طرح نوروزی آرامش بهاری
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران گفت: بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه سلام الله علیها دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه در طول اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری (از بیست و پنجم اسفند ماه سال 1401) تاکنون میزبان بیش از پنجاه هزار نفر روز زائر و گردشگر مذهبی بوده است.
کد خبر: ۱۰۹۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۹ 27 March 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اله کس نجیبی فرد افزود : بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه سلام الله علی‌ها دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه در طول اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری (از بیست و پنجم اسفند ماه سال ۱۴۰۱) تاکنون میزبان بیش از پنجاه هزار نفر روز زائر و گردشگر مذهبی بوده است.
نجیبی فرد گفت: از فعالیت و زحمات فرماندار محترم شهرستان گچساران، شرکت ملی بهره برداری نفت و گاز گچساران، شهرداری و شورای شهر دوگنبدان، نیروی انتظامی، بسیج، اداره برق، شبکه بهداشت و درمان شهرستان، اداره آب، هلال احمر، هیأت امنا، مرکز افق و خدام بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه سلام الله علی‌ها در طول اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری در بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه سلام الله علی‌ها تقدیر و تشکر بعمل آورد.
وی ادامه داد : اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران دو رویکرد درباره امام‌زاده‌ها دارد که یک رویکرد طبق فرمایش امام خمینی (ره) این است که امامزاده‌ها باید محل آرامش مردم باشد و رویکرد دوم نیز طبق فرمایش مقام معظم رهبری امامزاده‌ها باید تبدیل به قطب فرهنگی شود.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران با اشاره به نگرش جدیدی که نسبت به امامزادگان و بقاع متبرکه به وجود دارد، گفت: هم اکنون بسیاری از مراسم‌های ما در بقاع متبرکه انجام می‌شود که بیشتر این مراسم‌ها توسط هیأت امنا و مراکز افق بقاع متبرکه انجام می‌شود که از جمله این برنامه‌ها میتوان به طرح نوروزی آرامش بهاری اشاره کرد که هر ساله در ایام نوروز برگزار می‌شود.
نجیبی فرد افزود : برپایی نماز جماعت، اسکان موقت زائران، برپایی خیمه معرفت، غرفه کودک و نوجوان، برگزاری ویژه برنامه تحویل سال نو، برگزاری محفل انس با قرآن کریم، برگزاری زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای سمات، ویژه برنامه قرار دوازدهم و ... از جمله برنامه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه در این بارگاه مطهر هست.

حضور بیش از پنجاه هزار زائر در حرم بی بی حکیمه

بی بی حکیمه میعادگاه عاشقان اهل بیت علیهم السلام
مرقد مطهر امام زاده حضرت بی‌بی حکیمه (س) یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری سمت شرقی روستای بی‌بی حکیمه (س) واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این بقعه منوره، در دامان کوه زرد (زردکوه) و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله هشتاد کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان (مرکز شهرستان گچساران) قرار دارد.
آستانه نورانی این امام‌زاده واجب التکریم، کانون معرفت زائرانی است که از سرتاسر کشور، به ویژه استان‌های هم جوار، کشور‌های حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشور‌های عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون با رایحه دوستی اهل بیت (ع) و با توشه‌ای از معرفت، به زیارت و سیاحت این معصوم‌زاده می‌آیند.
این امام زاده بزرگوار، دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم (ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا (ع) می‌باشد. این میزبان با کرامت، مرهم دل‌های دردمند و زائران شیفته‌ای است که از اقصی نقاط ایران اسلامی و حتی کشور‌های عربی و ساحل نشینان خلیج فارس، مقصد تبلور اعتقادی این دلدادگان می‌باشد. در تمام فصول سال و به ویژه ایام نوروز و اعیاد اسلامی، هزاران زائر با قصد قرب الهی، اظهار مودت و توسل به ساحت مقدس این معصوم زاده می‌جویند. این بقعه متبرکه با کد تفضیلی ۳۰۰۰۸۳۵۱۰۰۰۰۰۰ در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.
بارگاه مطهر امام زاده بی‌بی حکیمه (س) در حد فاصل بندر گناوه و شهر دوگنبدان، در فضایی تقریباً دایره شکل، بنا شده است. در ابتدا فضایی باز و طبیعی بوده که در دل غاری کوهستانی و صعب‌العبور، آستانه جان دلدادگانی است که در عمق دریای معرفت، غرق شناخت و اندیشه می‌شوند. شکل این مکان منحصر به فرد با حفظ نمای طبیعی آن سنگ تراشی شده و با علم معماری نوین، مستحکم و زبره کاری سیمانی شده است.
آرامگاه این بانوی علوی در نقطه مرکز دایره قرار نگرفته و به سوی شمال میل نموده است. در جوار این مکان روحانی، مزار دیگری، چشم نواز زائران قرار گرفته است که بر اساس روایات معتبر محلی متعلق به بی‌بی گل‌خاتون (س) کنیز با وفا و نجیب بی‌بی حکیمه (س) می‌باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار