ایستاده ادرار کردن در فرهنگ ما رایج نیست و در دین اسلام هم این امر کراهت دارد؛ اما خوب است بدانید که این کار با مشکلاتی در مثانه و کلیه همراه است و علاوه بر این موجب پخش آلودگی و باکتری‌ها نیز می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۷۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ 26 March 2023

آقایانی که سرشان شلوغ است ممکن است ترجیح بدهند موقع ادرارکردن بنشینند، نه به این دلیل که یک از معدود زمان‌هایی است که می‌توانند استراحت کنند؛ بلکه به این دلیل که برایشان بهتر است. در مردان سنین بالاتر، خصوصاً آنهایی که مشکلات پروستات دارند، نشسته ادرارکردن می‌تواند کمک کند مثانه را بهتر تخلیه کنند و ضمناً احتمال کیست و دیگر عوارض را کاهش دهند.

 



ایستاده ادرارکردن، شیوهٔ متداول غربی‌ها برای ادرارکردن آقایان است. در برخی از فرهنگ‌ها مانند فرهنگ کشور ما، مردها هنگام ادرارکردن می‌نشینند یا چمباتمه می‌زنند. حتی در میان کشورهایی که ایستاده ادرارکردن رایج بوده، طی سال‌های اخیر این شیوه تغییر کرده است؛ مثلاً در ژاپن طبق مطالعات انجام شده در سال 2020، هفتاد درصد از مردها نشسته ادرار می‌کردند؛ اما این رقم در پنج سال گذشته‌اش، ۵۱ درصد بوده است.دانشمندان هنوز دقیقاً نمی‌دانند علت بزرگ‌شدن پروستات (هایپرتروفی خوش‌خیم پروستات) چیست؛ اما احتمال این عارضه با افزایش سن بیشتر می‌شود. هورمون‌ها در این میان نقش‌هایی دارند، زیرا مردانی که در سن جوانی به دلیل سرطان، بیضه‌هایشان خارج شده، در سنین بالا چنین مشکلاتی ندارند و وقتی بیضه‌های مردهایی که پروستاتشان بزرگ شده برداشته می‌شود، پروستات شروع به کوچک‌شدن می‌کند. 

بزرگ‌شدن پروستات بخشی طبیعی از فرایند سالخوردگی است و لزوماً زمینه‌ای برای سرطان پروستات نیست؛ اما تمام فشارهای ناشی از پروستات بزرگ شده می‌تواند ریسک کیست مثانه، عفونت و احساس ناراحتی حین ادرارکردن را افزایش دهد. ولی وقتی مردانی که پروستات بزرگ شده دارند نشسته ادرار می‌کنند بهتر می‌توانند مثانه را تخلیه کنند و به همین دلیل برخی از مشکلات کمتر می‌شوند.

نشسته ادرارکردن کمک می‌کند عضلات کف لگن شُل شده و ادرار با فشار بیشتری خارج شود.

در مردان سنین بالاتر، خصوصاً آنهایی که مشکلات پروستات دارند، نشسته ادرارکردن می‌تواند کمک کند مثانه را بهتر تخلیه کنند و ضمناً احتمال کیست و دیگر عوارض را کاهش دهند

مردان جوان نباید دچار مشکلات مرتبط با بزرگ‌شدن پروستات شوند یا برای ادرارکردن به مشکل بخورند. اگر متوجه تغییری در جریان ادرار یا خون در ادرار شدید سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.
در مورد مردان سالم و جوان‌تر، نشسته ادرارکردن ممکن است فایدهٔ افزوده‌ای نداشته باشد؛ اما باز هم نشسته ادرارکردن از جهت بهداشت بهتر از ایستاده ادرارکردن است و البته در دین ما ایستاده ادرار کردن کراهت دارد.
ایستاده ادرارکردن به میزان قابل‌توجهی احتمال پاشیده و پراکنده شدن ادرار را افزایش می‌دهد که باعث عدم بهداشت و تجمع باکتری‌ها در دستشویی می‌شود؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید بزرگ‌شدن پروستات تنها دلیل نشسته ادرارکردن است اشتباه می‌کنید.

یافته‌های علمی چه می‌گویند؟

در یک بررسی افراد از جهت فواید نشسته ادرارکردن در برابر ایستاده ادرارکردن موردمطالعه قرار گرفتند. هم مردان سالم و هم مردانی که علائمی در مجاری تحتانی ادراری داشتند (مثلاً هایپرتروفی خوش‌خیم پروستات) مورد تحقیق بودند.
پژوهشگران دریافتند در وضعیت نشسته ادرارکردن در مقایسه با ایستاده ادرارکردن، باقیماندهٔ ادرار به میزان قابل‌توجهی در مثانه کمتر بوده است. در وضعیت نشسته ادرارکردن، ماکسیمم سرعت جریان ادرار افزایش‌یافته بود و مدت زمانی که طول می‌کشد تا مثانه کاملاً تخلیه شود کاهش یافته بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار