صبح امروز با حضور خبرنگاران آبگیری سد چم شیر به صورت رسمی اعلام شد تا شروع فرایند‌ها و اقدامات پس از آبگیری، پایانی بر تلاش‌های مخالفان برای جلوگیری از آبگیری این سد تعبیر شود!
کد خبر: ۱۰۹۶۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ 13 March 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، صبح امروز با حضور خبرنگاران آبگیری سد چم شیر به صورت رسمی اعلام شد تا شروع فرایند‌ها و اقدامات پس از آبگیری، پایانی بر تلاش‌های مخالفان برای جلوگیری از آبگیری این سد تعبیر شود!

یکی از موضوعات مهم در خصوص این سد که با تاکید زیاد مخالفان احداث و آبگیری ان مطرح بود بحث کیفیت آب این سد است که در فیلم زیر توضیحات فنی در محل دریاچه و با استفاده از دستگاه های کیفیت سنج امده است .

در توضیحات مربوطه به این سد آمده است: سد و نیروگاه چم شیر به عنوان بزرگترین پروژه برق آبی در حال احداث کشور بوده که هدف آن ذخیره ۲ و ۳ دهم میلیارد متر مکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸۰ گیگا وات ساعت انرژی برق آبی در هر سال می‌باشد
آورد متوسط دراز مدت رودخانه زهره حدود هزار و ۷۰۰ میلیون متر مکعب می‌باشد. یکی از اهداف اصلی این طرح ذخیره سیلاب‌ها و استفاده از آب ذخیره شده برای توسعه و بهبود فعالیت کشاورزی در استان‌های بوشهر و خوزستان می‌باشد.
در رودخانه زهره بخش عمده حجم آورد (بیش از ۷۰ درصد آورده سالانه) تقریباً در چهار ماه از سال و به صورت سیلاب‌های بزرگ اتفاق می‌افتد به عبارت دیگر حجم عمده آب با کیفیت مطلوب کشاورزی در فصول غیرکشت به صورت سیلاب از دسترس خارج شده و به دریا می‌ریزد و در هشت ماه باقیمانده سال دبی پایه آب رودخانه کم و کیفیت آن بسیار پایین می‌باشد لذا احداث سد و ذخیره سیلاب‌های زمستانه رودخانه زهره و تنظیم و رهاسازی مناسب آب در کل سال علاوه بر تأمین آب کشاورزی موجب بهبود کیفیت آب رها شده از سد نسبت به رژیم طبیعی رودخانه در زمان مصرف خواهد شد.
این طرح با این اهداف و با اخذ مجوز‌های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد و با بهترین کیفیت در حد استاندارد‌های جهانی در حال حاضر با پیشرفت عملیات اجرایی ۹۵ درصد می‌باشد.
با اخذ مجوز کمیته آبگیری وزارت نیرو در انتهای پاییز امسال مرحله اول آبگیری طرح که شامل اجرای پلاک تونل انحراف تست و بررسی دریچه‌های تخلیه کننده، ارزیابی و پایش کیفیت آب مغزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب مغزن بود با موفقیت انجام شد و با تکمیل آخرین لیفت بتن تونل انحراف در اوایل این هفته عملاً آبگیری طرح وارد مرحله بعد شده است که در این مرحله امکان ذخیره سازی آب تا ارتفاع نرمال سد همراه با پایش و کنترل لحظه‌ای خواهد بود. لازم به ذکر است که با توجه به تمهیداتی که در این طرح برای کنترل کیفیت آب با ایجاد چند مجرا در تراز‌های مختلف بدنه سد پیش‌بینی‌شده این امکان را بهتر خواهد داد که در هر زمان نسبت به تنظیم آب داخل مخزن یا تخلیه آن اقدام شود.
با وارد شدن به مرحله جدید آبگیری طرح و ذخیره مناسب آب، این نوید را به کشاورزان پایین‌دست مخصوصاً کشاورزان عزیز دشت‌های زیدان و هندیجان می‌توان داد که در تابستان و پاییز که با آب بسیار اندک و در عین حال بی کیفیت روبرو بودند انشاالله من بعد سد چم شیر آبی مناسب را از لحاظ کیفی و کمی برای آن‌ها تنظیم خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار