وزارت بهداشت نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در زمینه بروز بدحالی در دانش‌آموزان را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۰۹۵۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶ 06 March 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد  دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص آخرین بررسی‌های وزارت بهداشت درباره بروز بدحالی در برخی مدارس، گفت: پس از دستور وزیر بهداشت مبنی بر تشکیل کمیته علمی و بررسی بدحالی‌هایی که دربرخی مدارس ایجاد شد، کمیته علمی با بیش از ۳۰ نفر از بهترین دانشمندان مرتبط با این موضوع اعم از متخصصین ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، عفونی، روانپزشک، بهداشت محیط و. تشکیل شد.

وی افزود: این کمیته چند جلسه برگزار کرد و اعضای کمیته حضور میدانی پیدا کردند، در نهایت نتایج بررسی‌ها این شد که این قضیه دارای چند بخش است، بخشی از بچه‌ها با ماده محرک استنشاقی مواجه شدند. یک بخش دیگر مربوط به دانش‌آموزانی است که در کنار دانش‌آموزانی بودند که با ماده محرک مواجهه داشتند و اضطراب و نگرانی به آن‌ها منتقل شده است. بخش سوم هم مربوط به کسانی است که اصلا در آن مدرسه‌ای که ماده محرک با تعدادی از دانش‌آموزان تماس پیدا کرده، حضور نداشتند وعوارضشان ناشی از آثار روحی و روانی بوده که بر آن‌ها گذاشته شده است.

دکتر کریمی تاکید کرد: بچه‌هایی که در معرض ماده محرک قرار داشتند، دچار علائم تحریکی تنفسی شدند و به دنبال آن ضعف و دل درد و بی حالی برایشان ایجاد شد که این‌ها علائم مواد محرک است. مواد محرک آسیب زا چندین دسته هستند که موادی که بچه‌های ما با آن تماس پیدا کردند، از نوع گاز‌های جنگی و کشنده نبود و تا الان موردی از فوت نداشتیم و عمده بچه‌ها در طول ۶ ساعت مرخص شدند و فقط تعدادی دیگر که سابقه بیماری داشتند نیاز به بستری پیدا کردند.

وی افزود: این ماده محرک می‌تواند لزوما گاز نباشد و می‌تواند به صورت پودر یا خمیر یا حتی مایع باشد که وقتی روی شوفاژ یا بخاری ریخته می‌شود یا در اثر حرارت تبخیر شود و علائم حیاتی را دچار مشکل کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: کارکنان مدرسه باید قبل از ورود دانش آموزان، محل را بررسی کنند تا در داخل کلاس بو یا علائم تحریکی و مشکوک نباشد تا از این طریق بتوانند آرامش ایجاد کرده و در عین حال مسئولان مدرسه از آن محیط حفاظت کنند.

وی تاکید کرد: در بررسی‌های ما شاید کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها کسانی هستند که واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند و این علایم را داشتند.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: این مواد محرک، عمدتا مواد دم دستی هستند و برخلاف آنچه که برخی اظهار کردند، مواد دم‌دستی هستند که می‌توانند تحریک ایجاد کنند. در عین حال به تیم‌های اورژانس اعلام کردیم که تریاژ را از همان محیط آغاز کنند.

دکتر کریمی گفت: از نظر پزشکی این مواد محرک معمولا با آب شسته می‌شوند؛ بنابراین اگر دانش آموزی علائم را داشت، بهتر است شست‌وشو انجام شود، همچنین افرادی که نزدیک به عامل محرک باشند، ممکن است لباس‌هایشان آلوده شود و دوباره بر اثر تماس با لباس، همان علایم تشدید شود؛ بنابراین لباس‌ها عوض شوند و شست و شو صورت بگیرد و همچنین مایعات فراوان بنوشند.

وی افزود: مواد محرک معمولا عوارض زودگذر دارند و طولانی مدت نیستند و اینکه این مواد محرک در آینده تاثیر گذار هستند یا خیر، باید بررسی بیشتر صورت بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار