تابناک کهگیلویه و بویراحمد بررسی می‌کند
نهایتا مشکلاتی پیش آمد و گلایه‌ها و انتقاداتی رخ داد و دست آخر استاندار هم عذرخواهی کرد و هم سخنانی از وی در رسانه ها منتشر شد که شاید بتوان گفت برخی از بهترین و پای کارترین نیروهایش را قربانی کرد!
کد خبر: ۱۰۸۸۳۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰ 20 January 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یک شب پس از "شب برفی" شبی که بارش سنگین برف بعد از سال‌ها به مردم و مسئولین یادآوری کرد که بویراحمد و شهر یاسوج یک منطقه سردسیری است و اگر وضعیت آب و هوایی نرمال باشد، زمستانش اینگونه است! اما هم جمعیتی که در این شهر زندگی می‌کنند که هم اکنون نسبت به آخرین بارش با این کم و کیف را شاید بیش از یک دهه پیش دیده اند و تعداد آن‌ها نسبت به آن سال چیزی بالاتر از ۲۰ برابر و شاید هم بیشتر آن زمان است و عمدتا هم از مناطقی به این شهر مهاجرت کرده اند که تقریبا نمی‌دانند برف و شرایط زندگی در مناطق برفی چگونه است! و هم مسئولینی که دیگر باورشان شده بود که برف باریدن در یاسوج یک رویا است و هم زیرساخت‌هایی که فرسوده شده و طی سالیان سال با تغییر دولت‌ها و مدیریت‌ها هم هیچ تغییری نکردند، کاملا غافلگیر شدند و نهایتا مشکلاتی پیش آمد و گلایه‌ها و انتقاداتی رخ داد و دست آخر استاندار، هم عذرخواهی کرد و هم شاید بتوان گفت برخی از بهترین و پای کارترین نیروهایش را قربانی کرد!
در شب برفی چه گذشت؟
شبی که برف سنگین بارید خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد، تا صبح همراه برخی دستگاه‌های حوزه مدیریت بحران، در مناطق مختلف حضور داشت و آنچه که در این گزارش بیان می‌شود برگرفته از این بازدید میدانی است.
تا قبل از ورود سامانه بارشی به استان تقریبا همه تمهیدات از برگزاری جلسات مدیریت بحران تا اعلام هشدار‌های پی در پی صورت گرفت. اماده باش‌ها به دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران داده شد و حتی اعلام شد که هیچ یک از مسئولین این دستگاه‌ها حق خارج شدن از استان را ندارد.
از ساعات آغاز بارش برف چند اقدام صورت گرفت که تقریبا مدیریت صحنه خوب پیش می‌رفت از جمله حضور میدانی مدیر کل مدیریت بحران و چند مدیر عضو ستاد مانند هلال احمر، شهردار و پرسنل شهرداری، پلیس راه و راهداری در سطح شهر و حتی جاده‌ها که در برخی مناطق با جلوگیری از تردد خودرو‌های بدون زنجیر چرخ بخش زیادی از مشکلاتی که می‌توانست گریبانگیر نیرو‌های امدادی و خدمات رسان شود، عملا به حداقل رسید هر چند با توجه به محدودیت مدیریتی استان از مسیر‌های ورودی به استان برخی مشکلات جاده‌ای هم مشاهده شد که همین مشکلات هم، با تلاش‌های پی در پی و تماس‌های مکرر مدیریت بحران استان با استان‌های همسایه، برطرف شد.
یکی از بخش‌های مهم مربوط به مدیریت میدانی سطح شهر یاسوج بود، جایی که به دلیل تراکم جمعیت، گستردگی معابر و از همه مهمتر، ساکنینی که بسیاری از آنان طی ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر چنین شرایطی را ندیده بودند و در واقع نمی‌دانستند که برف سنگین چه مشکلات و آمادگی‌هایی لازم دارد و بدتر اینکه ماشین آلات برف روبی سطح شهر به اندازه‌ای نبود که پاسخگوی بازگشایی همه معابر در زمان اندک و فوری باشد، اما با همه این موضوعات، برف روبی سطح شهر با همه امکانات انجام می‌شد و اگر مشکلاتی وجود داشت بی شک به میزان امکانات مربوط می‌شود و ساختار معیوب شهرداری و شورای شهر یاسوج که طی سالیان سال برای این وضعیت ساختار مناسب ایجاد نکرده اند.
اما مشکل اساسی از حدود ساعت ۳ و نیم شب به بعد بوجود آمد که برف سنگین توام شد با بارش اندکی باران که سنگینی مضاعفی بر شاخه درختان ایجاد کرد و شکستن شاخه درختان و حتی از ریشه درآمدن آغاز شد و در برخی مناطق باعث قطعی خطوط انتقال برق شد.
بدتر ماجرا جایی بود که اتفاقات برق اصلا در آماده باش به نظر نمی‌رسید! خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد، به همراه یکی از مدیران خواستار حضور میدانی در موقعیت‌های سطح شهر بود و آنچه که در خصوص اتفاقات برق رخ داد به نظر می‌رسد نیاز به یک آسیب شناسی دارد که چرا بر خلاف همه دستگاه‌ها که در سطح بالاترین مدیران در اماده باش کامل و حضور میدانی به سر می بردند اما در اداره برق حتی مدیران میانی و شیفت‌های اتفاقات هم آمادگی نسبی وجود نداشت.
قطعی گسترده برق در سطح شهر و خطوط بین شهری در مناطق سردسیری بسیاری از خدمات را مختل کرد، نداشتن امکانات مدیریت بحرانی در حوزه‌های مختلف مانند آب (نداشتن ذخیره مناسب برای حداقل ۲۴ ساعت) مخابرات (نداشتن باطری‌های ذخیزه برای زمان‌های بحران به میزانی که پاسخگو باشد) و بسیاری موارد دیگر، عملا عملکرد بسیار خوب مدیران دستگاه‌های عضو ستاد بحران تا قبل از قطع شدن برق را زیر سوال برد!
به جرات می‌تواند گفت اگر فقط اداره برق کمی مسئولانه‌تر عمل می‌کرد و بحران را جدی‌تر می‌گرفت شاید بخش‌هایی از این مشکلات کم‌تر می‌شد و حواشی هم به حداقل می‌رسید.
منطق استاندار برای عذرخواهی چه بود؟
همانگونه که گفته شد، پس از مشکلاتی که از ناحیه برق بوجود آمد، تقریبا همه اقدامات مدیریتی دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران به حاشیه رفت، هر چند تا حدودی مردم شرایط را درک می‌کردند اما زمانی که جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران برگزار شد و استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای جهادی‌تر عمل کردن مدیران که معمول کار مدیریتی است، توپ و تشر‌هایی زد و از عباراتی استفاده کرد که در واقع منهای حوزه برق، حق دیگر مدیران نبود ، با یک سهل انگاری دیگر همه این توپ و تشر‌ها از طرف خود استانداری منتشر شد در حالی که به نظر می‌رسید سخنان استاندار فقط برای تحرک بخشی بیشتر مدیران بود برای یک جمله که ضرب الاجل بازگشت شرایط به حالت عادی باشد.
البته بخش عذرخواهی استاندار هم از نکات خوبی بود که معمولا در سال‌های سال از ادبیات گفتاری مسئولین رخت بر بسته بود، ولی واژه "رفوزه شدن" به نظر می‌رسید مصرف داخلی و تحریک کنندگی برای مدیران را داشت، اما نهایتا با یک اشتباه بد و ناشیانه از درون جلسه همه تلاش‌های مدیران زحمت کش در برف اخیر زیر سوال رفت!
منصفانه‌ترین تغییر مدیریتی
از آنجایی که بخشی از رسانه و فضای مجازی کهگیلویه و بویراحمد، متاثر از برخی روابط پیدا و پنهان است، سخنان استاندار و انتشار ناشیانه، آن هم با تیتر بسیار بد، دستاویزی برای رسانه‌ها و افراد حاشیه ساز شد و البته برخی هم نادانسته فقط اخبار منتشره از سوی بخش رسانه‌ای استانداری را باز نشر کردند، ولی در مجموع و کلیت موضوع، حمله به مجموعه مدیران دستگاه‌های عضو ستاد بحران به گونه‌ای که همه مدیران را تحت تاثیر و حاشیه قرار داد، بدترین اشتباه و سهل انگاری بود که صورت گرفت.
ماجرا، اما نهایتا تا حدودی به مسیر واقعی خود برگشت و نهایتا منصفانه‌ترین اقدام کنار گذاشتن مدیرعامل شرکت توزیع برق بود که البته شاید تنهاترین نمره منفی در کارنامه مدیریتی اش همان شب برفی بود! ولی انصاف نبود که سهل انگاری همکارانش در برق شهرستان و اتفاقات به بهای سوختن دیگر مدیران عضو ستاد بحران تمام شود که شب برفی یک ساعت نخوابیدند و حتی برخی از آن‌ها ۷۲ ساعت بیدار بودند تا شرایط را مدیریت کنند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
سلام من یک کارگرم ک ۵ روزه میرم سر گذر ب خاطره سرما کار بهم نمیخوره ب فاطمه زهرا ع دوتا طفل داررم مستعجرم ب همون حضرت عباس ع قسمتون میدم اگه مسلمونی میتونه کمکم کنه ب همین امام رضاع فقط هزارتومن دارم پول نون واسه بچه هام ندارم تورو ب خدا انسانیت کنین کمکم کنین شماره کارت
(ًً)...........
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار