طی یک نشست در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، این استان جزء استان‌های با شیوع بالای نازایی مطرح شد.
کد خبر: ۱۰۸۱۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶ 10 December 2022

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، محمد ملک‌زاده در هفتمین قرارگاه جوانی جمعیت گفت: طبق آمارها جمعیت کشور تا سال ۱۴۲۰، پیر و سن بالایی خواهند بود و با نیروی کار و اشتغال به مشکل و بن‌بست خواهیم خورد.
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: وضعیت باروری در استان هر چند از میانگین کشوری بهتر است اما در حفظ جوانی جمعیت انتظار از استان بیشتر است.
وی بر تجهیز مرکز درمان ناباروری یاسوج و گچساران تاکید کرد و گفت: خانواده‌های نابارور برای درمان با مشکلات مالی مواجه هستند و از بانک‌ها می‌خواهیم در این زمینه به خانواده‌ها کمک کنند.
گلدانا نیک اقبال مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی در این نشست با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد جزء استان‌های با شیوع بالا نازایی است، گفت: ۱۶ درصد زوج‌های ۱۰ تا ۵۰ سال استان ناباروری اولیه و ۲۰ درصد ناباروری ثانویه هستند این در حالی است که آمار ناباروری اولیه کشور ۱۱ و ثانویه ۱۵ درصد است.
وی از راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در دهدشت خبر داد و یادآور شد: طبق آمار ۱۵۰ هزار زن متاهل در استان هستند، در استان ۲۴ هزار زوج نابارور اولیه و ۳۱ هزار نفر نابارور ثانویه هستند و چیزی حدود ۵۰ هزار نفر نابارور هستند.
وی بیشترین علت ناباروری در زنان را مشکل تخمدان و مردان را اختلال در اسپرم دانست و عنوان کرد: ۳۰ درصد علت تمایل نداشتن به فرزند به دلیل مشکلات اقتصادی است، ضمن اینکه با افزایش سطح تحصیلات زوجین مقدار ناباروری رو به کاهش است.
نیک‌اقبالی به تعداد مراجعه به مراکز درمان ناباروری گچساران و یاسوج اشاره و عنوان کرد: سال گذشته سه هزار و ۳۵۶ نفر به این مراکز مراجعه و آی یو آی و آی یو اف انجام داده‌اند.
مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی عنوان کرد: در سال جاری یک هزار و ۶۱۶ نفر به مراکز درمان ناباروری مراجعه کردند.
در ادامه عزیزی معاون بیمه سلامت گفت: بیمه سلامت ۹۰ درصد تعرفه دولتی و غیر دولتی ناباروری و نازایی را متقبل می‌شود.
وی بیان کرد: طبق دستور صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج که نازایی هم جزئی از آن است و خدماتی ارائه می‌شود بخشی از هزینه کسانی که خدمات دریافت کردند جبران می‌شود، کسانی هم که هزینه جانبی داشته باشند با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی وام نازایی دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه در بیماری‌های صعب‌العلاج همه بیمه‌ها تحت پوشش بیمه سلامت هستند اما برای درمان ناباروری باید به بیمه‌های خودشان مراجعه کنند، افزود: بانک عامل در این زمینه همکاری لازم را داشته است.
در پایان هم سرهنگ جعفری مدیرکل بیمه نیروهای مسلح از آمادگی نیروهای مسلح برای تحت پوشش قرار دادن زوج‌های نابارور خبر داد و گفت: تمامی هزینه‌های ناباروری نیروهای مسلح پرداخت می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار