تابناک کهگیلویه و بویراحمد از ستاد بحران گزارش می‌دهد
در پی بارش‌های سیل آسا و گستردگی خسارات ناشی از آن نشست پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر کشور برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۶۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶ 05 August 2022

 


به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، احمد وحیدی در ضمن قدردانی از همه کسانی که در سیل اخیر استان پای کار بودند، گفت: خوشبختانه بارش‌های سیل‌آسا در استان تلفات جانی نداشت که نشانگر کار و تلاش بوده است.
وزیر کشور با بیان اینکه آنچه را که در بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر پیش آمده باید در دو سطح کوتاه مدت و بلند مدت پیگیری و رسیدگی کرد گفت: در کوتاه مدت باید غرامت‌ها و خسارت‌ها پرداخته شود و در این راه همراهی مسئولان لازم است، اما بعضی از مسائل را هم باید در بلندمدت مدنظر قرار داد و به آن‌ها فکر کرد برای نمونه که چگونه می‌توان جلوی آبگرفتگی‌ها را در آینده بگیریم.
برخی مشکلات ناشی از تخلفات بوده است
وحیدی بیان کرد: برخی از مشکلات مربوط به تخلفاتی است که صورت گرفته مانند پرورش ماهی‌ها و همچنین در بخش کشاورزی که مسئولان اعلام کرده‌اند مجوز‌های لازم را نداشته‌اند که در آینده باید اینگونه مشکلات را برطرف کرد، اما آنچه لازم داریم کمک‌های فوری به مردم است.
وحیدی در ادامه با بیان اینکه به مزارع پرورش ماهی خسارت زیادی وارد شده است یادآور شد: تعداد زیادی ماهی از بین رفته که باید به این مزارع پرورش ماهی کمک کرد و در این حوزه هم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به کمک خواهد آمد.
رئیس ستاد بحران کشور گفت: در برخی جا‌ها نیاز به تسهیلات بانکی و همچنین استمهال وجود دارد که باید همه به یاری مردم آمده و نگذاریم بیش از این ضرر کنند.
مسئولان به فکر تک تک مردم هستند
وی با بیان اینکه باید مرکز فرماندهی در هر منطقه‌ای کار خود را انجام دهد گفت: باید مردم بدانند که مسئولان به فکر تک تک آن‌ها هستند همچنین باید بحران‌ها و تهدید‌هایی که وجود دارد را به فرصت تبدیل کرد.
وزیر کشور با بیان اینکه باید بحران‌ها را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: مردم بدانند مسئولان به فکر تک تک آن‌ها هستند.
وحیدی یادآور شد: باید بدانیم که چگونه می‌توان به مقابله با سیل و آبگرفتگی‌ها رفت که به مانند رزمایشی برای ما خواهد بود تا تهدید برای ما نداشته باشد اگر در ساختار‌ها و ظرفیت‌ها کمبودی وجود دارد آن‌ها را بیابیم و جبران کنیم.
تماس تلفنی با وزیر نیرو
وی همچنین در خصوص قطع راه ارتباطی ۳۴ روستای استان گفت: تا روز شنبه همه این راه‌های بازگشایی شود و اگر نیاز به ماشین آلات بود از سایر استان‌ها کمک گرفته شود.
وحیدی همچنین در تماس تلفنی با محرابیان وزیر نیرو ۴۰ کیلومتر لوله و ۱۰ تانکر برای آبرسانی به مناطقی که شبکه آب آن‌ها در سیل متحمل خسارت شد را از وی مطالبه کرد که مورد موافقت وزیر نیرو قرار گرفت.
وی با اشاره به خسارت سیلاب به مزارع پرورش ماهی، همچنین نیاز استان به ۳۰ کیلومتر لوله برای سراب‌بندی دو هزار هکتار مزارع شالیکاری و سبزی و صیفی در تماس تلفنی با وزیر جهاد کشاورزی این موضوع را پیگیری کرد.
نتیجه اطلاع رسانی به موقع
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: با توجه به شرایط خاصی که استان ما در آن قرار دارد دیشب گفت و گویی با وزیر انجام گرفت که خوشبختانه امروز برای استان روز خوبی شد که دکتر وحیدی وزیر کشور به همراه معاونین و همراه هان به استان آمد.
علی احمد زاده با اشاره به سیل اخیر، افزود: خسارات مادی در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار بالا است و این سیل بر زندگی مردم تاثیر زیادی داشته است.
احمد زاده با اشاره به اطلاع رسانی‌های به موقع، اظهار داشت: این افتخار را داریم که با اطلاع رسانی‌های به موقع و اعلام وضعیت هشدار، در استان هیچ فوتی و مصدوم ناشی از بروز سیل نداشتیم.
استاندار گفت: بالغ بر ۶ میلیون پیامک برای مردم ارسال شد و هشدار داده شد که وضعیت استان در حالت قرمز است و هر شخصی هم که وارد استان ما می‌شد حداقل یک بار هم که شده بود پیامک هشدار دریافت می‌کرد که مردم در جا‌های پرخطر از جمله دامنه کوه ها، کنار رودخانه‌ها و در دره‌ها که پر خطر هستند قرار نگیرند.
وی افزود: برای آگاهی بهتر مردم حتی با عشایر دیدار‌های رو در روی انجام شد که از طرف امور عشایر و ستاد بحران استان صورت گرفت، جلسات مکرر ستاد بحران استان تشکیل شد و همه امکانات به صورت آماده باش در آمدند و همه مدیران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و معاونین همه پای کار آمدند و همه مرخصی‌ها لغو گردید. بیشتر این افراد شب‌ها را تا صبح نخوابیدند و بیدار ماندند و اکیپ‌های متعددی در جا‌های مختلف استان قرار گرفتند تا اگر مشکلی ایجاد شد فورأ امداد رسانی صورت گیرد.
وی افزود: پیش گیری‌های لازم برای جلوگیری از سیل در یاسوج و دیگر مناطق استان انجام شد که خوشبختانه این اقدامات موجب شد که عده‌ای کشته روی دست دولت و جناب عالی نباشد.
احمدزاده ادامه داد: سامانه بارشی که در روز آخر از شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی و لنده موجب بارش‌های شدید شد و به شدت آسیب وارد کرد بعد از مناطق استان ما وارد بهبهان در خوزستان شد و با همین توده نزدیک به ۲۷ نفر به بیمارستان مراجعه کردند، این نشان دهنده این است که انسجام درونی برای هشدار به مردم با تلاش‌های همه همکاران وجود داشت.
وی در پایان گفت: از جناب عالی که با حوصله حرف‌ها و مشکلات مردم ما هر چند عده‌ای کمی از مردم و عشایر و دامداران بودند را با حوصله شنیدید تشکر می‌کنیم و ما امروز الگوی مردم داری را از شما آموختیم و ان شالله که ما این درس مردم داری را از شما بیاموزیم.
پاسخ به یک موضوع حاشیه‌ای
در بازدید بالگردی وزیر کشور و استاندار برخی مناطق پیش بینی شده مورد بازدید قرار نگرفت که برخی با ابراز نگرانی، احتمال نادیده گرفتن خسارات آن مناطق را مطرح کردند که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پایان نشست توضیحاتی ارائه داد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص عدم سفر وزیر کشور به برخی مناطق توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مردم نگران جبران خسارت سیل نباشند.
سید علی احمدزاده، گفت: در سفر وزیر کشور بازدید از مناطق پیجاب باشت و دهدشت در دستور کار قرار داشت، اما به دلیل شرایط جوی و تاریکی هوا بازدید از این مناطق میسر نبود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در عین حال گزارش جامعی از وضعیت استان به وزیر داده شده و در جریان وضعیت کل استان است.
وی بیان کرد: هیچ جایی از استان نیست که از رسیدگی به دور باشد و مردم برای رفع مشکلاتشان نگران نباشند.
ساختار شهر‌های ما قدیمی است
معاون عمرانی استاندار نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه استان ما استان در حال توسعه و محرومی است که هر چی داریم به برکت نظام جمهوری اسلامی است، اگر اطلاع رسانی به این خوبی صورت نمی‌گرفت قطعأ امکانات و تجهیزات ما نمی‌توانست در مقابل این سامانه و سیل عظیم کارای از پیش ببرد، بنابراین به دستور استاندار محترم که شبانه روز پای کار بود اصل را بر پیش بینی و پیش گیری قرار دادیم و اطلاع رسانی را در رأس قرار دادیم.
حاجی زاده افزود: خیلی جا‌های مرکز استان و شهر‌های دیگر استان بود که سال‌ها لایه روبی نشده بود، چون فکر نمی‌کردیم در چنین فصلی و در این استان کوهستانی چنین آب گرفتگی ایجاد شود.
وی ادامه داد: ساختار شهر‌های ما ساختار قدیمی است که در حوزه ما که استان عشایری، شهر نشینی و روستای است آنگونه که باید، مسائل ساختاری رعایت نشده و در چنین شرایطی این مشکلات به وجود می‌آید، بنابر این راه‌های که جناب استاندار فرمودند به جد انجام شد، هم بحث اطلاع رسانی و هم اینکه همه و همه پای کار امدن و مدیریت شد و تجارب گذشته نیز به کمک ما آمد.
وی با بیان اینکه طبق گزارشات استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از استان سیستان و بلوچستان از لحاظ بارشی دومین استان بود با این حجم بارش و زمان کم و سرعت بالا و وضعیت بحرانی استان گفت که با توجه به اینکه عشایر استان نزدیک به ۷۰ هزار نفر جمعیت با ۱۲ هزار خانوار است و در این موقع سال که ییلاق است بالݝ بر ۳۰ هزار عشایر از استان‌های همجوار نیز به استان ما ییلاق می‌کنند که می‌توان گفت عشایر استان نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر بودند و همه در مسیلها، دره‌ها و مناطق خطر بودند، اما با اطلاع رسانی کلی که انجام شد از تلفات انسانی جلوگیری شد.
بالغ بر ۱۴۰ جلسه بحران
معاون عمرانی استاندار اظهار کرد: در این بحران از همه تجهیزات بخش دولتی و خصوصی استفاده شد و همه بسیج شدند.
وی افزود: بالغ بر ۱۴۰ جلسه در استان برگزار شد و همه همکاری‌های لازم انجام گرفت، آسیب جدی به استان و به زیر ساخت‌های شهر و شهرداری‌ها وارد شده است در حالی که شهرداری‌های ما متأسفانه خودشان مشکلات زیادی دارند، آسیب‌هایی جدی در حوزه راه، آب، برق و کشاورزی وارد شد.
حاجی زاده افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد قطب سوم پرورش ماهی است متأسفانه اکثر مزارع پرورش ماهی ما همانگونه که ملاحظه کردید از بین رفته است.
۱۰ درصد روان آبی که برای استان بی فایده است
وی ادامه داد: حفاطت و نگهداری رودخانه‌ها مهم است در حالی که بستر و مسیر این رودخانه‌ها مدیریت ، کنترل و بازسازی نمی‌شود، از مسیر طبیعی خود منحرف شده اند که باید به مسیر خود برگردند ، از شما و رئیس جمهور میخواهیم که بودجه‌ای برای نگهداری و حفاظت رودخانه‌ها گذاشته شود.
حاجی زاد بیان کرد : استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد روان آب کشور را دارد و بعد از استان‌های شمالی دومین حوزه آب ریز کشور است، ولی سد‌های احداث شده همه در خروجی این استان است و آب ذخیره شده آن برای استان‌های جنوبی مثل خوزستان، بوشهر حتی بندر لنگه بندرعباس و قسمتی از جنوب فارس منتقل می‌شود.
حاجی زاده ادامه داد: در تابستان بعضی مناطق استان را با تانکر آبرسانی می‌کنیم به این دلیل که منابع برداشت آب پایدار در استان وجود ندارد این در حالی است که سد تنگ سرخ در سال ۹۰ کلنگ زنی شد که آب شرب مرکز استان و پیرامون آن و بخشی از شیراز و آب کشاورزی و صنعت در بالا دست را تأمین می‌کند، اما همین رودخانه وقتی سیلابی بیاید تهدیدی است برای مرکز استان.
حاجی زاده در پایان پیشنهاد کرد: برای دسترسی به منابع آب پایدار و کنترل سیلاب‌ها، سد‌های استان هر چه سریع‌تر احداث شوند و دیگر اینکه تجهیز کردن دستگاه‌های امدادی و خدماتی در دستور کار فوری قرار گیرد چرا که شهرداری‌ها و دیگر نهاد‌های خدمات رسان مشکلاتی در خصوص تجهیزات اولیه و تجهیزات سنگین دارند.
روشنفکر به نمایندگی از از نمایندگان استان
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی هم به نمایندگی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان خادم مردم و از جانب مردم از دکتر وحیدی وزیر محترم و معاونین و همراهان که بعد از این بحران، به موقع در این استان بحران زده حضور پیدا کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.
مهدی روشنفکرابراز داشت: توقعی که دارم به عنوان خادم مردم این است که آسیب‌هایی را که هم از طریق زمینی و هم از طریق هوایی مشاهد و رصد کردید، برای رفع آن‌ها کمک و تلاش ویژه داشته باشید.
روشنفکر افزود: درست است که استاندار به درستی این شرایط بحرانی را با اقدامات شبانه روزی همراه دیگر نهاد‌ها و ارگان‌ها خوب اداره کردند و خوشبختانه همانگونه که بیان شد بدون تلفات انسانی بوده، ولی جناب دکتر وحیدی آسیب‌ها و مشکلات فراوان مالی بر مردم استان ما وارد شده در حالی که فقر بر آن‌ها حاکم است.
وی گفت: میدانیم که قطعأ شما این مشکلات را در هیئت دولت انعکاس خواهید داد و دنبال خواهید کرد و توقع ما در این حوزه این است، با وجود اینکه فرصت ایجاد نکرد که در همه شهرستان‌ها حضور پیدا کنید ضمن اینکه از جناب آقای موحد و آقای حسینی تقدیر و تشکر از شما دارم دارم، اما توقع پیگیری ویژه این مشکلات در همه این مناطق مورد بازدید قرار نگرفته را هم داریم.
روشنفکر در مورد مشکلات بوجود آمده در مرکز استان گفت: زیرساخت‌ها و مبلمان شهری یاسوج در بخشی‌هایی کاملا از بین رفته و خانه‌های مردم خیلی آسیب دیده و آسیب‌های فراوانی به مردم، دامداران، کشاورزان و عشایر در این سیل وارد شده است که نیازمند حمایت و کمک‌های ویژه است.
نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: از مدیران استان در رأس استاندار پرتلاش و مدیر جهادی که نه تنها در بحث سیل بلکه در همه موارد پای کار بوده و به زیبای در جهت خدمت به مردم تلاش می‌کنند و این بحران را به خوبی مدیریت کردند تشکر میکنم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار