معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد:
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با بهره‌برداری از معدن فسفات چرام زمینه ایجاد اشتغال برای بیش از یک هزار نفر فراهم می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۱۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲ 09 December 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید احسان عسکری اظهار داشت: از مهم ترین ظرفیت های استان فسفات کوه لار می باشد که این ماده معدنی امروزه از خارج کشور وارد می شود و در فرآیند تولید محصولات کشاورزی بخشی از نهاده ها به شمار می رود.
وی افزود: پس از سال های سال (حدود ۵۰ سال) برای اولین بار جاده دسترسی به این معدن احداث شده است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۵ هکتار زمین در اختیار شرکت الغدیر قرار گرفته است و به میزان ۳۰ هکتار دیگر نیز در برنامه واگذاری قرار خواهد گرفت.
کود فسفات در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه ۶۵۰ هزار تن کود فسفات در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که تنها ۱۰۰ هزار تن آن در کشور تامین‌ می‌شود و مابقی از خارج وارد می‌شود.
با ایجاد کارخانه فرآوری فسفات علاوه بر رونق در اقتصاد و حذف نیازهای شدید به ارز و دلار، وابستگی ما به خارج کمتر و کشور را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.
عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ بطول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.
برآورد ذخیره معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است.
عسکری ادامه داد: همچنین کارخانه آهک هیدراته در چرام بالغ بر ۲ و نیم سال است که تعطیل و به صورت نیمه کاره رها شده بود.
وی ابراز داشت: با جلسات متعددی که با تهیه و تولید ایمیدرو برگزار شد (جلساتی بالغ بر هشت جلسه کاری می باشد) و به علاوه بازدیدهایی که از پروژه انجام شد وارد فاز عملیاتی شده و به پیمانکار جدید واگذار شده است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ظرف یک ماه آینده مجددا وارد فرآیند تکمیل خواهد شد.
پروژه کارخانه آهک هیدراته چرام با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن در سال و اشتغالزایی ۱۲۰ نفر در شهر چرام در حال ساخت است.
شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که برخوردار از معادن غنی همچون بوکسیت و فسفات است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار