رسوم و خرده فرهنگ‌های ماه رمضان در سیستان و بلوچستان قدمتی دیرینه دارد، «چَمروک» در منطقه بلوچستان و «رَمَضوالله» در منطقه سیستان از جمله آیین‌های مردمان این خطه در استقبال از ماه رمضان است.
کد خبر: ۱۰۹۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ 26 March 2023

رسوم و خرده فرهنگ های ماه رمضان در سیستان و بلوچستان قدمتی دیرینه دارد و خیلی از این آیین ها از گذشته های دور به ما رسیده و همین قدمت بالای این فرهنگ ها، بر جذابیت این آیین ها افزوده و بسیاری از گردشگران تمایل دارند آن را از نزدیک مشاهده کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در این زمینه می‌گوید: جدا از این آیین ها، انواع خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها، نان‌ها، شیرینی جات و ... که در ایام ماه رمضان در شهرها و روستاهای استان تهیه و در اختیار روزه داران قرار می گیرد برای بسیاری از گردشگران دیدنی و جذاب است.

مجتبی میرحسینی افزود: در واقع ماه مبارک رمضان یکی از نقاط وحدت مردم شیعه و سنی این استان محسوب می شود بطوریکه پیروان هر دو مذهب همواره بر سر سفره های افطاری یکدیگر حضور یافته و از برکات فراوان این ماه عزیز بطور مشترک بهره مند می شوند.

وی گفت: آیین هایی چون چمروک در جنوب و رمضوالله در شمال سیستان و بلوچستان از جمله سنت های ارزشمند است که  شور و حال خاصی در ماه مبارک رمضان به مردم داده است.

میرحسینی بیان کرد: رمضان خوانی نیز یکی از سنت های زیبای منطقه سیستان است بر اساس این سنت تعدادی از مردم به ویژه جوانان و نوجوانان گرد هم آمده و در هنگام سحرگاه یا بعد از افطار به طور دسته جمعی با مراجعه به درب خانه ها نواهای محلی را می خوانند.

وی گفت: مردم نیز به پاس این نواها مقداری نان یا مواد خوراکی در حد توان خود به این افراد هدیه می کنند و نواهای محلی آنان را با ابیاتی مشخص جواب می دهند، افرادی که توان مالی کافی نیز ندارند با دادن کاسه ای آب از این افراد پذیرایی می کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: چمروک در بلوچستان نشانی است از استقبال و اشتیاق مردم به ماه مبارک رمضان است در واقع چمروک روایت متفاوتی از باورهای دینی مردم بلوچستان است، روایتی رمضانی و یک آیین کهن که بوی خدا می دهد.

 

وی گفت: مردم این منطقه در هنگام افطار و سحری خوراکی ها زیادی را آماده می کنند که از جمله پخت پَکورا، نان روغنی، چانگال، سمبوسر، انواع آش و مهمتر از همه تباهگ است که در سفره های افطار و سحر تناول می شود.

میرحسینی، با اشاره به اینکه شب‌زنده‌داری در شب‌های قدر و برپایی سفره‌های نذری، آیین‌های سحر و افطار از دیگر مزیت‌های فرهنگی ماه رمضان در سیستان‌ و بلوچستان است، افزود: حفظ این فرهنگ‌ها، علاوه ‌بر حفظ و ارتقای هویت دینی و اسلامی، برای جذب گردشگران هم بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ظرفیت گردشگری رمضان یعنی برپایی نمایشگاه‌های مرتبط، جشن‌های دینی و همخوانی قرآن و... فرصتی برای حضور گردشگران بود اما با توجه به بیماری کرونا فرهنگ رمضان در سیستان و بلوچستان را در برخی نقاط به صورت مجازی معرفی خواهیم کرد تا مردم ایران بیش از پیش با این ظرفیت مهم آشنا شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار