در آموزش و پرورش این تغییرات همواره دچار حواشی می شود که عمدتا ناشی از بد عمل کردن دو حوزه تاثیرگذار یعنی سیاسیون بیرون از آموزش و پرورش و همچنین معدود فرهنگیانی است که در اقدامات خود کمترین توجهی به جایگاه و شان خود و آموزش و پرورش ندارند !
کد خبر: ۱۰۸۰۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸ 02 December 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، در دوره اخیر از زمان روی کار آمدن آیت الله رئیسی ، با توجه همسو بودن نمایندگان مجلس و دولت ، انتظار تغییرات گسترده در ادارات وجود داشت و تقریبا این تغییرات در مراحل پایانی است اما در آموزش و پرورش این تغییرات همواره دچار حواشی می شود که عمدتا ناشی از بد عمل کردن دو حوزه تاثیرگذار یعنی سیاسیون بیرون از آموزش و پرورش و همچنین معدود فرهنگیانی است که در اقدامات خود کمترین توجهی به جایگاه و شان خود و آموزش و پرورش ندارند !
روز گذشته خبری در تابناک کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد که در این خبر تغییر معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ، اعلام شد اما در ادامه ، این خبر با واکنش هایی روبه رو شد از جمله اطلاع رسانی رئیس اداره روابط عمومی این اداره کل که در واقع توصیه ای به خبرنگاران بود .
رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد در واکنش به خبر تابناک که برخی رسانه های محلی هم آن را منتشر کرده بودند ، گفت: رسانه ها اخبار رسمی راجع به مسائل آموزش وپرورش را صرفا از طریق  پورتال خبری آموزش وپرورش دریافت کنند.
سید ولی موسوی افزود : رسانه ها رسالت مهمی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افکار عمومی دارند  که لازم  بر اساس رسالت حرفه ای خویش از گمانه زنی هادر انتشار خبری دوری کنند.
 وی با اشاره به انتشار برخی گمانی زنی ها در مورد انتصابات در آموزش وپرورش از فعالان رسانه ای ، معلمان، خانواده‌ها ، دانش آموزان خواست تا برای دریافت جدیدترین اخبار و اطلاعات معتبر و صحیح  مسائل آموزش وپرورش ، به پورتال رسمی  اداره کل آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد به آدرس kb.medu.ir مراجعه کنند و از هرگونه گمانه زنی رسانه ای بپرهیزند تا آموزش وپرورش در فضایی توام با آرامش بر محور و مدار قانون و بدور از حاشیه سازی به رسالت واقعی خویش بپردازد.
موسوی  در پایان ضمن تشکر از تعامل خوب اصحاب رسانه با  خانواده بزرگ آموزش وپرورش گفت : هرگونه خبر ، اطلاعیه، تغییر و انتصاب همچون گذشته از طریق روابط عمومی برای رسانه ها ارسال خواهد شد
نکته : توضیحات رئیس اداره روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش به موقع ، تخصصی و بسیار هم ارزشمند است اما در خصوص انتصابات آموزش و پرورش در همه ادوار از جمله در دوره اخیر نکاتی وجود دارد که لازم است به این نکات توجه جدی شود .
سیاسیون بی مسئولیت !
تاثیر سیاسیون بر تغییرات یا به عبارتی انتصابات در همه ادوار و در همه دستگاه ها وجود داشته و دارد و اصلا بحث درست بودن یا نبودن این تاثیر مطرح نیست چرا که تقریبا این همانند یک قانون عرفی ، مورد مقبولیت همگانی قرار گرفته است اما نکته ای که در دوره اخیر در خصوص غلبه این قانون عرفی هر چند غلط ، مهم است بی مسئولیتی سیاسیون تاثیرگذار بر انتصابات در این دوره است !
به نظر می رسد عمده این مشکلات از حوزه سیاسی کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده است که در عمده موارد انتصابات با واکنش های منفی مواجه شده است . به عنوان مثال در ابتدا بحث قوم گرایی سیاسیون تاثیرگذار بر انتصابات به شدت مطرح و مورد انتقاد بود و در یک سال اخیر هم هر انتصابی در آموزش و پرورش اکثر مناطق این حوزه سیاسی رخ داده است با حاشیه های فراوان همراه بوده است !
هر گاه دلیل این مشکلات در انتصابات مناطق مختلف آموزش و پرورش حوزه سیاسی ذکر شده مورد بررسی قرار می گیرد معمولا از بد عمل کردن سیاسیونی که اکنون بر این فضای چهار شهرستان ذکر شده حکومت می کنند خصوصا از یک فرد صحبت به میان می آید و برخی هم بی سوادی سیاسی در کنار قدرت فراوان وی در عزل و نصب ها را عامل این مشکلات بیان می کنند !
این که این سخن که یک فرد با رویکردی غیرمسئولانه و ناشی از درک نکردن نتیجه اقدامات خود در فضای سیاسی ، عامل این همه نابسامانی در عزل و نصب های این شهرستان ها است درست است یا غلط چندان مهم نیست اما در کلیت موضوع (فارغ از شخص) کاملا مشخص است که سیاسیون موثر در انتصابات حوزه سیاسی چهار شهرستان ، کاملا غیر مسئولانه اقدام می کنند و اصلا توجهی به عواقب اقدامات خود ندارند و احساس می شود قلدرمابانه دارند کل فضای سیاسی این مناطق را به غلبه یافتن اقدامات بی ارزش آلوده می کنند و متاسفانه در این زمینه آموزش و پرورش ، با توجه به گستردگی نیروها و همچنین تاثیرپذیری بیشتر سیاسی این نیروها ، بیشترین خسارت را می بیند !
اقدامات غیرفرهنگی برخی فرهنگیان !
هر جامعه ای عامل خود انتقادی را کنار گذاشت بی شک به فلاکت ، بدبختی و دگم اندیشی دچار می شود ! در مورد آموزش و پرورش هم بهتر است خود جامعه فرهنگی خصوصا قلم به دستان اجازه ندهند که معدود افراد راه یافته به این دستگاه که همیشه بر موضوعات غیرفرهنگی از جمله قومیت و سیاست بیش از شاخص های فرهنگ محور اصرار دارند ، مسیر آموزش و پرورش را به بیراهه بکشانند !
یکی از آفت ها در آموزش و پرورش ، تلاش برخی افراد برای رسیدن به مناصب با هر ترفندی است . هر چند با تلاش های مدیران ارشد آموزش و پرورش عمدتا این تلاش ها بی نتیجه می ماند اما در برخی موارد مانند انتصابات یک سال اخیر ، همواره حواشی ایجاد شده است که برای دستگاهی مانند آموزش و پرورش قابل قبول نیست  .
یک توضیح در مورد انتصاب اخیر !
تحقیق و بررسی تابناک کهگیلویه و بویراحمد نشان می دهد که در مورد انتصاب معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش ، تقریبا همه مراحل انجام گرفته است و تنها مراسم تودیع و معارفه در دستور کار قرار دارد اما گویا در این بین مواردی پیش آمده که عملا کار انتصاب را به تاخیر انداخته است .
در خصوص آموزش و پرورش شرایط پرسنل به گونه ای است که اولا مانند دیگر دستگاه ها روابط بر اساس رئیس و مرئوسی تعریف نمی شود و همه به نوعی در یک سطح همدیگر را می بینند و شان و جایگاه ها بیشتر علمی و فرهنگی است و ثانیا هر فردی در هر نقطه ای از استان و حتی کلاس درس می تواند پتانسیل مدیریت داشته باشد بنابراین معمول است که در عزل و نصب ها شان و شخصیت ها باید رعایت شود .
در خصوص معاون پرورشی فعلی اداره کل آموزش و پرورش ، وی یکی از معاونین موفق و مورد احترام همه فرهنگیان بوده و تغییر وی معنی برکناری یا ضعف در عملکرد نیست بلکه یک تغییر مبتنی بر همان قانون عرف است که با تغییر دولت ها مدیران هم تغییر می کنند و در مورد جایگزین هم همین شرایط حاکم است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار