره هیچ خبری از حوزه استانداری نبود!
یکی از اهداف این جشنواره به موضوعات توسعه و اشتغال آن هم در حوزه گردشگری مربوط می‌شد که متاسفانه یک نفر از حوزه استانداری در این جشنواره حاضر نشد که ببیند، ظرفیتی در استان وجود دارد یا نه؟ نیازمند پیگیری اعتبار برای توسعه گردشگری استان هست یا نیست؟! آیا این جشنواره پتانسیل کمک به رونق و یا حتی جهش در توسعه گردشگری و صنایع دستی استان را دارد یا نه؟
آنقدر مسئولین به این جشنواره دهن کجی کردند که حتی صدا و سیمای استان هم پوشش خبری آن را انجام نمی‌داد! هر شبی که می‌گذشت و باز جای خالی صدا و سیما مشاهده می‌شد، بیشتر به بی برنامگی و بی تدبیری مسئولین استان پی برده می‌شد! کاش بعدا تحقیق و مشخص شود که صدا و سیما به خاطر مسائل مالی، جشنواره کوچ را تحریم نکرده باشد!
وقتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، با چندین معاون که اکثرا مدت‌ها است خبری از آن‌ها نیست به همراه صدا و سیما که باید تریبون معرفی استان باشد، اینگونه به چنین جشنواره مهمی با بی اهمیتی برخورد می‌کنند، دیگر چه امیدی می‌توان به توسعه استان داشت؟!
البته برخی با حالت تمسخر به موضوع می‌پرداختند و به طعنه می‌گفتند که دولت جدید با شادی و نشاط میانه‌ای ندارد و اگر استاندار یا معاونین وی را در چنین جشنواره‌ای دیدید تعجب کنید! یا برخی به انتقاد از عدم پوشش این برنامه توسط صدا و سیما می‌پرداختند و معتقد بودند که محتوای ارائه شده در جشنواره بسیار سطح بالاتر از بسیاری از برنامه‌های تولیدی آن دستگاه است! (لازم به توضیح است که فرماندار بویراحمد که در محافل و فضای عمومی در خصوص رعایت مسائل شرعی و پایبندی به اصول نظام نسبت به بسیاری از مسئولان استان از وی نام برده می‌شود، به صورت مرتب در جشنواره حاضر می‌شد! البته برخی مدیران دستگاه‌ها و حتی از حوزه قضائی هم برخی برای یک شب هم که بود در این جشنواره اعلام حضور و حمایت می‌کردند.)
به هر جهت جشنواره ششم کوچ عشایر با وجود دهن کجی واضح حوزه استانداری، مدیران دستگاه‌های فرهنگی و صدا و سیمای استان به خوبی و با استقبال گسترده مردم برگزار و به پایان رسید، اما مسئولین استان باید بدانند که چنین برنامه‌هایی فرصت هستند و اگر استاندار کمی درایت به خرج می‌داد می‌توانست با دعوت مسئولین وزارتی برای حضور در برنامه افتتاحیه یا اختتامیه، بخشی از ظرفیت‌های بالقوه استان در حوزه گردشگری را فعال کند چرا که این استان به شدت نیازمند ایجاد شغل است، به شدت نیازمند تولیدات فرهنگی و توجه به این مقوله است و نباید به راحتی وبا بی مسئولیتی از کنار این فرصت‌ها گذشت!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار