این روزها بحث تعطیلی مدارس یکی از عبارات پر کاربرد در فضاهای رسانه ای و مجازی است که البته به همان میزان پرکاربردی در اطلاعیه ها و اخبار حواشی زیادی همراه دارد ! بیشتر حواشی هم مربوط به این است که آیا تعطیلی لازم است یا نه ؟!
کد خبر: ۱۰۸۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹ 17 January 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این روزها بحث تعطیلی مدارس یکی از عبارات پر کاربرد در فضاهای رسانه ای و مجازی است که البته به همان میزان پرکاربردی در اطلاعیه ها و اخبار حواشی زیادی همراه دارد ! بیشتر حواشی هم مربوط به این است که آیا تعطیلی لازم است یا نه ؟!
بررسی این موضوع قبل از آنکه به مرحله کارشناسی برسد در میان افکار عمومی و تقریبا به تعداد افراد ، نظریه با دلایل برگرفته از تحلیل شخصی مطرح می شود اما رسیدن به این نتیجه (تعطیلی )بیشتر از چه مراحلی باید بگذرد تا به اعلام نهایی تعطیلی منجر شود ؟
آنچه که در وهله اول این روزها بسیار مهم است بحث مدیریت مصرف سوخت و کمک به پایداری شبکه گاز سراسری است که همه مردم و دستگاه ها در کل کشور به نوعی وظیفه همکاری دارند و می توان گفت در حال حاضر و طی روزهای اخیر در برخی مناطق انتهایی خطوط انتقال گاز ، افت فشار به دلیل مصرف بالا وجود دارد و حتما نیازمند همکاری مردم و مسئولین برای مدیریت موضوع است . پس یکی از پایه های تحلیل برای رسیدن به تعطیلی در کل کشور می تواند مدیریت مصرف سوخت باشد و همه به نوعی باید کمک کنند و حتی برخی ضررها را هم بپذیرند از جمله وقفه کوتاه مدت یک و یا حتی چند روزه آموزش در مراکز آموزشی را !
در اعلام تعطیلی بخشی از شرایط منطقه ای و استانی است که منجر به اعلام تعطیلی می شود . معمولا شرایط اضطرار و احتمال بروز مشکل در تردد و یا تهدیدی سلامت افراد ، می تواند منجر به تعطیلی مدرس شود .
بارش باران و برف ، یخبندان و برخی موارد دیگر که می تواند دلیل قانع کننده ای برای اتخاذ یک تصمیم برای مدیر متولی که معمولا مدیر کل مدیریت بحران است ، باشد و معمولا هم با لحاظ این شرایط ، تعطیلی اعلام می شود .
مدیر کل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اعلام تعطیلی مدارس و یا تاخیر کار ادارات اینگونه توضیح می دهد که هر اقدامی در این زمینه با لحاظ نظر کارشناسان حوزه های موثر انجام می شود .
نیکروز می گوید برای اعلام یک روز تعطیلی و یا حتی تاخیر یک یا چند ساعته ، علاوه بر نظر کارشناسان حوزه های مختلف از جمله مثلا در بحث تعطیلی به دلیل بارش برف و باران تا ثانیه های قبل از اعلام تعطیلی نظر کارشناسان هواشناسی بارها پرسیده می شود تا نهایتا به اعلام یک نظر برسیم .
وی اینگونه توضیح می دهد که در حوزه آموزش و پرورش ، قبل از هر گونه اعلام تعطیلی ، نظر مدیران و کارشناسان اموزش و پرورش اخذ می شود که هر ملاحظه یا موضوعی تخصصی در این حیطه دارند مطرح و لحاظ شود .

مدیر کل مدیریت بحران گفت : گاهی مواقع سلامت دانش آموزان خصوصا در مقطع ابتدایی بسیار حساس است مثلا در بحث سر خوردن و شکستگی اعضای بدن در یخبندان صبحگاهی و یا حتی بروز شرایط بارش شدید باران ،این دانش را در شرایط پر خطر قرار می دهد که در اینگونه مواقع تصمیم بر تعطیلی گرفته می شود .
نیکروز ادامه داد : مجموعه استانداری خصوصا مدیریت بحران ، نسبت به اعلام تعطیلی بسیار حساس و نکته سنج است و حتی در خصوص اعلام تعطیلی علاوه بر نظر کارشناسان ، رایزنی با مسئولین ارشد استان و دستگاه ها را هم در صورت لزم ، اخذ می کند و پس از جمع بندی به نتیجه می رسد و اعلام می کند .
وی البته به برخی ناهماهنگی ها هم اشاره کرد و صراحتا هشدار داد که گاها دیده می شود برخی افراد غیر مسئول خارج از محدوده وظایف و اختیارات خود تصمیم گیری و اعلام می کنند که این اقدام غیرقانونی است و نهایتا بدون مماشات با این افراد برخورد قانونی می شود .
نیکروز گفت : گاهی برخی افراد با در نظر گرفتن یک بعد موضوع اظهار نظر می کنند اما کسی که مسئولیت دارد نتیجه اعلام یک نظر را با لحاظ کار کارشناسی و در نظر گرفتن جمیع جهات مطرح می کند مثلا در بحث تعطیلی مدارس بارها شاهد بوده ایم که تاخیر در اعلام ، مشکلاتی ایجاد کرده است لذا تلاش می شود تعطیلی در زمانی اعلام شود که هم از لحاظ زمانی قبل از روانه شدن دانش آموزان به مدرسه باشد و هم اینکه به گونه ای باشد که آخرین اطلاعات و بروزترین این اطلاعات منجر به تصمیم ، دریافت شود .
وی افزود : گاهی در بحث هواشناسی خطاهایی در پیش بینی رخ می دهد و یا شدت پیش بینی با آنکه رخ می دهد متفاوت است که در این گونه مواقع هم تلاش می شود تصمیم به گونه ای باشد که اولا سلامت دانش آموزان با خطر مواجه نشود و ثانیا حتی الامکان کمترین خسارت به فرایند یادگیری وارد شود .
مدیر کل مدیریت بحران در پایان گفت : در دیدگاه و اقدام اولیه ، تلاش می کنیم که تصمیم به تعطیلی گرفته نشود مگر زمانی که همه جوانب لحاظ شده باشد و البته در چنین مواقعی خصوصا در حوزه آموزش و پرورش انتظار ما این است که آموزش و پرورش تمهیدات لازم برای وارد شدن کمترین ضرر به آموزش دیده شود از جمله اقدام به آموزش بر بستر فضای مجازی .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار