امسال ، این دو دستگاه ، دو برنامه تجلیل واقعی با سبک و سیاق آئین های تجلیل برگزار کردند که می تواند جرقه امیدی برای تغییر رویکرد مراسم تجلیل روز خبرنگار در سال های بعد باشد و امیدوار بود که دستگاه های دیگری هم به این روند بپیوندند .
کد خبر: ۱۰۶۲۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷ 18 August 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یادآور و نامگذاری برای یادآوری جایگاه خبرنگاران در تقویم سالانه هفته نیست و یک روز است که این یک روز هم بنابه دلایلی از جمله تداخل با برخی مناسبت های دیگر و یا اینکه زودگذر بودن آن چندان دیده نمی شود و نهایتا به یک مراسم تجلیل از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد که استانداری هم معمولا در کنار آن ایفای نقش می کند ، ختم می شود .
چند روز قبل و چند روز بعد از این روز هم برخی دستگاه ها اقدام به برگزاری نشست خبری آن هم با تعدادی معدود از دوستان ، سفارش شده ها و یا به قول خودشان کسانی که اخبارشان را در طول سال پوشش داده اند ، می کنند و البته در این نشست خبری آنقدر خبرهای سال گذشته را که بارها به نقل از روابط عمومی ها منتشر شده است ، دوباره بیان می کنند که گوش دان یا ندادن به سخنان مدیر دستگاه در این نشست ها چندان مهم نیست و می توان با جستجوی ساده اینترنتی قبل از پایان نشست و اتمام سخنان مدیر ، خبر کامل سخنان مدیر را منتشر کرد ! در واقع تجلیل روز خبرنگار فرصتی شده است برای دادن یک کارت هدیه ! در عوض انتشار مجدد همان خبرهای به نقل از روابط عمومی در طول سال ! بماند که برخی از مدعوین به نشست خبری ، رسانه خاصی هم ندارند بلکه از طرف تنظیم کننده نشست بنابر هر دلیلی که برای خود برنامه ریزان مهم است ، دعوت می شوند !
امسال دو دستگاه اقدامی کاملا متفاوت انجام دادند و تقریبا همانند متولی کلیشه ای این همه سال یعنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که اگر منصفانه قضاوت کنیم ، در این زمینه تنها است ، به معنای واقعی ، مراسم تجلیل روز خبرنگار برگزار کردند که با اقدام معدود دستگاه های برگزار کننده نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار ، تفاوت فاحشی داشت .
امسال ، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل بیمه سلامت استان ، دو برنامه تجلیل واقعی با سبک و سیاق آئین های تجلیل برگزار کردند که می تواند جرقه امیدی برای تغییر رویکرد مراسم تجلیل روز خبرنگار در سال های بعد باشد و امیدوار بود که دستگاه های دیگری هم به این روند بپیوندند .
اداره کل آموزش و پرورش استان ، بر عکس سال های گذشته که اقدام به برگزاری نشست های معمول خبری با تکرار مکررات از زبان مدیر کل می کرد ، امسال یک برنامه آئین تجلیل با رعایت بسیاری از استانداردهای اینگونه آئین ها با دعوت از چند حوزه مهم دیگر مانند دو تن از برترین های کنکور سراسری ، دعوت از خانواده خبرنگار درگذشته و برخی برنامه های ریز و درشت دیگر ، یک آئین تجلیل حرفه ای را برگزار کرد .
این آئین مدوعوین دیگری هم داشت که بیشتر شنونده بودند تا سخنران ، حرافی بیش از حدی هم نبود ، خبرنگاران ، وقت مشخص شده ای برای بیان سخن داشتند ، مدیر کل به اندازه ای که به وی وقت داده شده بود سخن گفت و اینگونه نبود که مانند نشست های خبری ، عملکرد یک ساله را مجددا تشریح کند و خلاصه ، آئین به نحو بسیار مطلوب و در شان خبرنگاران برگزار شد و البته در این زمینه هزینه معقول و در شانی هم به نسبت تعدد خبرنگاران شده بود !
بیمه سلامت هم آئین تجلیلی در ساختار شبیه به آموزش و پرورش انجام داد اما نکات منفی این مراسم داشت که می تواند در سال های آینده و با توجه به روحیه خبری مدیر کل ان یعنی کیان دهراب پور ، این نقایص هم برطرف شود .
دهراب پور در این نشست اولا به معنای واقعی برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن آئین تجلیل از خبرنگاران ، معقولانه هزینه کرد و تا حدودی هم ساختار مراسم تجلیل را رعایت کرد اما بخش هایی از برنامه مانند لزوم خروج برنامه از مدیر محوری ، دعوت از خبرنگاران واقعی (در این آئین افرادی حضور داشتند که بسیاری از خبرنگاران از همدیگر می پرسیدند که این افرادی کجا و در کدام رسانه کار می کنند!) و برخی موارد ریز ودرشت دیگر ، نیازمند تغییر در سال های بعد در صورت تاکید برای اجرای مجدد این آئین است .
به هر جهت و با هر کاستی موجود در برگزاری دو آئین تجلیل اداره کل آموزش و پرورش و بیمه سلامت ، اما فعلا پرچم این دو دستگاه به خاطر اهمیت دادن به روز خبرنگار ، بالا است و جای تقدیر و تشکر دارد ضمن اینکه باید امیدوار بود در سال های بعد دستگاه های دیگری هم اقدام به برگزاری چنین برنامه های در خور شان خبرنگاران نمایند .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار