به نظر می رسد در حال حاضر کلید نهایی سبز شدن استان مربوط به چند منطقه مهم استان از جمله ، بخش زیلایی که پروژه گازرسانی آن به سرعت در حال پیشرفت است ، منطقه طسوج در شهرستان چرام و چند روستای پر هزینه در شهرستان کهگیلویه و تا حدودی لنده است که با توجه به موفقیت های خوب شرکت گاز در تعریف پروژه ها و گازرسانی ، می توان امیدوار به پایان یافتن یکی از دغدغه های مهم استان حداکثر تا دو سال آینده بود .
کد خبر: ۱۰۷۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶ 23 November 2022

تبدیل استان کهگیلویه و بویراحمد به یک استان سبز یکی از برنامه های توسعه ای پیش روی استان است که در این زمینه تلاش های زیادی می شود . هر چند گام های نهایی است اما بسیار سخت و هزینه بر است .
استان سبز اصطلاحی است که در حوزه گازرسانی عنوان می شود و منظور این است کل منطقه ای از روستا تا شهر که قابلیت گازرسانی داشته باشد ، از این نعمت برخوردار شود .
کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان هایی است که در حال پیمودن این مسیر است و اگر مدیران متولی بتوانند این سیاست گذاری توسعه ای را به سرانجام برسانند ، کارنامه موفقی برای همیشه در رزومه کاری خود خواهند داشت .
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بررسی موقعیت استان در رسیدن به این مهم را پیگیر شده است چرا که تبدیل استان به استان سبز به این معنی است که اولا یکی از زیرساخت های مهم توسعه استان که سوخت پاک و ارزان است به همه نقاط ، حتی محروم ترین مناطق استان رسیده و عملا یکی از مولفه های اقتصادی شدن فعالیت ها مهیا می شود .
ثانیا از انجایی که کهگیلویه و بویراحمد استانی با طبیعت زیبا و جنگل های انبوه است ، گازرسانی به روستاها عملا مانع تخریب بیش از این جنگل برای تامین سوخت می شود .
مدیر عامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد ، در خصوص آخرین وضعیت پروژه های گازرسانی به مناطق مختلف استان خصوصا در مسیر رسیدن به استان سبز به تابناک کهگیلویه و بویراحمد گفت : تاکنون شهرستان گچساران تنها شهرستان استان است که توانسته ایم آن را به یک شهرستان سبز تبدیل کنیم و برای دیگر شهرستان ها هم تلاش می کنیم که این مهم به نتیجه برسد .
ریحان بهادر در خصوص سبز شدن یک منطقه اینگونه توضیح می دهد که خوشبختانه تمام شهرستان های ما در گام های نهایی رسیدن به این مهم هستند اما همین گام ها بسیار سخت ، هزینه بر و نیازمند مجوزهای خاص از وزارت است اما با توجه سیاست های اعلامی دولت برای حمایت و کمک به مناطق کمتر برخوردار ، اطمینان داریم که برای برداشتن گام های نهایی سبز شدن استان ، همراهی دولت را خواهیم داشت .

کهگیلویه و بویراحمد سبز می شود / گام های نهایی اما سخت !

وی یکی از شهرستان های بسیار مهم در بحث گازرسانی را کهگیلویه عنوان کرد و گفت که بسیاری از روستاهای این شهرستان در دو بخس چاروسا و دیشموک بسیار سخت گذر و پر هزینه است اما همین روستاها هم با پایان پروژه های در دست اجرا گازرسانی آن ها تکمیل می شود و اگر روستایی یا مسیری باقی ماند در پروژه های بعدی گازرسانی خواهند شد .
بهادر ادامه داد : هم اکنون 64 روستای دیشموک با لوله گذاری بیش از 170 کیلومتر در دست اجرا است که 35 روستا با 98کیلومتر در قالب فاز 5 طرح گازرسانی به پایان رسیده و بقیه این روستاها هم هم اکنون در حال کار است که اگر بحث بارندگی ها با توجه به فصل بارش مشکلی ایجاد نکند بالای 90 درصد این پروژه در دهه فجر گازرسانی کامل خواهد شد.
وی گفت : با پایان گازرسانی به این روستاهای بخش دیشموک و قلعه رئیسی ، شهرستان کهگیلویه حدود 98 درصد گازرسانی شده است و تنها چند روستا از حوزه مرکزی این شهرستان باقی می ماند که به دلیل بحث هزینه ها نسبت به سرانه فعلا امکان گازرسانی وجود ندارد ضمن اینکه در این خصوص هم با وزارت رایزنی خواهیم کرد و انشاالله با مجوز صادر شده از وزارت به زودی و احتمالا تابستان 1402 شاهد اعلام شهرستان کهگیلویه به شهرستان سبز باشیم .
بهادر افزود : با توجه به تعریف شهرستان سبز در حوزه گازرسانی ، از 189 روستای با قابلیت گازرسانی هم اکنون و با پایان فاز 5 پروژه قلعه رئیسی و دیشموک نزدیک به 98 درصد روستاهای این شهرستان گازرسانی شده است و چند روستای باقی مانده هم در دستور کار قرار دارد .
وی ادامه داد : شهرستان بهمئی هم از دیگر مناطق استان با روستاهای متعدد ، پراکنده و سخت گذر است که تلاش می شود در سال 1402 برای اعلام شهرستان سبز آن تعیین تکلیف نهایی شود .
بهادر در پایان گفت : شهرستان چرام و همه استان هم همانند بهمئی در پایان سال 1402 یا ابتدای سال 1403 مطابق با چشم انداز تعریف شده ما باید گازرسانی شود که امیدواریم این مهم محقق شود .

کهگیلویه و بویراحمد سبز می شود / گام های نهایی اما سخت !

به نظر می رسد در حال حاضر کلید نهایی سبز شدن استان مربوط به چند منطقه مهم استان از جمله ، بخش زیلایی است که پروژه گازرسانی آن به سرعت در حال پیشروی است ، منطقه طسوج در شهرستان چرام و چند روستای پر هزینه در شهرستان کهگیلویه و تا حدودی لنده است که با توجه به موفقیت های خوب شرکت گاز در تعریف پروژه ها و گازرسانی ، می توان امیدوار به پایان یافتن یکی از دغدغه های مهم استان حداکثر تا دو سال آینده بود .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یکی از واقعیت های مهم در بحث توسعه استان ، مربوط به حوزه زیرساخت ها از جمله ، گاز ، جاده ، آب ، برق و آنتم دهی خطوط همراه است که تا اینجای کار برق رسانی بسیار خوب (ازنظر گستردگی خطوط انتقال در دورترین نقاط) ، گازرسانی هم بسیار خوب ، آب هم نسبتا خوب (نیازمند توسعه و استاندارد سازی و تامین آب پایدار ) اما در دو بحث جاده دسترسی ایمن و آنتن دهی خطوط همراه وضعیت استان بسیار بد و نشان دهنده محرومیت بسیار بالا است .
لازم به توضیح است پایدارترین خدمات دستگاه ها مربوط به حوزه گازرسانی خصوصا در بحث تامین گاز پایدار است و تقریبا شکایت مشترکان بسیار کمتر از دیگر خدمات دستگاه های خدمات رسان است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار