یادداشت
هر تغییری در سیستم مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی همراه با تنش های زیاد است ! ضمن اینکه پس از تغییرات مدیریتی بسیاری از سیاستگذاری ها هم تغییر می کند و اما روسای این دانشگاه هم از همان شروع کار خود سیاستی شبیه به تغییر رئیس خانواده شیرها را در پیش می گیرند !
کد خبر: ۱۰۹۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱ 28 March 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یکی از دستگاه های پر حاشیه در کهگیلویه و بویراحمد ، دانشگاه علوم پزشکی است که معمولا در تمام طول سال موضوعات خرد و درشتی وجود دارد که اجازه ندهد متولی سلامت استان ، امنیت روانی قابل قبولی مثل دیگر دستگاه ها داشته باشد !
افرادی که در رسانه یا در دیگر حوزه ها از جمله حوزه های سیاسی  فعال هستند که به نوعی عملکرد و شرایط این دانشگاه را از نزدیک پیگیری می کنند ، همواره این احساس را دارند سلامت روانی اکثر کارکنان و مدیران این دانشگاه در معرض تهدید و خطر است چرا که  هر تغییری در سیستم مدیریتی ان همراه با تنش های زیاد است ! ضمن اینکه پس از تغییرات مدیریتی بسیاری از سیاستگذاری ها هم تغییر می کند !
به نظر می رسد تغییرات مدیریتی در دانشگاه علوم پزشکی معمولا بر اثر فشارهای خارجی آن هم با در نظر گرفتن منافع گروهی از پرسنل صورت می گیرد و اکثرا هم تغییرات گسترده ای در اقدامات را شاهد هستیم .
به کارگیری نیرو در این دانشگاه همواره محلی برای چالش های اساسی بوده است . اخراج و بکارگیری ، عزل و نصب واژه های پرکاربرد در لیست عملکردها است ! در واقع معضل اساسی این دانشگاه مربوط به بکارگیری نیرو در مرحله اول و انتصابات مدیریت ها و معاونت ها در مرحله دوم است که عمدتا با چاشنی مباحث قوم و قبیله ای و گاها سردسیر و گرمسیر همراه است .
البته شیوه تعامل با نمایندگان هم بخش بزرگی از مشکلات را به خود اختصاص داده است به گونه ای که به نظر می رسد یکی از جنگ و جدل ها و عامل قدرت نمایی نمایندگان استان ، تعیین رئیس دانشگاه علوم پزشکی است ضمن اینکه در صورت قدرت برتر یکی از نمایندگان و موفقیت وی در به کرسی نشاندن گزینه خود ، تازه شروع کارشکنی دیگر حوزه های قدرت و سنگ اندازی در روند مدیریت است !
و اما روسای این دانشگاه هم از همان شروع کار خود سیاستی شبیه به تغییر رئیس خانواده شیرها را در پیش می گیرند ! شیرها پس از مبارزه خشن تعیین رئیس خانواده اگر منجر به تغییر شود ، در اولین اقدام همه آنچه از رئیس سابق مانده است را با خشونت تمام از بین می برند و هیچگونه رحمی در این اثرزدایی از رئیس قبلی خانواده ندارند !
در دانشگاه علوم پزشکی هم تقریبا چنین سیاستی حاکم است و معمولا پس از اقدامات مدیریتی ، عده ای از پرسنل تا سیاسون تاثیرگذار علَم مخالفت ، انتقاد و نهایتا تغییر را بلند می کنند و پس از تغییر هم مدیر جدید همه انچه که مدیر قبل انجام داده است را به یکباره لغو و یا تجدید نظر می کند !
در پیش گرفتن چنین سیاستی باعث می شود که مثلا در دوران مدیریت یک فرد عده ای در زیر مجموعه های دانشگاه بکار گرفته شوند و در دوره بعد کنار گذاشته شوند و دوباره در دوره مدیریتی بعد بکار گرفته شوند و همین دور باطل تکرار شود ! یا در تغییر و تحولات معاونت ها و مدیران میانی یا مراکز تابعه هم همینگونه اقدام شود . یعنی در واقع یک سیاست کلی و یا برنامه بلند مدت که در راستای تحقق این برنامه ها از نیروی انسانی متخصص و شایسته استفاده شود وجود ندارد و تقریبا دانشگاه وارد یک روزمرگی اداری با چاشنی سیاست زدگی و قوم و قبیله گرایی شده است !
بی ثباتی در سیستم مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی بسیار مشهود است و مشکلات مطرح شده در کنار تنش های مداوم و درز مکرر اسناد درون سازمانی به رسانه ها و گروکشی نمایندگان همه باعث شده که این دانشگاه در حال گذراندن دوران نچندان خوبی باشد .
بسیاری از نیروهایی که دارای شخصیت و جایگاه اجتماعی و تخصصی در حرفه خود بوده اند ، با قرار گرفتن در راس این دانشگاه ، همه ی آن داشته های خود را از دست می دهند و پس از مدتی به یک فرد رانده شده و منفور تبدیل می شوند !
واقعیت های موجود دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد که این مجموعه به دلیل ظرفیت های بسیار زیادی که دارد ، همواره سیبل طمع سیاسیون بوده و خواهد بود بنابراین مدیریت بر این دستگاه نیازمند تعیین یک برنامه ریزی بلند مدت با لحاظ همه مسائل از توانایی ها ، ظرفیت ها تا آسیب ها است که متاسفانه تاکنون چنین برنامه ریزی از مدیران این دانشگاه را شاهد نبوده ایم !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Finland
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
عالی نگاشتی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار