مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خبر داد؛
عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط در چهار هزار هکتار از جنگل های شهرستان باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۹۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹ 17 March 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد سعید جاوید بخت عصر روز پنجشنبه در حاشیه عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط گفت: ۱۸ هزارو ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان باشت به آفت پروانه برگ خوار سفید مبتلا شده است.

 جاوید بخت ابراز کرد: پیمانکار طرح مبارزه با آفت پروانه برگخوار سفید در مناطق گرمسیری استان مشخص شده و عملیات مبارزه با نسل اول این آفت در این مناطق آغاز شد.

وی بیان کرد: سطح مراتع و جنگل‌های شهرستان باشت ۱۰۶ هزار هکتار می‌باشد که از این میزان ۷۸ هزار هکتار جنگل است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عصر روز پنجشنبه در حاشیه عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط گفت: ۱۸ هزارو ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان باشت به آفت پروانه برگ خوار سفید مبتلا شده است.

سعید جاوید بخت ابراز کرد: پیمانکار طرح مبارزه با آفت پروانه برگخوار سفید در مناطق گرمسیری استان مشخص شده و عملیات مبارزه با نسل اول این آفت در این مناطق آغاز شد.

وی بیان کرد: سطح مراتع و جنگل‌های شهرستان باشت ۱۰۶ هزار هکتار می‌باشد که از این میزان ۷۸ هزار هکتار جنگل است.


جاوید بخت اظهار کرد: ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های مناطق سردسیری و گرمسیری این استان دچار آفت پروانه برگخوار سفید و جوانه خوار بلوط شدند که از این میزان جنگل‌ها بیش از ۳۲ هزار هکتار دچار آفت جوانه خوار بلوط شدند.

وی تصریح کرد: هم اکنون به دلیل جمعیت کم آفت، عدم تداخل نسل و پایین بودن دما بهترین زمان برای مبارزه با این آفت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶ تن محلول BT برای مبارزه با آفت پروانه برگ خوار سفید در این استان خریداری شده است.

وی ابراز کرد: عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط با محلول پاشی و با استفاده از محلول BT در سال‌های گذشته اجرا شد و این محلول سازگار با محیط زیست بوده و ضرر و زیان برای موجودات و محیط زیست نداشته است.

جاوید بخت اظهار کرد: زراعت در نزدیکی درختان بلوط از دیگر عوامل مهم و تاثیر گذار طغیان آفت برگخوار بلوط در جنگل‌های این استان است.

وی افزود: سمومی که برای از بین بردن آفت محصولات زراعی و باغات استفاده می‌شود موجب از بین بردن دشمنان طبیعی آفت و طغیان آفت درختان بلوط می‌شود.

جاوید بخت تصریح کرد: بخشی از آفت پروانه برگ خوار سفید زمستان را گذرانده و با هنگام گرم شدن هوا بر روی برگ‌ها قرار گرفته اند و به همین دلیل مبارزه با این آفت در سطح شهرستان باشت آغاز شد.

وی گفت: به دلیل نبود اعتبارات در سال‌های گذشته در زمان مبارزه با این افت با مشکل مواجه بودیم که خوشبختانه امسال برای مبارزه به موقع در ان زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود: ۸۷۴ هزار هکتار جنگل در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و سرانه جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد ۱.۲۵ هکتار است.

جاوید بخت تصریح کرد: این استان بیشترین سرانه این سرمایه خدادادی را در کشور داراست و بالا بودن سرانه جنگل‌ها در استان مسوولیت شهروندان برای صیانت را سنگین کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از سوم در زراعت دیم در این مناطق نخستین عامل طغیان پروانه برگخوار بلوط در جنگل‌های این منطقه بوده، زیرا دشمنان طبیعی آفت‌ها را از بین می‌برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار