رئیس سازمان امور عشایر کشور:
رئیس امور عشایر کشور گفت: حمایت دستگاه‌های خدمات رسان از عشایر مصداق عینی حمایت از تولید کنندگان کالای ایرانی است.
کد خبر: ۱۰۵۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳ 28 July 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان  امور عشایر کشور در جلسه شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس اساسنامه ساماندهی عشایر ۷۰ دستگاه  اداری موظفند وظایف خود را در قبال عشایر از جمله  تامین اعتبارات مورد نیاز این قشر مولد انجام دهند .

پاپی زاده افزود: از ۷۰ دستگاه تاکنون فقط ۱۹ دستگاه عملکرد خود را در قبال عشایر به دبیرخانه شورای عشایر ارسال کرده اند و بقیه دستگاه‌ها موظف به ارسال عملکرد خود هستند.

وی به مشکلات عشایر در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: قبل از تشکیل سازمان محیط زیست و منابع طبیعی مناطقی در این حوزه‌ها محل زندگی آبا و اجداد عشایر بوده و اینکه امروز عشایر نمی‌توانند یک سکو برای زیر چادر و یا سرویس بهداشتی و حمام در این مناطق ایجاد کنند به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر کشور با انتقاد از تغییر کاربری‌های در حوزه منابع طبیعی گفت: در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی با تغییر کاربری ویلا سازی‌های غیر قانونی انجام شده، ولی برای ساختن یک سکو برای عشایر این سخت گیری‌ها قابل قبول نیست و عشایر حق استفاده از این مناطق را دارند.

پاپی زاده به مشکل تامین علوفه عشایر هم اشاره کرد و گفت: قیمت علوفه مورد نیاز دام عشایر تا سه برابر افزایش یافته و ما با اختصاص اعتبار تلاش می کنیم که این علوفه را به طور مستقیم تامین و در اختیار عشایر قرار دهیم.

وی بیان کرد: بانک کشاورزی برای ارائه تسهیلات به عشایر باید دستورالعمل زنجیره‌ای را برای ضمانت عشایر اجرا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر کشور به ایل راه‌های عشایری از سال ۵۸ اشاره کرد و افزود: هیچ فردی حق ورود و دخل و تصرف در این ایل راه‌ها را ندارد و دستگاه‌های نظارتی باید ورود کنند و در صورت ساخت و ساز در این ایل راه‌ها باید راه‌های جایگزین را برای عشایر تامین  شود.

پاپی زاده با اشاره به ظرفیت عظیم گردشگری در مناطق عشایری اضافه کرد:  باید با کمک میراث فرهنگی و هم افزایی امور عشایر این طرح گردشگری را پیاده کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر کشور همچنین به مشکلات بهداشتی عشایر اشاره  و تاکبد کرد : ۱۰ درصد بودجه و امکانات در حوزه علوم پزشکی به عشایر اختصاص داده شود..

پاپی زاده  از اجرای طرح  "ده گردشی" یا "ایل گردشی"  حوزه علوم پزشکی  خبر داد و گفت: در قالب این طرح‌ها باید به عشایر خدمات بهداشتی و درمانی  ارائه شود. و .

 وی با بیان اینکه از ارائه خدمات بهداشتی به عشایر رضایت نداریم افزود: مرگ مادران باردار عشایر ۳ درصد است و در کشور ۱۵ صدم درصد؛ که قابل مقایسه با عشایر نیست و در مواقعی هم مرگ مادران باردار گزارش نمی‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست  از مدیران دستگاه‌ها خواست ظرف کمتر از یک هفته طرح‌های عمرانی قابل اجرا  در حوزه عشایر استان را را برای اختصاص اعتبار معرفی کنند.

 علی احمدزاده گفت: سازمان امور عشایر کشور ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار و ۲۵۰ میلیارد تومان هم از متمم سفر رئیس جمهور به امور عشایر  استان اختصاص داده شد.

 احمدزاده  افزود: در صورت ارایه طرح قابل اجرا از سوی مدیرکل امور عشایر استان  تا هفته آینده در زمینه جاده، بهداشت و آب  آشامیدنی این مبلغ تا ۵۰۰ میلیارد تومان نیز قابل افزایش است.

وی به اعتبارات متمم سفر رئیس جمهور به استان اشاره کرد و از توافق ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات متمم سفر رئیس جمهور به استان خبر داد و گفت: پیش از این هم ۲۰۰ میلیارد اعتبار به استان داده شد و ۹۰۰ میلیارد تومان هم اعتبارات محرومیت‌زدایی بود که سر جمع همه این اعتبارات بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است.

 استاندار با بیان اینکه روز گذشته در مجلس، جلسه‌ای در خصوص استان داشتیم گفت: ۲۰۰ میلیارد برای رفع محرومیت و ایجاد اشتغال در دیشموک و چاروسا اختصاص یافته است و  مدیران طرحهای  محرومیت‌زدایی را به ما معرفی کنند.

 احمدزاده  با اشاره به پیگیری‌های مدیران ملی گفت: حاکمیت دغدغه خروج استان از محرومیت را دارد و مدیران نباید این فرصت طلایی را از دست دهند و با تلاش شبانه روزی در کمتر از یک هفته طرحهای قابل اجرا را ارائه دهند تا بودجه لازم به آن‌ها اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه در مهرماه میزبان سفر هیات دولت به استان هستیم بیان کرد: مدیران توان اجرایی را بالا ببرند و افرادی که توان کار را دارند انتخاب تا از این شرایط خارج شویم.

احمدزاده از  ساخت ۱۲ هزار مسکن محرومان در استان تا پایان  امسال خبر داد افزود: این تعداد جدای از ۴۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن است لذا دستگاه‌های حمایتی هر چه سریعتر لیست محرومان بدون مسکن را ارائه کنند.

وی همچنین به ۴۵ غرفه تعاون روستایی واقع در شهر یاسوج اشاره کرد و‌ گفت: با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری غرفه‌ها برای عرضه محصولات صنایع دستی عشایر اختصاص داده شود و سازمان امور عشایر کشور هم  ادارات امور عشایر را در شهرستان‌های تازه تاسیس استان مستقر کند.

گفتنی است در این جلسه دو نفر از نماینده‌های جامعه عشایری به بیان مهمترین مشکلات عشایر مانند بحران و خشکسالی، خشک شدن مراتع، تامین علوفه مورد نیاز عشایر، نیازمندی به ۳۰ تانکر آبرسانی، هزینه‌های بالای تامین گوشت قرمز در کشور و مشکلات جاده‌های دسترسی، آنتن دهی موبایل، راه اندازی درمانگاه‌های سیار در عشایر پرداختند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
سلام
بعد از امام بهترین جمله گفته شده اما گوش شنوا نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار