عکاس مطرح کهگیلویه بویراحمدی در کارگاه آموزشی "عکاسی از ایلات و عشایر" گفت: باید عکاس دهه و زمان خود باشیم و هنگام عکاسی این موضوع را برای خود یادآوری کنیم.
کد خبر: ۱۰۵۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴ 02 August 2022

"هیچ استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد، تنوع موضوعی ندارد، اما عکس‌های عکاسانمان اغلب شبیه هم شده اند. " این را حسن غفاری عکاس مردم نگار می‌گوید و یادآوری می‌کند:عکاسی در استان در حال درجا زدن و تکرار خود است و این آفت است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، غفاری بر این باور است جامعه عکاسی باید از نگاه سنتی و تکراری فاصله بگیرد.
وی در کارگاه عکاسی از ایلات و عشایر که به همت حوزه هنری استان و باشگاه رشد عکاسان جوان حوزه هنری با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد با تاکید بر تغییر نگاه در عکاسی گفت: در مقطعی از زمان هستیم که تمامی تعار‌یف عکاسی به هم خورده است و نگاه و رفتار اغلب ما مورد توجه جامعه عکاسی نیست.
عکاس زمانه خود باشیم
غفاری با گریزی به نگاه عکاسان به مقوله عکاسی از ایلات و عشایر می‌گوید: عکاسان گاهی وارد زندگی عشایر می‌شوند و به دنبال زندگی سنتی بدون هیچ نشانه‌ای از زندگی جدید هستند در حالی که در عکاسی با عینیت و آن چیزی که در لحظه می‌بینیم سر و کار داریم.
او تاکید می‌کند:باید عکاس دهه و زمان خود باشیم و هنگام عکاسی این موضوع را برای خود یادآوری کنیم.
این عکاس برجسته کشوری می‌گوید: بسیاری از چیز‌هایی که برای عکاسان قابل قبول نیست در زمان کمی سنت می‌شود.
وی می‌افزاید: برای موفقیت در عکاسی از ایلات و عشایر باید این جوامع را از منظر جامعه شناسی و علوم اجتماعی بشناسیم.
به گفته غفاری موضوع عشایر هیچ گاه محدود نبوده است و هر عکاس می‌تواند از زاویه‌ای به آن بپردازد.
عکاس زمانه خود باشیم
غفاری درباره عکاسی مردم نگاری که خود وی نیز از عکاسان پیشرو در آن است نیز می‌گوید: در این نوع عکاسی زندگی گروهی از مردم که دارای اشتراکات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند به صورت مستمر در طولانی مدت عکاسی می‌شود.
وی در حاشیه کارگاه عکاسی از ایلات و عشایر به هنر اموزان جوان توصیه کرد: برای کار خود قصه، داستان تعریف و دغدغه داشته باشند و روی آن وقت بگذارند تا لحظه طلایی را پیدا کنند، زیرا عکاس نمی‌داند کدام لحظه، لحظه درست زندگی مردم برای عکاسی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار