در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد ( بخش اول)
آرش مصلح مصوبات سفر اول رئیس جمهور برای استان در حوزه آب را بسیار مهم و تعیین کننده دانست و البته از آمادگی دستگاه تحت مدیریت خود برای ارائه پیشنهادات تحول ساز برای سفر دوم هم خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۸۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷ 22 January 2023

پایبندی رئیسی به اجرای مصوبات / ۱۰ ساله هایی که آب منطقه ای به دولت پیشنهاد داد و اعتبار گرفت

سفر اول رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد، به نظر می‌رسد یکی از پربارترین سفر‌های مقامات کشوری به این استان باشد چرا که اقدامات شاید بی سابقه‌ای در بحث تصویب اعتبارات رخ داده است. سفری که گویا با توجه به زمان انجام ان که تقریبا مدیران استانی که اکثرا تازه منصوب شده بودند آنگونه که خود الان می‌گویند، می‌توانست با کمی تاخیر بسیار پربارتر باشد، اما به هر جهت تقریبا در بیشتر حوزه‌ها پیشنهاداتی داده شد و اکثرا هم مصوباتی گرفتند و اعتباراتی هم در حال ورود به استان است.
یکی از عقب افتادگی‌های تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد، عدم بهره برداری مناسب از میزان گسترده آب تولیدی در استان است به گونه‌ای که همین عدم استفاده مناسب از منابع آب استان، باعث شده که حوزه‌های مختلف در بحث توسعه به نتیجه مطلوب نرسد.
بی شک یکی از اقدامات مناسب برای توسعه استان مربوط به برنامه ریزی متولیان مدیریت آب است چیزی که مسئولیت ان بیش از هر حوزه‌ای بر عهده آب منطقه‌ای است و البته سفر رئیس جمهور به استان بهترین فرصت برای عملیاتی کردن چنین برنامه‌هایی بوده و خواهد بود.
پایبندی دولت رئیسی به اجرای مصوبات
سفر اول رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد، در حوزه‌های مختلف، مصوباتی داشت که بخش‌هایی از این مصوبات برای شروع یک حرکت جدی در حوزه آب استان، می‌تواند بسیار کارساز باشد.
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان از عبارت " دولت رئیسی به اجرای مصوبات پایبند بوده است " برای خلاصه گویی در خصوص سفر اول آیت الله رئیسی به استان استفاده می‌کند و رضایت خود از اجرایی شدن این مصوبات را اعلام می‌کند.
آرش مصلح در تشریح جزئیات مصوباتی سفر رئیسی در حوزه آب استان به تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گفت : ما علاوه بر مصوبات متعدد ، سه پروژه برجسته در این سفر داشتیم که پروژه آبرسانی به بهمئی به عنوان مصوبه سفر، پروژه سد تنگ سرخ به عنوان تکالیف سفر و پروژه سد سرپری هم به عنوان متمم سفر تعریف و مصوب شدند که هر سه پروژه برای بخش‌هایی از استان مهم و شتاب دهنده مسیر توسعه هستند.
شاهکار سفر اول برای بهمئی ها
مصلح تکمیل پروژه آب رسانی به بهمئی از سد کوثر را یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین مصوبات سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و افزود: شهرستان بهمئی از تنش شدید آبی رنج می‌برد، چون در این منطقه منابع آبی وجود ندارد که بتوان مشکل آب شرب را حل کرد و حتی چاه‌هایی هم که برای تامین آب استفاده می‌شود هر چند آلودگی و مشکلات بهداشتی ندارد، اما آن کیفیتی که ما انتظار داریم و حق مردم این شهرستان است را ندارد.
وی به عظمت پروژه هم اشاره کرد و گفت: در این پروژه یک اختلاف سطح حدود ۴۰۰ متری وجود دارد که مشکلات خاص خود در اجرای آن را دارد.
مصلح ادامه داد: پروژه آب رسانی به بهمئی که آذر ماه سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شد در ۱۰ سال با ۱۹ کیلومتر لوله گذاری حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما پس از سفر رئیس جمهور و گرفتن مصوبه سفر طی ۹ ماه اخیر با ۱۵ کیلومتر لوله گذاری به ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسید.
وی با بیان این نکته که هر کیلومتر لوله گذاری در این مسیر حدود ۱۰ و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: در ۱۰ سال گذشته قبل از سفر رئیس جمهور در مجموع ۶۸ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شد در حالی که پس از سفر ۲۷۰ میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شد که هم اکنون حدود ۲۰۰ میلیارد از آن هزینه شده است.
مصلح با اشاره به زمان بهره برداری از این پروژه، گفت: به مردم بهمئی تعهد داده ایم که دهه فجر سال ۱۴۰۲ پروژه آبرسانی افتتاح شود که در این صورت ۸۵ هزار نفر از مردم این شهرستان از آب سالم و پایدار برخوردار خواهند شد که تا حداقل ۲۵ سال آینده مشکل آب شرب نخواهند داشت.
مدیر عامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: پروژه مذکور ۸ و نیم میلیون متر مکعب آب را از طریق لوله به شهرستان بهمئی انتقال می‌دهد که از این میزان ۵ و نیم میلیون متر کعب برای شرب و ۳ میلیون متر مکعب هم برای حدود ۵۰۰ واحد تولیدی مانند گاوداری، مرغداری، پرواربندی، کارگاه تیرچه بلوک و دیگر موارد مورد مصرف قرار خواهد گرفت.
مصلح ضمن تاکید دوباره بر اهمیت پروژه آبرسانی به بهمئی افزود: باید از استانداران و دیگر مدیران از جمله مهندس فرهادی که در گنجاندان این پروژه در سفر رئیس جمهور نقش داشته اند تشکر کرد، اما نکته مهم این است که تا قبل از این سفر مشکل اساسی نداشتن اعتبار بود نه اینکه گذشتگان کار نکرده اند، اما در یک سال اخیر و پیشرفت خوب پروژه بر می‌گردد به پایبندی دولت رئیسی به مصوبات خود.
سد تنگ سرخ مصوبه تکلیفی سفر
یکی دیگر از پروژه‌های با بیش از ۱۰ سال عمر از اغاز عملیات کلنگ زنی، سد تنگ سرخ است که در ده سال قبل ازسفر رئیسی به دلیل کمبود اعتبار چندان پیشرفت نمی‌کرد و حتی طی مدتی هم عملیات اجرایی آن متوقف شده بود.
مدیر عامل آب منطقه‌ای در خصوص این پروژه گفت: پروژه سد تنگ سرخ از جمله مواردی بود که در بحث تکالیف سفر گنجانده شد و پس از سفر اعتبارات بسیار خوبی به ان اختصاص داده شد.
مصلح ادامه داد: در مجموع مشکل سد تنگ سرخ به دو موضوع برمیگردد یکی نبود اعتبار و دیگری بحث تملک اراضی که در هر دو مورد مشکلات عملا عملیات اجرایی را بسیار کند کرده بود.
وی گفت: در خصوص اعتبارات بعد از سفر رئیس جمهور اتفاقات بسیار خوبی رخ داد. در حالی که تا پایان ۱۰ سال قبل از سفر ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شده بود پس از سفر رئیس جمهور، ۱۳۴ میلیارد تومان مصوبه سفر، مبالغی دیگر هم در بودجه ۱۴۰۱، ۷۵ میلیارد تومان تهاتر نفت، ۳۰۰ میلیارد هم از فروش نفت که از بخش تهاتر ۵۷ میلیارد و از سیصد میلیارد فروش نفت هم ۸۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد ضمن اینکه ۱۱۵ میلیارد تومان هم از تسهیلات ماده ۵۶ بانک رفاه به این پروژه تخصیص داده شد.
مصلح افزود: پروژه سد تنگ سرخ هم اکنون در ۶ جبهه کاری در حال اجرای عملیات است ضمن اینکه با تامین اعتبار مهمترین مشکل رفع شده و در خصوص بحث تملک هم جلسه‌ای با حضور معتمدین و نمایندگان صاحبان اراضی برگزار و بروزآوری نرخ گذاری املاک انجام شد.
وی ادامه داد: با توجه به بروزرسانی نرخ املاک پیرامون سد که باید تملک شود ۲۸۰ میلیارد تومان تا پایان آخرین مرحله تملک برآورد شده است که اکنون و در این مرحله ۵۰ میلیارد تومان آماده و طی روز‌های آینده پرداخت و بخش‌هایی از اراضی در تملک سد در می‌آیند.
مصلح در خصوص آخرین پیش بینی بهره برداری از سد تنگ سرخ گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ این سد به مرحله آبگیری برسد.
سد سرپری سومین پروژه ۱۰ ساله!
سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد یک بخش متمم داشت که با توجه به مصوبات این بخش از سفر، می‌توان آن را به نوعی بهتر از مصوبات خود سفر دانست چرا که در بخش متمم سفر، کار کارشناسی شده و بهتری ارائه شد که بسیار برای استان امیدوار کننده بوده است.
در متمم سفر در حوزه آب، یک پروژه ۱۰ ساله دیگر استان گنجانده شد که مدیر عامل آب منطقه‌ای در خصوص این پروژه هم توضیحاتی ارائه داد.
آرش مصلح گفت: این پروژه هم همانند دو پروژه انتقال آب به بهمئی و سد تنگ سرخ در سال ۹۰ کلنگ زنی شد و طی این ۱۰ سال تا قبل از سفر پیشرفت چندانی نداشته است و حداکثر پیشرفت آن ۲۵ درصد بوده است.
مصلح به موقعیت بسیار تاثیرگذار سد سرپری اشاره کرد و افزود: این سد در ۵ کیلومتری شهر دهدشت و در نزدیکی مسیر مواصلاتی دهدشت به بهبهان قرار دارد که موقعیت بسیار ارزشمندی در بحث گردشگری دارد.
وی به اهمیت بیشتر این سد اشاره کرد و گفت : پس از آبگیری ، این سد ۳ میلیون متر مکعب ذخیره سازی خواهد داشت که می‌تواند ۴۵۰ هکتار زمین‌های دیم را به آبی تبدیل کند و تحول زیادی در بحث کشاورزی منطقه بوجود آورد.
مصلح ادامه داد: تا قبل از سفر رئیس جمهور متاسفانه ۲۵ ماه این پروژه کاملا تعطیل بود و تلاش شد که در متمم سفر گنجانده شود که اینکار انجام شد.
وی گفت: پس از گنجانده شدن در متمم سفر رئیس جمهور، ۱۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل مصوب شد که از این مبلغ ۴۰ میلیارد از بخش مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت، ۳۰ میلیلرد وزارت نیرو، ۴۰ میلیارد برنامه بودجه و ۱۰ میلیارد تومان هم از اعتبارات استانی، تامین می‌شود.
مدیر آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، افزود: این پروژه از حدود یک ماه پیش و در ۴ جبهه کاری در حال انجام عملیات اجرایی است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، آرش مصلح مصوبات سفر اول رئیس جمهور برای استان در حوزه آب را بسیار مهم و تعیین کننده دانست و البته از آمادگی دستگاه تحت مدیریت خود برای ارائه پیشنهادات تحول ساز برای سفر دوم هم خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار