تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد
چراگاه‌ها، زراعت دیم، سرسبزی طبیعت در واقع تابعی از ادامه بارش‌ها در بهار است و البته یک ضرب المثل دیگر لری هم که اعتقاد دارد با بارش های خوب زمستانی بهار زیبایی هم در پیش خواهد بود . ضرب المثل " تا نباشد زمستان شُل شُلی (گِل) نمی آید بهار گل گلی ! "
کد خبر: ۱۰۹۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲ 09 March 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سال آبی جاری تا اینجای کار ، یکی از سال‌های خوش بارش طی حداقل یک دهه اخیر بوده است به گونه‌ای که هم باران و برف‌های به موقع داشته و هم میزان بارش‌ها خوب بوده است. اما همیشه یک سخن از افراد باتجربه وجود داشته که می‌گویند "باید دید بارش‌های بهار چگونه اند! " این پرسش به این معنی است که بارش ها در زمستان هر میزان که باشند تکمیل کننده آن‌ها بارش‌های بهاری است چرا که چراگاه‌ها، زراعت دیم، سرسبزی طبیعت در واقع تابعی از ادامه بارش‌ها در بهار است و البته یک ضرب المثل دیگر لری هم که اعتقاد دارد با بارش های خوب زمستانی بهار زیبایی هم در پیش خواهد بود . ضرب المثل " تا نباشد زمستان شُل شُلی (گِل) نمی آید بهار گُل گُلی ! "

حال این گزارش هواشناسی سعی دارد به این پرسش با توجه به آنچه کارشناسان منتشر کرده اند، پاسخ دهد.
اطلاعیه نارنجی هواشناسی
اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با انتشار اطلاعیه شماره ۱۹ در سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی که هم اکنون در استان در حال فعالیت است خبر داد.
بنابر اطلاعیه صادر شده فعالیت این سامانه بارشی از صبح جمعه ۱۹ اسفند ماه در سطح استان تشدید خواهد شد و پایان آن هم عصر همان روز خواهد بود که نوع مخاطره بارش باران، رگبار و رعد و برق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، بارش برف در ارتفاعات بالای ۳ هزار و ۵۰۰ متر است که در کل استان این سامانه فعالیت دارد.
همچنین لغزندگی جاده ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، طغیان رودخانه‌ها و خسارت به صنعت کشاورزی از اثرات این سامانه بارشی بیان شده است.
توصیه‌های اطلاعیه صادر شده هم اجتناب از سفر‌های برون شهری، عدم اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، در صورت لزوم به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی، پرهیز از فعالیت‌های کوه نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب رو‌ها عنوان شده است.
پیش بینی بلند مدت
همانگونه که گفته شد، بارش‌های پاییز و زمستان نیازمند تکمیل در بهار هستند تا یک سال آبی خوب رقم بخورد و در واقع بارش‌های زمستانی بیشتر تامین کننده ذخایر آبی زیرزمینی هستند، اما در مورد بارش‌های بهاری، کشت‌های دیم و مراتع و پوشش سطحی زمین نیازمند این بارش‌ها هستند.
انچه که کارشناسان هواشناسی استان در کانل‌های اطلاع رسانی خود منتشر کرده اند تا اینجای کار تقریبا درست و دقیق بوده و باید دید این پیش بینی‌ها برای فصل بهار با توجه به قابلیت تغییر پذیری گسترده وضعیت جوی در این فصل چگونه خواهد بود؟!
در گزارش اولیه بلند مدت این کانال هواشناسی و پس از حدود دو هفته بی بارشی مداوم چند نکته مطرح شده بود:
۱ فعلاً افزایش دمای محسوس و بسیار ناهنجاری در کشور داریم و در نقشه‌ها حداقل تا ۲۵ اسفند اثری از موج سرمای عمیق و ناگهانی نیست، زیرا علاوه بر وضعیت خاص شاخصها، پشته تبت نیز استحکام زیادی دارد و مانع نفوذ و هجوم امواج سرد (و تهدیدزا برای شکوفه‌های بهاری) است.
۲ تاوه قطبی به دنبال یک منفذ برای ارسال یک سیگنال سرد درجه دو بطرف ایران است، اما فعلأ پشته مستحکم تبت مانع آن شده است.
با آغازتضعیف پشته تبت در دهه سوم اسفند، ممکن است در هفته آخر اسفند و دهه اول فروردین یک یا دو سیگنال زهر دار و سرد از سوی تراف‌های تاوه قطبی ازین سد ضعیف عبور کند
در سه شنبه هفته جاری هم گزارش جدید این کانال هواشناسی استان اینگونه نوشت:
چند نکته در مورد پیش بینی بلند مدت:
۱: مطابق پیش بینی‌های قبلی که تا کنون محقق شده نیمه اول اسفند کم بارش به پایان رسید.
۲: پیش بینی بهبود تدریجی بارش‌ها در نیمه دوم اسفند داده شده بود که خدا رو شکر همچنان پا برجاست و از امروز ( سه شنبه 16 اسفند) با ورود موج جدید استارت خواهد خورد.
۳: وعده بهار خوش بارش دادیم که همچنان مطابق جدید‌ترین مدل‌ها انشاالله از دهه سوم اسفند به بعد با تغییرات مثبت به شکل قابل ملاحظه‌تر شاهد آن خواهیم بود و مجدد یاد آور میشود، به یک بهار متفاوت و طلایی از نظر بارشی امید داریم
۴: به شکل ساده‌تر بیان شود نمیتوان روی دما و فاز بهاری و گرم فعلی حساب کامل باز کرد و سرما و زمستان را تمام شده حساب نمود دور از ذهن نیست با توجه به ایجاد تغییرات مثبت در حال شکل گیری شاهد یک دوره زمستان گونه در ادامه باشیم که جزئیات آن دهه سوم اسفند و در صورت قطعیت اطلاع رسانی خواهد شد.
جمع بندی گزارش پیش بینی هواشناسی برای بهار
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، خلاصه مجموع گزارش هواشناسی منتشر شده در این کانال هواشناسی و همچنین بقیه گزارشات اینگونه است که پایان اسفند و فصل بهار شاهد بارش‌های خوبی در استان خواهیم بود که در صورت تحقق این پیش بینی‌ها، دو حوزه کشت‌های دیم و مراتع سال بسیار خوبی را شاهد خواهند بود و احتمالا امسال شاهد جوشش بسیاری از چشمه‌هایی که طی سال‌های کم بارشی بی آب شده بودند، خواهیم بود!
توصیه کارشناس هواشناسی کشاورزی به مزرعه داران کهگیلویه و بویراحمد
به گفته کارشناس هواشناسی کشاورزی با توجه به شرایط مناسب محیطی از لحاظ دما و رطوبت، کشاورزان استان نسبت به پایش بیماری زنگ غلات اقدام کنند.
سمانه غلامی افزود: با توجه به شرایط بارش، کشاورزان نسبت به جمع آوری و از بین بردن شاخه‌های آلوده و بقایای گیاهی از سطح باغات و همچنین انجام هرگونه عملیات کشاورزی از جمله هرس، سم پاشی و محلول پاشی بویژه درمناطق سردسیر اقدام کنند.
کارشناس هواشناسی کشاورزی ادامه داد: باغداران تمهیدات لازم برای نهال‌های جوان و باغات میوه برای ممانعت از خسارت سرمازدگی را انجام دهند.
وی اضافه کرد: با توجه به وزش باد و بارش باران، گلخانه داران از استحکام سازه ها، سالم بودن پوشش گیاهی و بسته بودن درب و پنجره اطمینان حاصل کنند.
غلامی گفت: زنبورداران ضمن اجتناب از استقرار کندو‌ها در ارتفاعات و مسیل ها، نسبت به محافظت از کندو‌ها در برابر وزش باد اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار