کد خبر: ۱۰۹۷۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵ 18 March 2023

هفته گذشته سید حسین رهی مشاور رسانه ای نماینده سابق کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با تابناک کهگیلویه و بویراحمد با ارائه اسنادی به تحریریه این سایت خبری تحلیلی مواردی در خصوص سدهای آبریز و صیدون را مطرح کرد (کلیک کنید) که این گفتگو در رسانه های محلی و فضای مجازی بازتاب هایی داشت از جمله یک یادداشت انتقادی منتشر شده در رسانه های محلی و فضای مجازی که در ادامه آمده است .

در این یادداشت که به قلم یکی از فعالین حوزه رسانه و فضای مجازی است امده است : جناب آقای سیدحسین رهی، مطلبی بانام اسنادسد آبریز در کجا خاک میخورند؟؛ نگاشته است که حقیر اصل مطالبه گری ایشان را به حق می‌دانم، اما از نحوه‌ی مطالبه گری ایشان و هدف غایی وی؛ انتقاداتی دارم که بانگاشتن این مطلب، انتقادات ازایشان را بیان میدارم:

ابتدا اینکه آقای رهی کجا این اسناد را به دست آورده اند و با اجازه‌ی کدام نهاد مشروع قانونی؛ مکاتبات رسمی و قانونی یک نماینده را با وزیر و دیگران منتشر می‌کنند؟

لابد برخی در ذهن خویش و بااستناد به سوابق آقای رهی در زمان نمایندگی جناب آقای حاج عدل هاشمی پور، دسترسی ایشان به مکاتبات نماینده‌ی وقت را امری بدیهی قلمداد کنند که عارض میشوم: این اسناد رسمی باید دربایگانی ادارات و وزارتخانه‌های مطبوع باشند مگر اینکه آقای هاشمی پور از تمام مکاتبات خویش کپی برداشته باشند که امری طبیعی است؛ ولی بازنشر مکاتبات اینچنینی نیاز به مجوز سازمان‌های خاصی دارند. ازآنجا که تمام برگ‌های منتشرشده دارای علائم پانچ (سوراخ شدن جهت بایگانی) هستند پس کاملا مشخص که این اسناد از یک محل بایگانی خارج شده اند و لازم به ذکراست در آمریکای کنونی که مهد آزادی و دمکراسی در جهان است، اسنادومکاتبات دولتی بعد از هر ۲۰ سال؛ به قضاوت مردم و در اختیار رسانه‌ها قرار میگیرد و این عمل ایشان یک عمل غیرمعمول بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد، زیرا وی برخی اسنادپارلمانی کشور را جهت بهره برداری سیاسی خاص، مورد استفاده قرار داده اند. این شیوه‌ی نامتعارف را باید بااصول قانونی مورد تعقیب قرار داد.

در مطلب بعد اینکه آقای رهی تنها در حدود چند ماه مشاور رسانه‌ای آقای هاشمی پور بوده اند و در آن زمان هم مسولیت‌های دیگری را عهده دار بوده اند و طبیعتا نباید اسنادی که بیشتر از سه سال با مسولیت ایشان اختلاف زمان دارند در اختیار ایشان قرار بگیرند مگر جهت بهره برداری و هدفی خاص؛ زیرا در اصول اداری مبحث بایگان و بایگانی و طبقه بندی اسناد و حتی دسترسی افراد به اسناد را زیر سوال برده اند. اینکه آقای رهی ماه یک بار با رونمایی از موضوعی حساس، به پیروی از برخی از دوستانش؛ استاندار و نماینده و فرماندار و مسولان را مورد مواخذه قرار می‌دهند و موجبات برخی تنش‌های روانی در افکار عمومی میشوند نیزجای تامل دارد.

سد آبریز که از ابتدا بانام مارون ۲ و حتی دنا مورد مطالعه قرار داشت که آقای هاشمی پور در مکاتباتش زحمت تغییر نام ان راعهده دار شده و به آبریز در مکاتبات اداری؛ تغییر نامش داده اند یکی از خواستنی‌ترین و مهم‌ترین موضوع و مطالبه وحتی چالش برای تمام مسولان و مردم است و خواهد بود وآنگونه که مردم وکشاورزان به خاطر احداث این سد به خیابان آمدند و با تجمع و تحصن جلوی فرمانداری و حتی جمع آوری امضاء و طومار خواهان احداث آن شدند و در فضای مجازی و حقیقی آزمونی برای سنجش حقانیت مسوولان و تلاش و دلسوزی انان برای مردم میباشد؛ نباید برای بهره برداری و اهداف خاص مورد سوء استفاده قرار بگیرد و لوث شود. اینگونه برخورد کردن با اصلی‌ترین خواسته‌ی مردم؛ موجب از بین رفتن مطالبه جامعه و حساسیت موضوع خواهد شد و به زودی باید شاهد انتشار اسناد دیگر از پروژه‌های دیگری باشیم تا قبح این مطالبه گری بشکند و مسوولان به مهندسی شدن افکارعمومی بسنده کنند، زیرا نوع مطالبه گری اشتباه میباشد و تحقق منافع فردی از امری اجتماعی موجبات انحراف از اصل موضوع مورد مطالبه خواهد شد.

سد آبریز به گواهی اسناد منتشره، توسط آقای هاشمی پور درتاریخ ۱۵ تیرماه ۱۳۹۵ درنامه‌ای به آقای چیت چیان وزیر وقت نیرو، جهت تکمیل مطالعات و صدور تخصیص آب و نهایتا اجرای عملیات کلنگ زنی جهت تامین آب ۲۵ هزار هکتار ازمزارع مستعد از رود مارون از طریق سامانه‌ی سد آبریز (قبلا بانام مارون ۲ ویا دنا) مطالعه‌ی اولیه انجام شده است، (عینا متن نامه نوشته شده) مطرح می‌شود که اول: از تاریخ نگارش این نامه تا آغاز نمایندگی آقای هاشمی پور تنها ۳۷ روز گذشته بوده است - آقای هاشمی پور در تاریخ ۸ خرداد ۹۵ به عنوان نماینده‌ی رسمی دوره دهم به مجلس معرفی شدند، ولی در اسفند ۹۴ برنده‌ی انتخابات شدند- که از تلاش‌های ایشان تشکر خاص داریم، اما چرا فقط همین یک نامه؟ بقیه‌ی نامه‌ها در جواب همین یک نامه است که باتوجه به درخواست‌های ۴ گانه اقای هاشمی پور سایر خواسته‌ها و مکاتبات بر اساس همین یک نامه بوده است مگر نامه‌ی دوم که درست سه سال بعد از اقای اردکانیان وزیر دیگر وزارت نیرو خواسته شده برای کلنگ زنی عملیات اجرایی در سال ۹۸ که قصد سفر به استان را داشته اند، عملیات کلنگ زنی را در برنامه کاری خود قرار دهند در حالی نماینده‌ی محترم اطلاع داشتند که این خواسته‌ای ایشان عملی نخواهد شد، زیرا مجوز‌های لازم جهت احداث سد اخذ نشده بود و حاج هاشمی پور قطعا قصد داشته تا وزیر را در عملی انجام شده قرار دهد.

دوستان و مخاطبان فهیم ابتدا توجه داشته باشند که حاج هاشمی پور با دو وزیر دولت تدبیر و امید در وزارت نیرو سروکار داشته اند آقایان چیت چیان تا ۹۶ و بعد اردکانیان تا ۹۸.. اگر موضوع را مورد توجه قرار دهیم حاج هاشمی پور تنها دریک نامه به تاریخ ۱۵ تیرماه ۹۵ که به عنوان عضوکمیسیون انرژی بوده اند از آقای چیت چیان خواسته تا چهار عملیات: ۱- تکمیل مطالعات، صدورمجوز تخصیص آب و اجرای عملیات کلنگ زنی سد مارون ۲ و یا دنا که حاج هاشمی پور از این تاریخ ان را آبریز نوشته است۲- تغییر کارفرمای سد صیدون (که بالیاب نام قبلی ان بوده و حاج هاشمی پور با نام صیدون آن را معرفی میکنند) ۳- شروع ابرسانی از سد کوثر برای چهار شهرستان و ۴- صدور مجوز نیروگاه برق ۵۵۰ مگاواتی که بعدا به ۷۵۰ مگاوات در مکاتبات ارتقایافته است، را انجام دهند.

پس تا اینجا فقط یک نامه به اقای چیت چیان بوده با چهار خواسته و مابقی نامه‌ها نگارش مابین وزارتخانه‌ی نیرو و ادارات ذی ربط بوده! هیاهو برای نگارش یک نامه ان هم بعد از ۳۷ روز ابتدایی نمایندگی؟ آیا در بقیه‌ی ۴ سال نمایندگی حاج عدل هاشمی پور نخواسته یا نتوانسته این موضوع را پیگیری نمایند و مطالبه گری نمایند و یا ایا همین یک نامه برای تامین منافع در آینده و به راه انداختن هیاهوی رسانه‌ای و مهندسی افکار و انتخابات کافی بوده است؟ آیا واقعا تلاش آقای هاشمی پور در حدیک نامه بوده و یاتوسط آقای رهی در این حد بیان شده؟ آنچه شخص نگارنده از تلاش‌های نماینده اطلاع دارد با آنچه در مطلب آقای رهی امده متفاوت است.. چگونه میتوان با افکار این مردم شریف بازی تاج و تخت راه انداخت؟

در سه سال بعد اقای نماینده‌ی محترم وقت در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ از وزیر دیگر خواسته تا سدی که فاقد برخی مجوز‌ها و برنامه و حتی بودجه بوده را در سفرش به استان کلنگ زنی کند و در برنامه وزیر قرار بگیرد که در پایین سند منتشره از اقای حاج رسول‌ها در تاریخ ۷ خرداد۱۳۹۸ خواسته شده جهت هماهنگی واقدام جهت برنامه ریزی در سفر تیرماه ۹۸ قرار بگیرد، ولی با یک پایان باز روبرو میشویم..

بقیه‌ی نامه‌ها فقط دریک بازه‌ی زمانی ۲ ماهه یعنی از ۱۵ تیرماه ۹۵ تا ۹ شهریور همان سال دقیقا یعنی به فاصله‌ی تنها ۵۴ روز نگارش و پیگیری شده اند!

دوستان تنها یک نامه و نامه دیگری به رئیس جمهور و آن هم بدون جواب، نوشته شده در چهار تقاضا و در چرخش اداری ۵۴ روزه جواب داده شده اند و تمام..

آقای هاشمی پور با دو وزیر نیرو در دو دوره‌ی دولت تدبیر و امید کار کرده اند و برای یک وزیر یک نامه با ۴ تقاضا با جایگاه عضو کمیسیون انرژی نوشته و برای وزیر دیگری در جایگاه نایب رئیس کمیسیون انرژی خواسته اند یک کلنگ زنی در برنامه‌ی سفر کاری اش باشد که به دلایلی انجام نشد، حالا باید مطالبه از کِی و چه زمانی شروع شود؟ قضاوت با مردم و جامعه و تاریخ...

در ۲۰ مهر۹۶ نگارنده همراه با نماینده‌ی محترم وقت کهگیلویه اقای هاشمی پور جهت تهیه گزارش از افتتاح مدرسه‌ای کانکسی در سر گچ دیشموک همراه شدم که اتفاقا آقای رهی هم در آن سفر حضور داشتند و درمسیر از محل تلاقی دو رودخانه‌ی گندمکار و لیراب در همان تنگه‌ای که بعدازتلاقی دو رودخانه، محل خروج آن دو رودخانه و محل احداث سد صیدون یا بالیاب بودیم. آقای هاشمی پور در کنار تنگه توقف کردند و با اشاره به محل احداث جاده‌ی دسترسی به تاج سد و ساخت سد و... اشاره داشتند، ولی در ادامه به مشکلی برخوردند که بعداز احداث سد و آبگیری آن آرامگاه شهید بزرگوار شهید فرج الله پرچی در آن نزدیکی زیر آب میرفت که خانواده‌ی شهید اعتراص داشتند و قرار برآن شدتا حاج هاشمی پور به قم بروند و با مشورت علماء قم، فتوا بگیرند جهت جابه جایی آرامگاه شهید پرچی؛ ولی.

عکس‌هایی که مشاهده میفرمائید در محل احداث سد صیدون ویا بالیاب به یادگار به ثبت رسیده اند. سدی که توسط اقای هاشمی پور از کارفرمای اب و برق خوزستان گرفته شد وبانام سد صیدون به شرکت آب منطقه ایران واگدار شد، ولی هرگز و هرگز تاکنون و بعد از قریب ۶ سال فقط این عکس‌ها به یادگار مانده اند انگاه آقای رهی از درد و رنج مردم قلم میزنند؟‌ای کاش ابتدا هرکسی که کمترین تصمیم گیری‌ها داشت مورد مواخذه و مطالبه قرار میگرفت و بعد شخص آقای رهی که دوره‌ی حاج عدل، همانند حدادعادل انقدر مسولیت داشتند که نوشتن مسولیت‌های اقای رهی خودشان یک روزومه‌ی نگارشی تلقی میشوند. باید در ادمه منتظر بمانیم و در صورت حضور آقایان هاشمی پور و بزرگواری در انتخابات، آنگاه مواضع آقای رهی را به قضاوت بنشینیم. بله اقای رهی؛ مسولیت داشتن تنها به داشتن یک صندلی خاص در عقب شاسی بلند نماینده نیست بلکه دردو رنج همواره باقی خواهد ماند و تاریخ قصاوت خواهد کرد..
یعقوب درویشیان.. نازمکان.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار