معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از برنامه‌هایی که برای اقتصاد استان داریم بازگشت واحدهای راکد و یا افزایش ظرفیت واحدهای موجود است‌.
کد خبر: ۱۰۶۱۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸ 13 August 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کهگیلویه و بویراحمد، تولید کلید رفع مشکلات اقتصادی و راه اصلی عبور از دشواری‌های اقتصادی است و مقام معظم رهبری با دوراندیشی امسال را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.

 

کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت‌ها و داشته‌های بسیاری است که در سایه حمایت از تولید و مانع زدایی ها می‌توان چرخ تولید، اشتغال و سرمایه گذاری را در این استان به حرکت درآورد.

 

استان پرظرفیت کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه‌های خروشان،  ۲۵ درصد نفت و گاز، ۱۰ درصد آب‌های سطحی، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری کشوررا در دل خود جای داده که بهره گیری اصولی از هر کدام از این قابلیت ها می تواند استان را بر مدار توسعه متوازان و پایدار قرار دهد.

 

برخورداری از تولیدات متنوع کشاورزی، باغی، ماهیان سرد آبی، دام و طیور، صنایع دستی و بومی، داشتن جاذبه های کم نظیر گردشگری بویژه اکوتوریسم، گیاهان دارویی نادر، برخورداری از معادن و ذخایر معدنی از مهمترین ظرفیتهای سرمایه گذاری در این استان بشمار می رود.

 

با وجود این همه ظرفیت تناسب چندانی میان این داشته ها و گردش چرخ تولید در واحد های صنعتی در ابعاد گسترده وجود ندارد و در طی سالیان متمادی واحد های بسیاری هم حتی از ریل تولید خارج شده اند.

 

کمبود نقدینگی، فقدان بازار، اختلاف شرکا، تامین مواد اولیه، مشکلات قضایی، تامین ماشین‌آلات، مشکلات زیرساختی و سایر عوامل از مهم‌ترین علل غیرفعال بودن این واحدها به‌شمار می‌روند.

 

بر اساس آخرین آمار تعداد ۱۴۷ واحد راکد در استان شناسایی شده که می توانند به چرخه تولید بازگردند.

 

دولت سیزدهم با تمام توان پای کار آمده و برای رونق دوباره واحد های راکد از تولید کنندگان واقعی حمایت می کند.

 

کارخانه قند یاسوج نخستین واحد صنعتی مدرن کهگیلویه و بویراحمد یکی از نمونه های بارز کارخانه های راکدی است که با سابقه ای بیش از نیم قرن فعالیت، اکنون با اهتمام دولت زمینه بازگشت آن به چرخه تولید در حال فراهم شدن است.

 

عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید روزانه هزار تن قند و شکر آغاز شد و در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید.

 

پس از مدتی این کارخانه با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و سرانجام از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را به طور مجدد آغاز کرد اما سایه مشکلاتی همچون معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی کارخانه، نبود چغندر قند دست از سر این کارخانه برنداشت و تا توانست کمر این کارخانه را خم کرد.

 

کارخانه قند یاسوج از دی ماه سال ۱۳۹۵ به سرمایه گذار بخش خصوصی و اهل کهگیلویه و بویراحمد واگذار شد که بنا به دلایلی باز هم  راکد و یا نیمه فعال ماند.

 

این کارخانه در سفر مهرماه ۱۴۰۰ آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور مورد بازدید قرار گرفت و برای بازگرداندن این کارخانه بر روی ریل تولید تاکید شد. 

 

اکنون با برنامه ریزی های دولت و واگذاری آن به ستاد اجرایی فرمان امام تلاش می شود به چرخه تولید برگردد.

 

راه اندازی مجدد کارخانه قند زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را در کهگیلویه و بویراحمد فراهم می کند.

 

کارخانه قند یاسوج که روزی واژه صنعت مادر کهگیلویه و بویراحمد را یدک می کشید، طی سالهای گذشته به دلایل سهل انگاری های مختلف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد.

 

صدها نفر از طریق این کارخانه بزرگ در استان می‌توانستند در سایه امنیت شغلی درآمد پایداری  را داشته باشند و از سوی دیگر کمک زیادی به توسعه صنعت استان کنند اما از کار بیکار شدند

 

و کامشان برای همیشه تلخ شد و آواره شدند.

 

پس از تعطیلی این کارخانه بزرگ کارگران بسیاری بیکار و معیشت خانواده هایشان در مضیقه افتاد و روزهای تلخی را تجربه کردند، اما هم اینک روزنه های نور امید در دل کارگران این کارخانه روشن شده و برای بازگشت به کار لحظه شماری می کنند. 

 

یکی از کارگران‌ این کارخانه می گوید: تعداد زیادی از همکارانم پس از تعطیلی کارخانه روزهای فلاکت باری تجربه کردند.

 

وی ادامه داد: هزینه های زندگی بالاست و توان پرداخت هزینه های زندگی را نداریم و به صورت کارگر فصلی مشغول به کار هستم و امیدوارم چرخ این کارخانه دوباره با تمام توان بچرخد. 

 

تامین، تجهیز، نصب و نوسازی قطعات کارخانه با برنامه زمان بندی در حال اجرا است

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام در کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه قند یاسوج نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد بوده و  اینک ۵۱ درصد سهام این کارخانه متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) است.

 

شایان نادری افزود: از زمان واگذاری این طرح از اسفند ۱۴۰۰ به ستاد اجرای مراحل به صورت دقیق و کارشناسانه انجام و مشخص شد که بسیاری از قطعات مستهلک بوده و خیلی از قطعات نیز باید تعویض شود.

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام در کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: قطعاتی در کارخانه وجود ندارد برآورد قیمت دقیق و سرمایه در گردش لازم انجام شده و در مرحله  تامین، بهسازی تجهیز و تعویض قطعات است.

 

وی با اشاره به پیشرفت ۲۲ درصدی روند نوسازی و تجهیز دوباره کارخانه قند عنوان کرد: تامین برق کارخانه، لایه روبی حوضچه آب کارخانه،تعمیر و تجهیز پمپ ها، کوره آهک و درخواست ساخت  قطعات مورد نیاز کارخانه را از مهمترین اقدامات اعلام کرد.

 

نادری ابراز داشت: تعمیرات بخش زیادی از کارخانه از سوی متخصصان و کارگران بومی منطقه آغاز و روند اجرای خوبی نیز دارد.

 

وی اضافه کرد: تمام تلاش ما این است کارخانه قند در اواخر امسال و یا اوایل سال آینده راه‌اندازی شود و مردم در جشن بازگشایی آن شرکت کنند.

 

نادری هزینه سرمایه در گردش و راه اندازی مجدد کارخانه قند یاسوج را ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تمام هزینه های این طرح از سوی ستاد اجرایی فرمان امام تامین می شود.

 

تشکیل ستاد احیا واحدهای راکد در استان

 

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از برنامه‌هایی که برای اقتصاد استان داریم بازگشت واحدهای راکد و یا افزایش ظرفیت واحدهای موجود است‌.

 

سید احسان عسکری افزود: کارگروه ستاد احیا واحدهای راکد در استان تشکیل شده و در هفته مشکل دو واحد تولیدی راکد بررسی می‌شود تا این واحدها هر چه سریعتر فعال و به چرخه تولید بازگردند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تبا اشاره به اینکه اقتصاد کشور و استان نیازمند تقویت و رونق است تصریح کرد: کارگروه رفع مواتع تولید امسال برای رفع موانع تولید ۲۵ واحد صنعتی و تولیدی استان تصمیم گیری می کند.

 

عسکری تصریح کرد از ابتدای امسال مشکل هفت واحد صنعتی راکد و نیمه فعال برطرف شده و به چرخه تولید برگشتند.

 

شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در حال احیای دوباره 

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تعطیلی واحدها زیبنده استان نیست، گفت: سیاست بخش اقتصادی احیای واحدهای راکد است.

 

سید احسان عسکری اظهار داشت: حال شهرک‌های صنعتی استان خوب نیست و در راستای احیای واحدهای راکد و رفع مشکلات واحدهای تولیدی برنامه بازدید از شهرک‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی افزود: عمده فعالیت واحدهای مستقر در شهرک‌ها مختل شده است و برخی از این واحدها دچار اختلال ۱۰۰ درصدی و به طور کامل تعطیل شده‌اند، برخی واحدها هم نیمه فعال هستند.

 

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: در سیاست حوزه اقتصادی واحدهایی که فعال هستند باید  فعال‌تر و واحدهای راکد باید به چرخه تولید بازگردند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص عمده مشکل واحدهای تولیدی استان، تصریح کرد: مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی متنوع است به همین دلیل نمی‌توان یک نسخه خاص برای همه واحدها تجویز کرد برخی از واحدها مدت زیادی تعطیل بوده به همین دلیل خطوط تولید فرسوده و مستهلک و کارخانه از چرخه تولید خارج شده است.

 

وی بیان کرد: برخی از واحدهایی تولیدی فعال هستند اما نتوانستند بازاریابی خوبی در سطوح مختلف داشته باشند که متناسب با مشکلات موجود راه‌حل ارائه می‌دهیم.

 

امنیت سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد برقرار است

 

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت : ضریب بالای امنیت در این استان شرایط مناسبی را برای انجام هر گونه سرمایه گذاری در بخش های مختلف از هر حیث فراهم کرده است .

 

سید جواد هاشمی مهر گفت: امنیت پایدار ایجاد شده در استان را که زیربنای فعالیت های متعدد از جمله اقتصادی است را مرهون وفاق و همدلی ارکان حکومتی و در راس  آن استاندارسختکوش  و تلاش بی وفقه  اعضای شورای تامین استان وشهرستانها ، مسئولان و مراجع قضایی، ماموران انتظامی ، نظامی ،امنیتی و مدیریت اصولی و منطقی عنوان کرد که نوید بخش رونق و توسعه استان در حوزه های مختلف می باشد .

 

به گفته هاشمی مهر رویکرد دولت سیزدهم در محرومیت زدایی از سیمای مناطق کم تر توسعه یافته استانهای مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد و ضریب امنیتی بالای موجود در این استان پشتوانه مهمی در به جریان انداختن سرمایه فعالان اقتصادی در راستای خلق فرصت های جدید است .

 

این مقام امنیتی خطاب به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران افزود: مطئمن باشید که امنیت سرمایه‌گذاری در استان کهگیلویه و بویراحمد در سطح بسیار بالا برقرار است و هیچ مشکلی برای سرمایه‌گذاری در استان وجود ندارد.

 

هاشمی مهر با اشاره به اینکه هر قدمی که برای ایجاد شغل در جامعه برداشته شود به همان نسبت می توان به کاهش آسیب و بزه اجتماعی امیدوار شد تصریح کرد: برای تسهیل امور سرمایه گذاری چه در حوزه های اقتصادی و چه امنیتی و اجتماعی استان آمادگی کامل دار و از سرمایه گذاران استقبال می کند. 

 

وی اضافه کرد: استان برخوردار از ظرفیت های بالقوه  و زیادی در حوزه های مختلف از نفت و گاز گرفته تا کشاورزی ، معدن و گردشگری است که این قابلیت ها در کنار امنیت پایدار شرایط مناسبی را برای سرمایه گذاران بومی و غیر بومی ایجاد کرده است .

 

هاشمی مهر استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد به مرکزیت یاسوج که به پایتخت طبیعت ایران شهره است را نیز مزیتی فوق العاده برشمرد که این روزها  جذابیت آب و هوای سالم آن در کنار دیگر ظرفیت های اقتصادی و کاری برشمرده شده  زمینه ساز حضور بیش از پیش سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی شده است 

 

۲۶ واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد به چرخه تولید باز می گردد

 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال این سازمان موظف است ۲۶ واحد راکد درون و خارج از شهرک ها را در استان به چرخه تولید بازگرداند.

 

 کریم روزبهان اظهار داشت: یکی از اولویت ها و سیاست های اصلی دولت فعال سازی واحد های راکد است که کار شناسایی آن ها در استان انجام شده است.

 

وی افزود: هم اینک ۵۲۱ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری وجود دارد که از این تعداد ۴۱۱ واحد با ظرفیت های مختلف در حال فعالیت هستند.

 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۱۰ واحد غیر فعال در استان شناسایی شده اند که برخی از آن ها قابلیت احیا دارند.

 

روزبهان عنوان کرد: سال گذشته تعهد استان در بازگرداندن واحد های راکد به چرخه تولید ۲۶ واحد راکد بود که ۱۹ مورد از آن ها محقق شد.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۷۸ پروانه بهره برداری معدن در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶ معدن فعال و ۳۲ معدن در حال تجهیز و یا غیر فعال هستند.

 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: خانه معدن در استان در سال ۹۵ شکل گرفت اما مشروعیت قانونی نداشت.

 

روزبهان بیان کرد: ایمیدرو در چندین نقطه از شهرستان های مختلف استان در زمینه توسعه زیرساخت های معادن در حال فعالیت بوده و گام های مهمی برداشته است.

 

۱۶۸ نفر اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شد 

 

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، در بخش واحدهای تولیدی راکد ، تعداد۱۳ واحد به چرخه تولید برگشته اند و اشتغال ایجاد شده آن ها ۱۶۸ نفر بوده است.

 

دارا فرامرزی افزود: بیشتر از ۳۹۱ واحد صنعتی در استان فعال بوده و سرمایه گذاری واحدهای فعال استان بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال است.

 

وی ادامه داد: مجموع اشتغال واحدهای فعال ۶ هزار و ۳۱۴ نفر و اشتغال اسمی این واحدها ، هفت هزار و ۹۴۵ نفر است.

 

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در سال گذشته افزون بر ۴۰ واحد صنعتی غیرفعال در استان به چرخه تولید باز گشت.

 

فرامرزی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹ هم تعداد ۳۰ واحد تولیدی غیر فعال با سرمایه گذاری ۶۱۳ میلیارد ریال در استان به چرخه تولید برگشت.

 

از سوی دیگر، تحقق شعار سال در مسیر تقویت و حمایت از تولید عزم ملی همه مسئولان و مدیران را می‌طلبد.

 

یکی از ملزومات افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار حمایت از سرمایه گذار و فراهم نمودن بستر سرمایه گذاری است.

 

سرمایه گذاران واقعی در کهگیلویه و بویراحمد حمایت می شوند

 

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: حمایت همه جانبه از سرمایه گذار، کارآفرین، بازار سرمایه و صادرات در همه بخش های استان به خصوص کشاورزی راهبرد و اولویت اصلی است.

 

سید علی احمدزاده اظهار داشت: با تمام وجود از سرمایه گذارانی که برای توسعه استان در بخش های مختلف قدم برمی دارند حمایت خواهیم کرد.

 

وی سرمایه گذاری، تولید و اشتغال را از مهمترین خواسته دولت دانست و افزود: به سرمایه گذاران با اراده، انگیزه و پای کار در عملیاتی و اجرایی کردن طرح های اقتصادی با جدیت حمایت می کنیم.

 

استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: استان توانمندیهای بسیاری در بخش آب، خاک و کشاورزی، تولیدات و محصولات باغی و کشاورزی دارد و نیاز اساسی استان به صنایع وابسته به آن است.

 

احمدزاده ابراز داشت: استان آماده برای هر نوع سرمایه گذاری شده است و با تدوین ساز و کارهای مناسب مبتنی بر قانون، بستر فعالیت فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را فراهم کرده است

 

احمدزاده ادامه داد: تمام قد از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران پای کار حمایت می شوند و وجود تسهیلات کافی در استان و زیرساخت های لازم، پای کار بودن مدیر دستگاه های اجرایی به خصوص حوزه اقتصادی و سیستم بانکی زمینه را برای هرگونه سرمایه گذاری در بخش اقتصادی فراهم کرده است.

 

مسئولان و بانک ها از واحد های تولیدی و اشتغالزا حمایت کنند

 

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج با اشاره به شعار سال گفت : مدیران دستگاههای اجرایی و بانک ها باید در راستای تحقق این شعار محوری و اشتغال آفرین از واحدهای تولیدی صنعتی و دانش بنیان حمایت جدی داشته باشند.

 

آیت الله سید نصیر حسینی افزود: مسئولان و بانک ها باید از واحد های فعال در استان حمایت کنند و اعتبارات لازم را در اختیارشان قرار دهند.

 

آیت الله حسینی ابراز داشت: استان برای رسیدن به رشد و توسعه نیاز به افزایش تولید و گسترش واحد های صنعتی دارد.

 

وی گفت: چنانچه کم‌کاری‌ها، سوء مدیریت‌ها کنار گذاشته شود تحریم‌ها بی‌معنا و بی‌اثر خواهد شد.

 

در سال های اخیر تلاش های زیادی برای احیای واحدهای راکد صورت گرفته است اما همچنان واحدهای صنعتی بسیاری تعطیل هستند.

 

تعطیلی این واحدها در حالی است که میلیاردها تومان از منابع مالی این کشور صرف راه اندازی آنها شده است اما به دلایل گوناگونی در سال های گذشته، این سرمایه گذاری ها راکد شده بود.

 

عزم دولت سیزدهم برای احیای این واحدها جزم است و در این راه باید همه توان متولیان حوزه صنعت و تولید کنندگان برای توسعه اقتصادی استان به کار گرفته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار