گزارش تابناک از بازدید استاندار از مناطق عشایری دیلگون، بابکان و نرماب
خسارات این سیل به اندازه‌ای گسترده و سنگین است که در برخی مناطق تغییرات بسیار زیادی در جاده‌ها و حتی ساختار طبیعی منطقه ایجاد شده است که بی شک بازسازی زیرساخت‌ها و جبران خسارات نیازمند اعتبارات ویژه و البته همکاری مردم و مسئولان و توجه به اولویت‌ها است.
کد خبر: ۱۰۵۹۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹ 31 July 2022

 

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، امروز یکشنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۱ استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معاون عمرانی و برخی مدیران استانی و شهرستانی از مناطق عشایری و سیل زده بابکان، دیلگون و نرماب بازدید داشتند که در این بازدید آنچه بسیار به چشم می‌خورد خسارت و خرابی‌های سنگین ناشی از بارش‌های باران بود.
خسارات این سیل به اندازه‌ای گسترده و سنگین است که در برخی مناطق تغییرات بسیار زیادی در جاده‌ها و حتی ساختار طبیعی منطقه ایجاد شده است که بی شک بازسازی زیرساخت‌ها و جبران خسارات نیازمند اعتبارات ویژه و البته همکاری مردم و مسئولان و توجه به اولویت‌ها است.
خسارات در بخش‌های عشایری به گونه‌ای است که با توجه به صعب العبور بودن مناطق و عدم دسترسی مردم به امکانات، استاندار و مسئولین استانی را مجاب کرده است که منتظر پایان بارش های پیش بینی شده چند روزه سیستم نشوند و بازدید‌های میدانی را آغاز و از نزدیک حجم خرابی‌ها را بررسی کنند.
فیلم / سیل کهگیلویه و بویراحمد را زیر و رو کرد / گریه‌های مادر نرمابی برای درختانی که حاصل یک عمر بود
نداشتن تلفات جانی جای شکر دارد، اما خسارات سنگین و گسترده است
همانگونه که گفته شد، حجم خسارات سیل اخیر در کل استان کم سابقه و شاید هم بی سابقه بوده است به گونه‌ای که در بازدید میدانی از مناطق نرماب، بابکان و دیلگون، به دلیل قطعی جاده، مسئولین مجبور به کوهپیمایی تا رسیدن به محل اسکان برخی عشایر شدند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این بازدید گفت: سیل خسارت زیادی به عشایر استان وارد کرد و باعث از بین رفتن دام‌ها شد.
سید علی احمدزاده در بازدید میدانی از عشایر سیل‌زده «بابکان»، «نرماب» و «دیلگون» در شهرستان بویراحمد گفت: برخی عشایر نیازمند اقلام غذایی هستند که از طرف هلال احمر و نهاد‌های حمایتی بسته‌هایی در اختیار آن‌ها قرار گرفت.
وی اظهار کرد: چادر برخی از خانوار‌های عشایری از بین رفته که از هلال احمر خواستیم چادر در اختیار آن‌ها قرار دهد برخی‌ها خانواده‌ها هم موکت و پلاستیک نیاز دارند.
وی بیان کرد: جاده دسترسی عشایر در بارش‌های سیل آسای ناشی از سامانه مونسون خسارت دیده و مسدود شده، بنابراین مجبور شدیم بیش از یک کیلومتر را پیاده‌روی کنیم تا به مردم برسیم که دستگاه‌های متولی در تلاش برای بازگشایی جاده‌ها هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سیل خسارت زیادی به عشایر استان وارد کرده است، خاطرنشان کرد: گله دام یکی از عشایر منطقه «نرماب» از توابع شهرستان بویراحمد براثر صاعقه از بین رفته که باید مورد حمایت قرار گیرد.
سیل خسارت زیادی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد وارد کرده است
احمدزاده با اشاره به اینکه عشایر مناطق شهرستان کهگیلویه، چرام، جلاله زیلایی شهرستان دنا، بخش‌هایی از شهرستان بویراحمد از جمله «گرگو» از سیل خسارت زیادی دیدند، تصریح کرد: مسئولان در حال کمک‌رسانی و کاهش مشکلات عشایر هستند.
وی با بیان اینکه عشایر استان از مرکز مورد توجه قرار گرفته و خسارت آن‌ها جبران شود، ادامه داد: با وجود خسارت مالی ناشی از بارش‌های سیل آسا سامانه مونسون، خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم و مردم در سلامت کامل هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه مشکلات عشایر بیشتر از شهر‌ها و روستا‌ها است در خصوص برآورد خسارت سیلاب تاکید کرد: امشب دوباره طوفان و بارش‌هایی خواهیم داشت و بعد از پایان بارش‌ها، دستگاه‌های متولی اقدام به بازگشایی جاده‌ها می‌کنند و تیم‌های کارشناسی و ارزیاب، میزان خسارت وارده به عشایر استان را جمع‌بندی خواهند کرد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، رساندن برخی اقلام به عشایر با توجه به بسته شدن جاده‌ها از روی ناچاری با چهارپایان انجام می‌شد!
فیلم / سنگینی خسارات بر عشایر
فیلم / نکته تاسف بار از انسداد مسیل‌ها توسط مردم
یکی از نکات تاسفبار در بازدید اخیر، مشخص شدن دست درازی انسان به طبیعت و انسداد مسیل‌ها است به گونه‌ای که شواهد و قرائن این دست اندازی‌ها کاملا مشهود است.
مدیر کل مدیریت بحران در بازدید از یکی از مناطق گفت: وقتی ما انسان‌ها محل طبیعی عبور آب و سیلاب‌ها را به باغ و ساخت و ساز تبدیل کنیم، بی شک در چنین باران‌هایی دچار خسارات شدید می‌شویم.
علیرضا نیکروز افزود: در یکی از مناطق، یکی از عشایر پل مسیر عبور سیلاب را به انبار کاه و علوفه تبدیل کرده بود که همین عامل باعث انحراف سیلاب به سمت خانه‌ها شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار