تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
۱۰۰ پرونده واگذاری اراضی برای طرح‌های گردشگری که فقط ۱۰ مورد آن‌ها به نتیجه رسیده، ۲۰۰ مورد واگذاری زمین برای طرح پرواربندی که فقط ۱۰ مورد اقدام شده است و موارد متعدد دیگر! این‌ها بخشی از آمار و ارقامی است که در نشست کمیسیون مبارزه با زمین خواری استان کهگیلویه و بویراحمد، مطرح شده است!
کد خبر: ۱۰۶۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹ 16 August 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ۱۰۰ پرونده واگذاری اراضی برای طرح‌های گردشگری که فقط ۱۰ مورد آن‌ها به نتیجه رسیده، ۲۰۰ مورد واگذاری زمین برای طرح پرواربندی که فقط ۱۰ مورد اقدام شده است و موارد متعدد دیگر! این‌ها بخشی از آمار و ارقامی است که در نشست کمیسیون مبارزه با زمین خواری استان کهگیلویه و بویراحمد، مطرح شده است!
"زمینخواری " این واژه‌ای است با بار حقوقی که بخشی از معنی آن در خصوص این نوع واگذاری‌ها به افراد اطلاق می‌شود که پس از واگذاری برای اجرای طرح، نهایتا با استفاده از شگرد‌هایی خاص به عنوان نمونه به تعبیر فرماندار لنده با رانت اطلاعاتی به فردی دیگر واگذار می‌شود و نهایتا نه خبری از طرح افتصادی یا توسعه‌ای است و نه زمینی برای دولت می‌ماند!
بویراحمد ، بهشت زمینخواران!
کیومرث حاجی زاده معاون عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد هم در خصوص پرونده‌های زمینخواری، اینگونه واکنش نشان می‌دهد " برای من سوال است که چرا این همه احکام صادر شده در مقابل زمینخواری بی نتیجه مانده است؟ " سوالی که پیدا کردن جوابش کلید حل همه مشکلات مربوط به زمینخواری است!
حاجی زاده که ریاست کارگروه مبارزه با زمین‌خواری را بر عهده دارد ، ادامه می‌دهد : مهمترین مشکل ما در بحث زمینخواری استان مربوط به شهرستان بویراحمد است و من نسبت به عدم اجرای احکام قضایی در این مورد گلایه دارم. باید مشخص شود که چرا این همه پرونده داری حکم، اجرا نشده است؟ البته حاجی زاده این مطالبه جدی را داشت که باید مشخص شود کدام دستگاه یا کدام مدیر کل و حتی اگر دستگاهی دیگر مانع اجرا و یا باعث سهل انگاری در اجرای حکم شده است، احضار و توضیح دهد! ماجرا وقتی جالب می‌شود که بدانید برخی از این حکم شامل زمان می‌شوند و پس از گذشت دوره‌ای چند ساله کوتاه، عملا قابلیت اجرایی ندارند!
معاون عمرانی استاندار در واکنش به یک سخن عجیب شهردار یاسوج که گفته بود " زمین‌های زیادی برای خورده شدن وجود دارد" هم اظهار داشت که وقتی احکام قبلی زمینخواری اجرا نمی‌شود باید هم اینگونه باشد که زمینخواری به راحتی صورت گیرد!
حاجی زاده سخنان خود را اینگونه تکمیل می‌کند که وقتی ۲۸۰ رای قطعی اجرا نشده زمینخواری فقط در بویراحمد که باید الگویی برای دیگر مناطق استان باشد وجود دارد باید هم دیگران تحریک به چنین اقدامی شوند!
جلسه برای جلسه نیست 
وی ادامه داد: جلسه برای جلسه نیست. باید از جلسه قبل تا جلسه بعد، مشخص شود که مصوبات به چه نتیجه‌ای رسیده است و اعلام شود که چه میزان از زمین‌های اشغال شده، برگردانده شده است.
حاجی زاده خطاب به متولیان در زمینه مبارزه با زمین‌خواری گفت: اگر کسی نمی‌خواهد کاری انجام دهد بگوید تا وقتمان را در جلسات هدر ندهیم، وقتی جلسه برگزار می‌کنیم انتظار داریم عملیاتی کار شود. فرمانداران باید در شهرستان خود ستاد مقابله با زمینخواری را مدیریت کنند. این تشکیلات فرا قوه‌ای است یعنی همه باید پای کار باشند و همکاری کنند ضمن اینکه مبارزه با این پدیده خطرناک باید از دستگاه‌های دولتی آغاز شود. حتما همه می‌دانیم که رهبری در خصوص این پدیده شوم چقدر بیانات داشته اند پس باید همه عملا پای کار باشند.
معاون امور عمرانی استانداری در خاتمه این نکته مهم را بیان می‌کند که اگر زمین برای اجرای طرح اقتصادی و ایجاد توسعه در استان واگذار شده است، پس چرا توسعه‌ای در استان رخ نداده است؟ که معلوم است! چون زمین واگذار شده، اما طرحی اجرا نمی‌شود!
زمین‌های زیادی خورده خواهد شد!
شهردار یاسوج معتقد است که در آینده زمین‌های بیشتری خورده خواهد شد! چرا که در این زمینه هر کس به میل خود عمل می‌کند.
نستهن مقدم در خصوص زمین‌های کشاورزی اطراف شهر یاسوج را مثال می‌زند و می‌گوید این زمین‌ها می‌توانستند به باغ شهر تبدیل شوند، اما می‌بینیم که هر کس برای خود تقسیم کرده و به زمین‌های خرد تبدیل شده و عملا حاشیه بغرنج شهر را ایجاد کرده است.
مقدم همچنین منتقد است که دستگاه‌های خدمات رسان انجام و پیشبرد کار‌های خود را مقدم بر اجرای احکام قضایی می‌دانند.
زمینخواری با تخلفات ساختمانی متفاوت است
بابکان پور مدیر کل امور شهری در توضیح برخی سخنان بیان کرد که زمین خواری با تخلفات ساختمانی متفاوت است و اصولا بحث زمینخواری در محدوده شهری مطرح نیست.
وی افزود: هم اکنون حدود ۱ هزار رای برای تخریب ساخت و ساز در شهر یاسوج وجود دارد که این رای‌ها در حوزه زمینخواری محسوب نمی‌شود.
بابکان پور ادامه داد: زمینخواری خارج از محدوده شهر است و آنچه که در خصوص آرا در خصوص ساختمان‌های محدوده شهر مطرح است، آرای شبه قضایی است و باید با زمینخواری تفکیک شود.
منشا زمینخواری ها!
یک نکته بسیار مهم در این بین چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و آن هم منشا بسیاری از این زمینخواری‌ها است. به عبارت دیگر این زمین‌ها چگونه و از چه منبعی واگذار می‌شود؟
نکته بارز این موضوع مربوط به مسیر قانونی ابتدایی تصرف زمین‌ها است که معمول از منابع طبیعی نشات می‌گیرد! به این صورت که افراد اجرای طرح‌هایی اقتصادی و گردشگری را به مسئولین پیشنهاد می‌دهند و خواستار زمین از منابع طبیعی می‌شوند که این روند به صورت قانونی صورت می‌گیرد، اما پس از مدتی افراد تخلفات عجیبی انجام می‌دهند و به هر نحو ممکن تلاش می‌کنند این زمین‌ها را بدون اجرای طرح مورد درخواست، تصاحب کنند!
به عنوان مثال فرماندار لنده اینگونه مطرح می‌کند که برخی افراد پس از دریافت زمین برای اجرای طرح با رانت اطلاعاتی که دارند زمین را به شخص دیگری واگذار می‌کنند و به گونه‌ای قانون را دور می‌زنند!
البته مدیر کل منابع طبیعی هم نکته جالب دیگری را مطرح می‌کند و می‌گوید وقتی مصوباتی برای واگذاری زمین از طرف منابع طبیعی به دستگاه‌های دیگر برای اجرای طرح‌ها وجود دارد، منابع طبیعی که نمی‌تواند دوباره پیگیر اجرای طرح شود، بلکه خود دستگاهی که بانی تایید طرح است باید تا به نتیجه رسیدن طرح نظارت و در صورت تخلف اقدام کند.
جاوید بخت ادامه می‌دهد قرار نیست ما زمین را واگذار کنیم بعد از مدتی دوباره خود ما هزینه‌های حقوقی را برای برگرداندن زمین بپردازیم، چون نه توان مالی آن را داریم و نه نیوی پیگیری کننده را، پس خود دستگاه باید اقدام کند.
نکته پایانی
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، آنچه که در این خصوص کاملا مشهود است اولا بی توجهی کامل دستگاه‌های دولتی نسبت به اموال بیت المال است.
نکته دیگر اینکه گویا نوعی اهمال یا سهل انگاری و شاید هم تبانی میان برخی مدیران و زمینخواران است که در مورد اخیر نیاز به بررسی و توجه ویژه دستگاه‌های نظارتی است چرا که در بسیاری از زمینخواری‌ها اقدامات تا مراحل زیادی قانونی به نظر می‌رسد؛ و نکته پایانی اینکه کاملا مشهود است، مدیران دستگاه‌ها و همچنین حوزه حقوقی بسیاری از این دستگاه‌ها در اکثر دعاوی برای برگرداندن اموال دستگاه شکست می‌خورند و می‌توان به این موضوع با دیده شک نگاه کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار