معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد جزئیاتی از دلایل تجلیل وزیر آموزش و پرورش از آموزش و پرورش استان را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۰۹۰۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱ 31 January 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، محمد جمالی در نشست با خبرنگاران افزود: یکی از مشکلات جدی آموزش، و پرورش در سطح ملی و استانی عدم توزیع متوازن رشته بین دانش آموزان است که این عدم توازن رشته‌ای مشکلات بسیار جدی برای اینده دانش آموزان، خانواده‌ها و جامعه ایجاد کرده است.
جمالی ادامه داد: یکی از افتخارات دولت مردمی در حوزه آموزش و پرورش توجه دادن دانش آموزان و اولیای آن‌ها به جدی بودن این مشکل و کمک به تصمیم گیری برای حرکت در مسیر توازن رشته‌ای بوده است.
وی گفت: در حالی که در سال‌های گذشته استان در بحث توازن رشته و تشویق دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی، حرفه‌ای و کار و دانش رتبه آخر بود، اما امسال در این خصوص توانستیم رتبه سوم را به دست آوریم به گونه‌ای که این موفقیت مورد توجه وزارت قرار گرفت و از استان رسما تقدیر شد.
جمالی ادامه داد: گرایش و تلاش اولیا برای سوق دادن دانش آموزان به رشته تجربی طی سال‌های گذشته و هم اکنون به مشکل ساز میشود چراکه بازار کار و پذیرش دانشگاهی تحت هیچ شرایطی ظرفیت پذیرش این حجم از داوطلبان را ندارد.

وی اظهار کرد: امسال به کمک رسانه‌ها افزایش ۱۰۰ درصدی دانش آموزان رشته ریاضی را نسبت به سال قبل داشتیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سیاست آموزش و پرورش این استان کاهش دانش آموزی در رشته‌های تجربی و انسانی بود چراکه گرایش به این دو رشته در حال افزایش بوده است.

جمالی تصریح کرد: افزایش ۱۰ درصدی رشته‌های فنی و  حرفه‌ای و کاردانش را در استان شاهد بوده‌ایم چرا که زمینی جذب و بکارگیری در این رشته‌ها فراهم است.

وی گفت: از مجموع دانش آموزان سال جاری ۴۰ درصد در رشته تجربی، ۳۰ درصد فنی، حرفه‌ای و کار دانش، ۱ درصد معارف ۶ درصد ریاضی و بقیه هم انسانی را انتخاب کرده اند.
جمالی افزود: مشکل از جایی شروع می‌شود که پذیرش دانشگاهی در رشته‌های پزشکی و زیرگروه تجربی از مجموع بیش از پانزده هزار شرکت کننده به زحمت بالای پانصد نفر می‌شود و تقریبا بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر در خوشبینانه‌ترین حالت در رشته پزشکی پذیرفته میشوند!

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکید بر این است که دانش آموزان با توجه به آینده شغلی انتخاب رشته کنند و پیش بینی‌ها هم نشان می‌دهد که دانش آموزان رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار دانش پس از فارغ التحصیلی با داشتن حداقل یک مهارت می‌توانند جذب بازار کار شوند این در حالی است که سالانه تعداد زیادی از دانش آموزان کنکوری در رشته تجربی پشت کنکور می‌مانند و در سال‌های متوالی بر خیل متقاضیان این رشته افزوده و شانس موفقیت آن‌ها سال به سال کمتر می‌شود.

جمالی افزود: حتی پیش بینی‌هایی وجود دارد که طی سال‌های آینده رشته‌های پزشکی حذف شوند و جای آن‌ها را ربات‌های پزشک بگیرند، اما همین پیش بینی‌ها با قدرت اعلام می‌کنند که سال‌های آینده میدان دار بازار کار خواهند بود که قطعا رشته‌های جدید و نو وارد رشته‌های آموزشی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش خواهند شد.

وی ادامه داد: اصرار برخی اولیا بر هدایت دانش آموزان به سمت رشته تجربی ضمن اینکه باعث ایجاد مشکلات متعدد در آینده دانش آموزان و جامعه شده است و حتی موجب خالی ماندن صندلی دانشگاهی برخی رشته‌های بسیار ارزشمند در دیگر رشته‌ها مانند ریاضی شده است.

جمالی گفت: به منظور توجه دادن بیشتر اولیا و دانش آموزان به رشته‌های پرکاربرد و دارای بازار کار خوب تصمیم بر این شده که از سال آینده فارغ التحصیلان این رشته‌ها می‌توانند جذب دانشگاه فرهنگیان شوند.

وی در پایان اظهار داشت: برنامه‌های معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش برای تعادل و توازن رشته‌ای تا رساندن امار به نقطه‌ای که تعادل نسبی برقرار شود با جدیت در دستور کار قرار خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
اموزشو پرورش داغون بود تو این دوسال نابود شده اخ وبخت کسانی که این امارهای دروغین را باور می کنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار