گزارش تحلیلی
در این گزارش بحث کالبدشکافی موضوع سیاسی در دستگاه های اجرایی یا جامعه نیست بلکه بیان مثالی از بعد از نشستن بر منصب یک مدیر است به این معنی که چگونه یک مدیر می تواند از طریق روابط یا حتی شایستگی بر مسند تکیه بزند اما به دلیل عدم رعایت برخی نکات مهم مدیریتی به راحتی کنار گذاشته شود !
کد خبر: ۱۰۸۹۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱ 29 January 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، معمول فضای سیاسی و اجرایی کشور و استان ، یک بده بستان حمایتی است به این معنی که شما به عنوان لیدر چهره یا حزب ، گروه یا جریان سیاسی را حمایت کنید تا پس از به قدرت رسیدن آن ها حمیاتتان کنند و به آنچه که مد نظرتان در ورای حمایت بوده ، برسید !
این یک تعریف ساده و واقعی از فعالیت های سیاسی و تغییر دولت ها و اعضای مجلس شورای اسلامی و حتی مجالس محلی تر است ! اما پس از طی این مراحل و انجام تعهدات طرفین که یکی از این تعهدات برای فرد یا گروه و جریان سیاسی پیروز ، واگذاری مناصب اجرایی است تازه مشکلات اساسی شروع می شود ! به این معنی که کارایی یا عدم کارایی سیستم اجرایی پس از طی این فرایند که گاها غیرشایسته سالاری هم می شود ، مشخص می شود .
در این گزارش بحث کالبدشکافی موضوع سیاسی در دستگاه های اجرایی یا جامعه نیست بلکه بیان مثالی از بعد از نشستن بر منصب یک مدیر است به این معنی که چگونه یک مدیر می تواند از طریق روابط یا حتی شایستگی بر مسند تکیه بزند اما به دلیل عدم رعایت برخی نکات مهم مدیریتی به راحتی کنار گذاشته شود !
یکی از تغییرات مدیریتی نه چندان خوشایند برای استانی که در حال تلاش برای رفع محرومیت های تاریخی است ، کنار گذاشتن مدیرعامل برق کهگیلویه و بویراحمد بود . مدیری که هم حمایت صددرصدی استاندار را داشت ، هم از خانواده شهدا بود ، هم یک نیروی تخصصی و موفق و هم بومی بود اما همین مدیر موفق به راحتی از قطار دولت در استان کنار گذاشته شد !
در مورد مدیریت جمال معتمدی در شرکت توزیع برق استان آنچه که تاکنون مشخص شده وی هر چند در دولت روحانی منصوب شد اما بنابر ادعای برخی مسئولین و نزدیکان ، وی اصلاح طلب نبوده بلکه در فرایند و چرخه خاصی که وزارت نیرو در تعیین مدیران خود دارد معتمدی توانسته گوی سبقت را از رقبایش برباید و مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان شود و حتی گفته شده که وی یک چهره اصولگرا است البته برخی معتقدند که وی بیشتر یک نیروی تخصصی بوده و چندان فعالیت سیاسی ندارد .
اما چه شد که معتمدی با این همه کارنامه موفق و حمایت همه جانبه مسئولین ارشد استان ، نهایتا کنار گذاشته شد ؟! سوالی که بی شک جواب ان به شب برفی معروف امسال در کهگیلویه و بویراحمد بر می گردد ! شبی که جمال معتمدی در سحرگاه و ساعت ها پس از بروز مشکلات برقی شبانه تازه متوجه شد که پرسنل تحت مدیریت وی در ان شب اصلا آماده باش نبوده اند ! (توضیح : در آن شب برفی معتمدی و پرسنل برق هر چند دیر اقدام کردند اما در نهایت به صورت جهادی و حتی دادن مصدوم مشکلات را مرتفع کردند )
در واقع آنچه که این مدیر موفق را به برکناری رساند عدم توجه به مدیریت قاطع زیردستان بود چرا که اصلا پذیرفتنی نبود در حالی که کلیه دستگاه های خدمات رسان و مدیران و کارکنان بسیاری از دستگاه های عضو ستاد بحران در آن شب برفی تا صبح و حتی برخی 72 ساعت خواب به چشم خود ندیدند ، اما متاسفانه در بازدید میدانی مشخص شد که نه در سطح مدیریت و نه در سطح اتفاقات شرکت توزیع برق آن گونه که انتظار می رفت آماده باشی وجود نداشت و نهایتا همین مسئله باعث شد کار همه مدیران و دستگاه های عضو ستاد بحران زیر سوال برود در حالی که واقعا در ان شب همه بجز اداره برق در اماده باش و فعالیت های امدادی و بازگشایی معابر بودند !
و نهایتا هم به نظر می رسد قربانی شدن مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق نتیجه سهل انگاری خود وی در آماده باش به پرسنل و یا عدم توجه پرسنل به دستورات مافوق بوده که در هر دو صورت نشان دهنده این موضوع است که در مواقع حساس عدم هماهنگی مجموعه یک دستگاه و یا بی توجهی کارمندان به دستورات سازمانی از طرف مافوق منجر به بروز مشکل در عملکرد دستگاه و در ادامه برکناری و تغییرات مدیریتی می شود .
و حتی گاهی برخی افراد در یک دستگاه به هر دلیلی ممکن است در کار مدیر و دستگاه کارشکنی و یا موجب کارشکنی و حتی نارضایتی جامعه هدف شوند که در این صورت هم اگر مدیر اقتداری نداشته باشد خود اولین قربانی خواهد بود .
متاسفانه بارها شاهد بوده ایم که به دلیل سهل انگاری مدیران و عدم اشراف بر عملکرد برخی کارکنان دستگاه ، مشکلات متعددی ایجاد شده است و حتی علاوه بر موضوع ضعف در عملکرد دستگاه ، مواقعی هم اختلاس و سوء استفاده هم رخ داده است که این ها هم از جمله مواردی است که باید در بحث اقتدار مدیر بر دستگاه مورد توجه قرار گیرد .
این یک واقعیت است که برای ادامه کار مدیران تضمین نیست که تحت هر شرایطی ابقا در دستور کار باشد بلکه اگر مدیر هنر مدیریت داشته باشد می تواند خود برای ابقاء خود تضمین ایجاد کند و مطمئنا اگر مدیران در هر سطحی حتی خود استاندار در بحث مدیریت زیردستان توفیقی نداشته باشند بی شک در مسیر کنار گذاشته شدن پیش می روند !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار