قابل توجه روسای جمعیت هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی
این تصادف چند نکته کلیدی داشت که لازم است دو دستگاه امدادرسان یعنی جمعیت هلال احمر و اورژانس نسبت به این نکات توجه و اهتمام بیشتری داشته باشند!
کد خبر: ۱۰۹۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸ 26 March 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، شب گذشته در مسیر جاده دهدشت – بهبهان تصادف شدیدی رخ داد که بر اثر شاخ به شاخ شدن دو خودروی پراید و پژو تقریبا همه سرنشینان دو خودرو دچار مصدومیت شدند. (مشاهدات میدانی)، اما این تصادف چند نکته کلیدی داشت که لازم است دو دستگاه امدادرسان یعنی جمعیت هلال احمر و اورژانس نسبت به این نکات توجه و اهتمام بیشتری داشته باشند!
نکته اول، به نظر می‌رسد با توجه به سیاست ایجاد هشدار در انتشار اخبار حوادث، لازم است میزان انتشار این نوع خبرها در همه مناطق استان مورد نظر باشد. 
در بحث خبر، اخبار مربوط به تصادفات از جمله خبر‌های بد محسوب می‌شود که بی شک می‌تواند تا حدود زیادی ایجاد حس ناامنی و یا جو روانی نامناسب داشته باشد، اما به دلیل اهمیت بُعد هشدارگونه‌ی آن برای یادآوری "در کمین بودن خطر عدم توجه به نکات مهم در رانندگی ایمن " ، انتشار اینگونه خبر‌ها ضروری به نظر می‌رسد که در کل استان از یک قاعده کلی با ریکرد هشدار حداکثری بر اساس تعداد نه شدت حادثه پیروی کند !
نکته دوم، یکی از مشکلات در کشور و استان ما عدم هماهنگی بین دستگاه‌هایی است که اقدامات آن‌ها مکمل همدیگر است. این موضوع و عدم هماهنگی به موقع و موثر در دستگاه‌هایی که اقدامات آن‌ها با جان مردم سر و کار دارد، می‌تواند بسیار خسارت بار و فاجعه آفرین باشد!
در حادثه شب گذشته پس از تصادف بسیار سنگین این دو خودرو، سرنشینان هر دو خودرو در گوشه و کنار جاده پراکنده بودند و از درد فریاد می‌کشیدند، اما راننده پراید در خودرو گیر افتاده بود و تا مدتی هم هیچگونه حرکت و علائمی از زنده بودن نداشت و در حالی که نیرو‌های اورژانس به محل تصادف رسیده بودند، اما به دلیل اینکه عملیات رهاسازی اتفاق نیوفتاده بود عملا هیچ اقدامی برای امدادرسانی و نجات جان این مصدوم نمی‌شد انجام داد!
بد ماجرا جایی بود که انبوهی از جمعیت خودسرانه اقدام به رهاسازی این فرد می‌کردند که هر چند پرسنل اورژانس از مردم تقاضا می‌کردند که این اقدام شما ممکن است موجب ضایعه نخاعی شود، اما مردم به دلیل زجر کشیدن مصدوم که تازه به هوش آمده بود، تلاش می‌کردند وی را از خودرو جدا کنند!
پرسنل اورژانس مرتب تذکر می‌دادند تا تیم رهاساز جمعیت هلال احمر نرسیده مردم اقدامی نکنند. دقایق طولانی سپری شد و حتی خبرنگار تابناک که در صحنه حضور داشت با رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه تماس گرفته و موضوع را اطلاع رسانی کرد که گویا تیم امدادرسانی در حال عظیمت به محل حادثه بودند و نهایتا این تیم پس از رسیدن به محل در کمتر از ۵ دقیقه عملیات رهاسازی ایمن را انجام دادند و مصدوم را تحویل عوامل اورژانس دادند و اقدامات پیش درمانی هم با سرعت انجام شد!
پیگری در صحنه خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌داد که هم تیم اورژانس و هم تیم هلال احمر در سریعترین زمان ممکن پس از اطلاع یافتن به محل حادثه رسیدند، اما چرا عملیات امدادرسانی با تاخیر زیاد به گونه‌ای که خطر مرگ برای راننده بسیار محسوس بود، به طول انجامید؟!
پاسخ بسیار ناامید کننده برای این دو دستگاه است! هلال احمر اصلا از اول حادثه اطلاع نداشت، چون مردم فقط با اورژانس تماس گرفته بودند و هلال احمر از ماجرا بی خبر بود! اورژانس هم به فوریت به محل اعزام شده بود، اما هیچگونه اطلاع رسانی به پایگاه هلال احمر که در سمت دیگر جاده در چند متری پایگاه آن‌ها بود نداده بود!
در محل حادثه، دقایق کلیدی به دلیل نبودن جمعیت هلال احمر برای رهاسازی سپری می‌شد و پرسنل اورژانس عملا بدون اینکه بتوانند کار خاصی انجام دهند فقط پیرامون خودرو و مصدوم گیر افتاده، به مردم هشدار می‌دادند که اقدامی برای بیرون کشیدن مصدوم انجام ندهید، چون ممکن است به ضایعه نخاعی منجر شود!
نهایتا و پس از پایان عملیات رهاسازی و انتقال مصدومان ، وقتی خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از مسئول تیم جمعیت هلال احمر حاضر در صحنه ، دلیل عدم حضور به موقع را پرسید، وی ساعت اولین تماس را نشان داد که مشخص شد این نیرو‌ها پس از اطلاع رسانی در کمتر از ۷ دقیقه در محل حاضر بودند! که در واقع یعنی این نیرو‌ها اصلا از ابتدای حادثه مطلع نبودند!
مدیران جمعیت هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی لازم است برای این موضوع چاره اندیشی کنند که به گونه‌ای سیستم‌های هشدار تصادف و یا در صورت اطلاع رسانی حادثه، هر دو دستگاه امدادرسان، همزمان از موضوع مطلع شوند چرا که در حادثه دیشب و بسیاری از حوادث دیگر اقدامات این دو گروه امدادرسان کاملا مکمل هم است.
نکته سوم که به عموم بر می‌گردد اولا چنین حوادثی نشان می‌دهد که مردم ما هنوز فرهنگ مواجه شدن با حوادث را به خوبی یاد نگرفته اند و ضمن تجمع زیاد و مختل کردن کار تردد و خدمات رسانی به مصدومان، هر کس برای خود نسخه‌ای می‌پیچد و اقدام می‌کند که گاهی می‌تواند خطر آفرین باشد و ثانیا چرا هیچکس با شماره ۱۱۲ که مربوط به جمعیت هلال احمر است و در هر نقطه‌ای حتی نقاطی که آنتن دهی تلفن همراه وجود ندارد، پاسخگو است، تماس نگرفت؟! که البته مشخص است دلیل اصلی آن عدم آگاهی مردم از این شماره است! بنابراین همه کسانی که این گزارش را می‌خوانند بر خود فرض بدانند و به همه اطرافیان خود اعلام کنند که " ۱۱۲ یکی از شماره‌های حیاتی در زمان مواجهه با حوادث است!"
نکته آخر، همانگونه که گفته شد، اقدامات برخی دستگاه‌ها به شدت به هم مرتبط و یا در واقع مکمل است و ضروری است که در این خصوص یک سیستم هشدار هماهنگ و یا حداقل یک هماهنگی بین بخشی وجود داشته باشد، خصوصا اورژانس جاده‌ای در هر تماسی (چون مردم معمولا در حوادث فقط با ۱۱۵ تماس می‌گیرند) بلافاصله هلال احمر را هم مطلع کند که تیم‌ها به صورت همزمان در محل حاضر شوند تا اینگونه دقایق طلایی از دست نرود!
لازم به تاکید مجدد است که درحادثه شب گذشته هم اورژانس و هم هلال احمر پس از اطلاع از وقوع حادثه، در زمان قابل قبولی به محل رسیدند (حدود ۷ دقیقه پس از اطلاع رسانی و تماس مردمی)، اما هلال احمر به دلیل تاخیر زیاد در اطلاع رسانی به ان‌ها مدت زیادی پس از حادثه به محل رسید و اورژانس هم به دلیل عدم حضور همزمان گروه رهاساز هلال احمر دقایق زیادی را بدون اینکه بتوانند کاری انجام دهد در محل منتظر مانده بود!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
با سلام،
یه کم منصفانه قلم بزنید برادر، مرکز پیام اورژانس در چنین تصادفاتی بلافاصله با هلال احمر تماس می گیره، و این هماهنگی وجود دارد ولی اینکه هلال احمر دیر اومده باید دنبال دلیل باشید.
دوم اینکه پیشنهاد می کنم همین الان شماره ۱۱۲ هلال احمر را بگیرید بعد متوجه همه چیز خواهید شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
هم سازمان اورژانس و هم جمعیت هلال احمر با هم هماهنگ هستن و به موقع به صحنه ها میرسن و نهایت همکاری رو با همدیگر دارند و این بی انصافی در حق این عزیزان هستش که نهایت تلاششون میکنن که به موقع به صحنه حادثه برسند و به مصدومین حادثه بهترین خدمات رسانی رو داشته باشند
۱۱۲
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
دوست نشناس. زور میزنی تا چه چیزی را اثبات کنی خود خبرنگار در میدان حضور داشته و اعلام کرده هلال احمرر به محض اطلاع کمتر از ۷دقیقه رسیده. بعد هر چه دلت میخواد با ۱۱۲تماس بگیر به صورت شبانه روزی فعال هستند
امدادگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
دوست ناشناس عزیز سلام.
هیچگونه هماهنگی از طرف اورژانس با پایگاه جمعیت هلال احمر وجود نداره و باوجود اینکه چندین مرتبه با دوستان عزیز در پایگاه اورژانس صحبت شده که در مواقع حوادث پایگاه امداد جاده ای را نیز مطلع نمایید ولی متاسفانه این اطلاع رسانی انجام نشده و یا به ندرت صورت میگیرد.
امدادگران جمعیت هلال احمر بدون حقوق و مزایا بصورت ۲۴ ساعته در پایگاه های امداد و نجات مستقر و آماده دریافت گزارش و پوشش هرگونه حوادث خصوصا حوادث جاده ای می باشند.
ضمنا دیشب خبرنگار عزیز و پای کار تابناک در محل حادثه حضور داشته و ساعت دقیق تماس های مربوطه را چک نمودند.
با احترام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
هم سازمان اورژانس و هم جمعیت هلال احمر با هم هماهنگ هستن و به موقع به صحنه ها میرسن و نهایت همکاری رو با همدیگر دارند و این بی انصافی در حق این عزیزان هستش که نهایت تلاششون میکنن که به موقع به صحنه حادثه برسند و به مصدومین حادثه بهترین خدمات رسانی رو داشته باشند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار