در یکی از سفر‌های مسئولین به منطقه‌ای خسارت دیده از سیل، فردی یکی از زنان منطقه را تحریک می‌کرد که خودت را جلوی خودروی مسئولین بیانداز و داد و بیداد کن! این صحنه‌ای است که به دفعات می‌بینیم!
کد خبر: ۱۰۶۲۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۲ 17 August 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یکی از کار‌های بسیار ارزشمند استاندار کهگیلویه و بویراحمد، بازدید‌های میدانی از مناطق محروم استان است که نکته حائز اهمیت در این سفرها، اطمینان نسبی از توزیع موثر اعتبارات وارد شده به استان است. چیزی که شائبه‌های قبلی در خصوص توزیع اعتبارات را خنثی می‌کند.
سفر‌های استاندار از مناطق بسیار محروم شهرستان‌ها کلید خورده و تقریبا وقت کل این برنامه‌ها در همان مناطق نیازمند واقعی حمایت‌های دولت صرف می‌شود و البته آنگونه که از بررسی‌های میدانی همراه سفر مشخص است، عمده اقدامات مربوط به حوزه‌های عمرانی، زیرساختی و توجه به معیشت و بهداشت است که این مناطق در این حوزه‌ها بسیار هم نیازمند توجه به این موارد هستند، اما یک نکته بسیار مهم در این سفر‌ها مغفول مانده است! نکته‌ای که می‌تواند کلید توسعه هر منطقه‌ای باشد.
توسعه فرهنگی و توجه به ارتقاء فرهنگ مردم از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در صورت تحقق می‌تواند بسیاری از مشکلات آن منطقه را حل و فصل کند.
واقعیت این است که احساس می‌شود پیوست فرهنگی در سفر‌های استاندار به مناطقی که به شدت نیازمند توسعه فرهنگی هستند وجود ندارد.
در یکی از سفر‌های مسئولین به منطقه‌ای خسارت دیده از سیل، فردی یکی از زنان منطقه را تحریک می‌کرد که خودت را جلوی خودروی مسئولین بیانداز و داد و بیداد کن! این صحنه‌ای است که به دفعات می‌بینیم! و نکته تاسف برانگیز اینکه اولا برخی افراد، هدفمند از سادگی روستائیان سوء استفاده می‌کنند ضمن اینکه برخی تصورشان این است که چنین اقدامی بسیار هم خوب و موثر است، در حالی که این نشان از عدم درک شان و جایگاه انسانی فرد است و در واقع نشانی عینی از فقر فرهنگی است!
مشاهده می‌شود گا‌ها در سفر‌های مسئولین معدود افرادی در برخی مناطق که از توسعه فرهنگی کمتری برخوردار هستند اقدام به ایجاد مانع در مسیر عبور خودرو‌ها می‌کنند که به نوعی توجه مسئولین را به مشکلات خود جلب کنند! که این هم نشان دهنده نوعی فقر فرهنگی است چرا که رساندن مشکل به گوش مسئولین و یا حتی اعتراض به مسئول راه و روش‌های قانونی و مناسب تری هم دارد که نیاز به چنین اقداماتی نباشد.
ذکر این موارد برای نشان دادن لزوم توجه به حوزه فرهنگی در مناطق محروم در کنار تلاش برای رفع محرومیت‌ها در حوزه‌های مختلف عمرانی، زیرساختی و اقتصادی است چرا که بدون ارتقاء فرهنگ، هر اقدام توسعه‌ای در هر حوزه‌ای نهایتا بی نتیجه می‌ماند.
در موارد بالا مدیریت صحنه یک اقدام بسیار مهم است به عنوان مثال وجود افراد یا تیمی از کارشناسانی که مردم را به سمت مطالبه صحیح درخواست‌ها و نیازمندی‌ها هدایت کنند و به نوعی ان‌ها را با راه و رسم قانونی مطالبه حق و یا اعلام درخواست آشنا کنند و حتی شرایطی ایجاد کنند که بر عصبانیت آنی و تصمیمات احساسی غلبه کنند، بسسیار لازم به نظر می‌رسد.
در سفر‌های استاندار برخی اقلام یا اقدامات فرهنگی و فرهنگساز وجود ندارند، به عنوان مثال کودکان، نوجوانان، جوانان در اطراف مسئولین ساعت‌ها نظاره گر گفتگو هستند و تقریبا متوجه هم نمی‌شوند که در این مباحث چه می‌گذرد در حالی که در همان لحظات می‌توان بسته‌ای فرهنگی و فرهنگساز مانند نمایش فیلم، اهدا کتاب، استفاده از نقالان و قصه گویان و یا هر عنوانی در این خصوص استفاده مفید کرد.
همه این موارد در حوزه‌های فرهنگی گنجانده می‌شوند و جالب است بدانیم که بسیاری از این موارد متولیانی دارند که در صورت استقبال و برنامه ریزی توسط مسئولین ارشد استان برای بهره گیری از ظرفیت ان‌ها، می‌توانند تلاشی بسیار ارزشمند برای کمک به بهبود وضعیت فرهنگی مناطق محروم داشته باشند.
تصور کنید در یک سفر چند ساعته یا گا‌ها یک روز کامل استاندار و مسئولین ارشد، چند گروه فرهنگی همزمان اقدام به نمایش فیلم، توزیع کتاب، برگزاری برنامه‌های فرهنگی دیگر کنند، ضمن اینکه مطلقا لازم نیست کاملا همراه استاندار در همه روستا‌ها در حرکت باشند بلکه طی آن روز سفر این گروه‌ها در روستا یا روستا‌های مسیر سفر اقدام به اجرای برنامه‌های فرهنگی خود کنند و تیم استاندار و مدیران هم به کار خود بپردازند، آیا این نمی‌تواند یک اقدام موثر برای کمک به توسعه فرهنگی باشد؟
این اقدام می‌تواند، یکی از شاخص‌هایی باشد که استاندار در راستای بررسی عملکرد مسئولان حوزه فرهنگی، بر روی ان اقدام کند ضمن اینکه با توجه به تعدد مراجع فرهنگی، می‌توان این مراکز را وادار به ایجاد کارگروه‌های کارشناسی فرهنگی برای ایجاد پیوست‌های متناسب با نیاز‌های فرهنگی هر منطقه و در هر سفر بسته‌های فرهنگی تنظیم شده توسط این کارگروه فرهنگی را ضمیمه و پیوست سفر‌های استاندار به مناطق محروم کرد.
حوزه‌های فرهنگی جای کار بسیار دارد، بسیاری از کار‌های فرهنگی نیازمند هزینه‌های سنگین نیست و فقط نیازمند مدیریت و دادن میدان کار است. واقعیت این است که در بسیاری از مناطق استان فقر فرهنگی موج می‌زند و اگر فکری برای اینگونه مشکلات و معضلات فرهنگی نشود، در دراز مدت تبعات سنگین تری متوجه استان می‌شود.
آنچه که در این مطلب بیان شد در واقع در راستای متوجه نمودن مسئولین ارشد استان به احساس شدن این خلا در سفر‌های استاندار و مسئولین به مناطق محروم است و حتما تهیه پیوست فرهنگی نیازمند کار کارشناسی یک تیم خبره و خلاق است ضمن اینکه در این سفر‌ها باید معاون سیاسی، اداره کل ارشاد، آموزش و پرورش، اوقاف، سازمان تبلیغات و بسیاری از مراکز متعدد متولی فرهنگ، میدان داری کنند و برنامه ارائه دهند و البته استاندار و تیم مشاورین وی از این متولیان برنامه فرهنگی پیوست سفر بخواهند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
نویسنده متن خودت خیلی بی فرهنگ و .....اینکه یه عده مجبور میشن خودشون راه را بر مسئولین ببندند نشانه اینه که همه راه های قانونی رارفتن و به نتیجه نرسیدن تا اینکه به این روش روی آوردند و بازورمیخوان حقشون را بگیرن اتفاقا این روش بهتر ازروش قانونی جواب داده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار