در دیدار استاندار با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد
استاندار : از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که در این زمینه توجه داشته باشد تا دهک‌های پایین بتوانند سیب و پرتقال را با قیمت ۲۵ هزار تومان تهیه کنند.  
کد خبر: ۱۰۹۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۵ 20 March 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، سید علی احمدزاده در دیدار محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، سیاست کلی جهاد کشاورزی در خرید و ذخیره سازی میوه شب عید را نیازمند بازنگری دانست و عنوان کرد: ضرورت دارد وزارت جهاد کشاورزی منابع لازم برای خرید این اقلام را تامین کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نگرانی بابت تامین کالا‌های اساسی در استان وجود ندارد، در ایام عید تولید مرغ گرم استان دو هزار تن خواهد بود و به سمتی می‌رویم که تولید مرغ گرم در خود استان انجام شود.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: مرغ مورد نیاز کهگیلویه و بویراحمد از سایر استان‌ها تامین می‌شود، اما با اقدامات صورت گرفته سال آینده صادر کننده مرغ خواهیم بود.

استاندار عنوان کرد: سال گذشته ذخیره‌سازی خوبی در مرغ منجمد، گوشت قرمز و میوه شب عید انجام گرفت و برای اولین بار در همه شهرستان‌ها میوه شب عید، گوشت و برنج توزیع شد که کار فراگیر و خوبی بود.

احمدزاده در ادامه سخنان خود گفت: نیاز است دهک‌های پایین، بیشتر حمایت شوند به همین منظور باید ذخیره گوشت و مرغ منجمد استان افزایش یابد.  

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: امسال وزارت جهاد کشاورزی ذخیره سازی میوه شب عید را به خود استان‌ها محول کرد، اما منابع خرید میوه به طور گسترده تامین نشد که باید منابع تامین میوه شب عید از قبل تامین می‌شد.

وی ادامه داد: حجم خرید میوه شب عید نسبت به سال گذشته کمتر شده، ضمن اینکه میوه شب عید ۱۰ درصد زیر قیمت بازار به دست مصرف کننده برسد که خیلی برای دهک‌های پایین مشکل گشا نیست.

استاندار تصریح کرد: از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که در این زمینه توجه داشته باشد تا دهک‌های پایین بتوانند سیب و پرتقال را با قیمت ۲۵ هزار تومان تهیه کنند.  

دکتر احمدزاده بیان کرد: اطلاع پیدا کردم که سیبی که ستاد تنظیم بازار به قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان تعیین کرده در سطح استان به کیلویی ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: سیب شب عید در استان تهران حدود کیلویی ۱۴ هزار تومان توزیع می‌شود، اما در این استان ۲۵ هزار تومان اعلام شده که این تفاوت قیمت‌ها در اقدامات ستاد تنظیم بازار استان دوگانگی ایجاد می‌کند.

دکتر احمدزاده با اشاره به اینکه سیب محصول استان کهگیلویه و بویراحمد از کیفیت خوبی برخوردار است، گفت: این محصول استان جای دیگری عرضه نمی‌شود.

دکتر احمدزاده در خصوص آخرین وضعیت آفت پروانه خوار درختان بلوط هم گفت: پروژه مبارزه و کنترل آفت پروانه برگ خوار بلوط در سطح استان آغاز شده و اقدام به سم پاشی کردیم، اما اگر در این پروژه استان‌های فارس، خوزستان و چهارمحال و بختیاری به استان کمک نکنند موفق نخواهیم شد.

وی ادامه داد: فراخوان دادیم و از پویش‌های مردمی برای مبازره با این آفت دعوت کردیم، لازم است محلول بی تی خریداری و با تجهیزات در اختیار پویش‌های مردمی قرار داده شود تا کار مبارزه را انجام دهند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نیازمند اعتبارات ملی برای مبارزه با این آفت هستیم و با مبلغ ۱۵ یا ۱۶ میلیارد تومان نمی‌شود کاری از پیش برد.

احمدزاده عنوان کرد: در سفر دکتر قالیباف مقرر شد مبلغی برای مبارزه با آفت درختان به استان اختصاص داده شود که از نمایندگان مجلس خواستیم پیگیر این اعتبار باشند.
به گفته استاندار؛ برای مبارزه با آفت درختان بلوط نیازمند ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان هستیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر پروژه مبارزه با این آفت آغاز شده، اما اگر اعتبار مورد نیاز تامین نشود آفت گسترده‌تر خواهد شد.
در ادامه رئیس کمیسیون جهاد کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درختان بلوط ریه‌های زاگرس هستند، گفت: پس از تعطیلات نوروزی از استانداران زاگرس نشین دعوت می‌کنیم و در زمینه مبارزه با آفت درختان بلوط تصمیم گیری خواهد شد.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار